Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van Précon | 04-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Praktisch en flexibel

Praktisch en flexibel Opdrachtgever: Producent van PET verpakkingen.
Opdrachtnemer: Précon e-learning
Klantvraag: Meer praktisch toepasbaar en flexibel inzetbaar maken van de hygiëne training.
Oplossing: Praktische interactieve oefenvragen en een online toets.

Achtergrond
Een producent van PolyEthyleen Terephthalate (PET)-verpakkingen heeft Précon gevraagd om haar te helpen de overstap te maken naar een meer flexibele manier van opleiden. Binnen het bedrijf worden de productiemedewerkers regelmatig getraind op een juiste manier van denken en handelen, omdat de eisen die worden gesteld aan de kwaliteit en veiligheid van de producten erg hoog is. 
De huidige trainingen worden intern georganiseerd in een face- to- face setting, waarbij medewerkers als voorbereiding een syllabus moeten doornemen en als afsluiting een schriftelijke meerkeuzetoets krijgen. De wens is om over te gaan naar een combinatie van zelfstudie, online opdrachten en online toetsing, om de training meer praktisch toepasbaar en flexibel inzetbaar te maken. 

De uitdaging
Bij veel productiebedrijven ligt opleiden van medewerkers in de beleving behoorlijk ver bij het primaire proces vandaan. Dit ligt deels aan het feit dat in deze bedrijven met name praktijkgerichte mensen werken, de zogenaamde “doeners”. Deze mensen hebben minder positieve ervaringen met formeel leren en zien training en opleiding al snel als een “moetje”. Voor een ander deel is dit te verklaren doordat productiebedrijven vele jaren de materiele output hebben benadrukt: het aantal kilo’s en liters dat per uur van de lijn afkomt. De intellectuele prestatie was van ondergeschikt belang. De uitdaging is dus om leeroplossingen laagdrempelig, functioneel én praktijkgericht te maken.

 

Figuur 1: ADDIE-model


 

Aanpak
Précon heeft ervoor gekozen om de watervalmethode ADDIE te introduceren als leidraad voor de wijze waarop het bedrijf zelf haar materiaal ontwikkeld. De keuze voor ADDIE was logisch, omdat dit model dicht bij een procesmatige manier van werken ligt, waar het bedrijf zelf ook mee bekend is.
Het bedrijf heeft zelf de inhoudsdeskundige en levert daardoor ook de meest relevante input voor het leermateriaal. Er is gekozen om het bedrijf zelf de lead te laten nemen in de ontwikkel- en ontwerpfase. Dit is vrij uniek in E-learning ontwikkel trajecten die in de industrie plaatsvinden. 
Gedurende de verschillende fasen heeft Précon de klant begeleid. Samen is een lijst met leerdoelen opgesteld, op basis waarvan de inhoudsdeskundige de instructieteksten en opdrachten heeft geschreven. Met feedbackrondes, waarbij gedoceerd onderwijskundige handvatten werden aangereikt, is de inhoudsdeskundige begeleid. Précon heeft de technische realisatie van de interacties voor haar rekening genomen en was tevens verantwoordelijk voor de eindredactie om een goede kwaliteit te waarborgen.

Ervaring
De inhoudsdeskundigen bij het bedrijf ervaren het project als bijzonder leerzaam. Vooral in de eerste feedbackronde bleek dat het schrijven van instructies en toetsen lastiger bleek dan gedacht.

 

Klant: “Het valt me tegen van mezelf dat ik er toch best ver naast zit. Ik ga de instructieteksten vandaag verbeteren.” 


De instructies waren in eerste instantie nog weinig praktisch ingestoken, maar met enkele onderwijskundige tips werden de opdrachten steeds praktischer. Het was mooi om te zien hoe beide disciplines (inhoudsdeskundige en onderwijskundige) elkaar daarin konden aanvullen. Het nieuwe online leermateriaal raakt nauw de praktijk, juist omdat de inhoudsdeskundige deze zo door en door kent. Niet meer een training met een grote informatiedichtheid waar de doelgroep niets mee kan, maar kennis die de medewerkers ook daadwerkelijk in de praktijk kan gebruiken. 

Meer weten over e-learning voor doeners? Lees dan:

E-learning op de werkvloer

E-learning trends 2016


Telefoon:  +31 (0)30-6566014
Email:  info@preconelearning.com
Web: www.preconelearning.com/nl/


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen cases

Columns

09-10

Retentie en AI

Let’s Learn!
16-12

e-Learning na de pandemie

de Redactie

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.