Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van Précon | 28-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van klassikaal naar blended met gepassioneerde expert

Van klassikaal naar blended met gepassioneerde expert

Opdrachtgever: Bedrijf in de levensmiddelenindustrie
Opdrachtnemer: Précon e-learning
Klantvraag: Minder accent op kennis, meer op ervaring en gedrag
Oplossing: Van klassikaal naar blended met gepassioneerde expert

De valkuil van trainers die vanuit hun expertise zijn gaan trainen, is dat ze het liefst zoveel mogelijk kennis willen overdragen aan de deelnemers. Het ene voorbeeld is nog mooier dan het andere en vol enthousiasme wordt een grote hoeveelheid inhoud over de bühne gebracht. Wanneer je met een expert een nieuwe training gaat ontwerpen, zorgt dit enthousiasme vaak voor uitdagingen in het vaststellen van de scoop. Iedere (e-)learning consultant kan zich hier vast van alles bij voorstellen. Het vaststellen van de inhoud voor de e-learning bleek echter niet de grootste uitdaging in dit ‘blended learning’ project… 

Bij een van onze klanten werken trainers met een grote passie voor de levensmiddelenindustrie, de grootste industrie van Nederland. Op basis van hun kennis en ervaring trainen zij medewerkers, staf en leidinggevenden op onderwerpen als HACCP, kwaliteit, veiligheid, wetgeving en proceskennis. Deze trainingen zijn kennis intensief, waardoor voor oefening en verdieping tijdens de bijeenkomsten vaak weinig tijd overblijft. De klant heeft Précon e-learning gevraagd mee te helpen het kenniscomponent in de trainingen te verlagen, zodat tijdens de trainingen vooral ervaringen en gedrag van de deelnemers centraal komt te staan. Het resultaat is de realisatie van meerdere trainingen op basis van blended learning: via een online training worden deelnemers inhoudelijk voorbereid op het onderwerp, waardoor vervolgens in de face-to-face bijeenkomsten meer tijd ontstaat voor oefening, verdieping en reflectie.

 

Valkuil: zoveel mogelijk kennis willen overdragen

De start was natuurlijk het uitvoeren van verschillende doelgroep- en inhoudsanalyses samen met de experts. In eerste instantie zagen de verschrikte experts de basis van hun klassikale training  als sneeuw voor de zon verdwijnen, toen bleek dat een groot deel van de huidige trainingen goed via het online gedeelte van de training kon worden aangeboden. Door het gezamenlijk formuleren van duidelijke leerdoelen werd echter meer en meer duidelijk hoe online en offline elkaar konden aanvullen. Met de experts werd op basis van de leerdoelen de leerlijn uitgezet, die door de e-learning consultant werden ingevuld met instructie, oefeningen en opdrachten. Door de experts nauw betrokken te houden tijdens het proces, verliep de ontwikkeling soepel en efficiënt.

Vol enthousiasme gingen de trainers aan de slag met de nieuwe opzet voor de bijeenkomsten. Na de uitvoering van de eerste training bleek echter dat er helemaal niet zoveel tijdswinst behaald werd en dat voor oefenen, verdieping en reflectie nog steeds te weinig tijd was.
Wat bleek: veel trainers bespraken in de klassikale training, alsnog de gehele theorie.

De veilige haven, hun expertise, moesten ze meer gaan loslaten om profijt te hebben van de nieuw samengestelde training. Hiervoor zijn andere trainingscapaciteiten nodig, zoals het checken van en het anticiperen op voorkennis, het flexibel inzetten van meerdere werkvormen, het geven van feedback en het begeleiden van het leerproces. Hier was in de opzet te weinig rekening mee gehouden.

Op dit moment worden de trainingen nog steeds blended aangeboden en met behulp van intervisie bijeenkomsten en peerfeedback raken de trainers steeds meer vertrouwd  met de ‘nieuwe’ manier van trainen. Over een tijdje hopen we dat er ook daadwerkelijk meer tijd overblijft voor verdieping en oefening in de training, zodat de cursisten met nog meer bagage de trainingsruimte verlaten. 

Verder lezen over de expert als trainer?

Galan, de K. (2008). Van deskundige naar trainer. Prentice Hall

 


Telefoon:  +31 (0)30-6566014
Email:  info@preconelearning.com
Web: www.preconelearning.com/nl/


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen cases

Column

0 reacties
Van aNewSpring 13-06-2017

Op zoek naar de e-kroket voor betere online leerprestaties

E-learning of online leren wint al jaren gestaag aan populariteit. Dit ten koste van de meer traditionele klassikale training. Naast de vele voordelen brengt deze beweging ook nadelen met zich mee. Het belangrijkste nadeel is dat een van de meest populaire snacks aan terrein verliest. De oer-Hollandse kroket vormt al jaren één van de meest cruciale onderdelen van een geslaagde opleiding of training. Is een er digitale variant te vinden van de kroket die hetzelfde positieve effect kan hebben maar dan binnen e-learning programma’s?