inBrain

Case: Vertaal een offline game naar een blended game

">

Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van inBrain | 30-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Praktijkcase Investment Game

Praktijkcase Investment Game

Opdrachtgever: NN Investment Partners

OpdrachtnemerinBrain

Case: Vertaal een offline game naar een blended game

 

Klantvraag
De NN Investment Game is een spel dat oorspronkelijk is ontwikkeld door NN Investment Partners. Dit spel wordt ingezet om (potentiële) klanten te laten ervaren hoe investeren werkt. De eerste versie van het spel werd offline gespeeld, gebruikmakend van papier, Excel en PowerPoint. De begeleiding van de eerste versie vroeg veel van de spelleiders. Zij moesten tegelijkertijd het spel uitvoeren, zorgen voor interactie met de speler en de investeringen van de teams verwerken. Daardoor was het spel erg arbeidsintensief, foutgevoelig en bovendien lastig over te dragen op een nieuwe spelleider.

De wens was om de Investment Game te vertalen naar een digitale versie, en de mogelijkheden te benutten die dit met zich meebrengt. De nieuwe versie moest eenvoudig te bedienen zijn door één spelleider. Tevens wilde NN Investment Partners met behulp van verbeterde vormgeving en de toepassing van extra media de beleving voor de spelers vergroten zodat het spel aansluit bij de verwachtingen van het publiek. 

 

Onze oplossing

 

 

Spelverloop

De Investment Game is een simulatiespel. De deelnemers kunnen ervaren hoe het is om onder tijdsdruk en met een overvloed aan informatie in teamverband de strijd aan te gaan met plotselinge koerswijzigingen en veranderingen in de macro-economische omgeving om uiteindelijk de markt én elkaar te verslaan. Het spel wordt gespeeld met groepen (potentiële) klanten, medewerkers van de grote distributiepartners van NN Investment Partners en studenten, die het samen in een ruimte tegen elkaar opnemen. 

 

Het doel van het spel is eenvoudig: analyseer de informatie uit de diverse nieuwsberichten, bepaal de impact hiervan op de onderliggende beleggingen, neem relatieve posities in ten opzichte van de benchmark en behaal een zo hoog mogelijk rendement.

 

Het spel wordt gespeeld met:

  • 1 spelleider van NN Investment Partners; 
  • 1 medewerker van NN Investment Partners die het spel technisch begeleidt;
  • Minimaal 4 teams (max. 4 personen per team);
  • 2 iPads per team: 
  • 1 Laptop;
  • 1 Overhead scherm + projector;
  • Geluidsinstallatie. 

Ervaring van inBrain

"Het was uitdagend om de werking van de offline versie te vertalen naar een blended versie en het spel te voorzien van een logische flow zodat de spelleider het spel kan begeleiden en flexibel is tijdens de uitvoering.” 
– Annemiek van Poppel, Senior E-learning Consultant inBrain.

“Tijdens de ontwikkeling hebben we diverse iteraties doorlopen, bij elke versie hebben we de ervaring van de speler verbeterd. Vooral geluidseffecten en muziek creëren een spannende beleving. De huisstijl van NN schrijft nauwkeurig voor hoe uitingen eruit moeten zien, maar ook binnen deze kaders hebben we een creatief eindproduct neergezet.”
– Ernst Mutgeert, Senior Visual Designer inBrain

Ervaring van NN Investment Partners

"De grootste uitdaging voor ons was om de spelbeleving zoals we die hebben ervaren met de oude, papieren versie over te brengen naar de ontwikkelaars van InBrain en met hen te optimaliseren. Hier hebben we intensief samengewerkt en heel wat uren met elkaar gediscussieerd over wat de mogelijkheden waren binnen de grenzen van de NN huisstijl. Het eindresultaat heeft de verwachtingen overtroffen! Het “wow-effect” dat we wilden creëren bij de deelnemers is iedere keer weer zichtbaar aanwezig."
–  Willem Jan Ruiter, Senior Country Accountmanager en spelleider NN Investment Game

"Dit project is een schoolvoorbeeld van goede samenwerking zowel binnen InBrain en NN Investment Partners, maar ook beide partijen met elkaar. Door de open communicatie kon er snel geschakeld worden, wat essentieel was gezien de tijdsdruk die we hadden. Uiteindelijk hebben we een zeer succesvol resultaat kunnen neerzetten, binnen twee maanden."
– Boudewijn Hoogenraad, Head of Content and Consultant Relations NN Investment Partners en projectleider NN Investment Game 

Wil je meer weten over dit project? Neem contact op via info@inbrain.nl 



T : 030 223 16 40
E : info@inbrain.nl



T: 070 - 378 11 48
E : fundinfo@nnip.com


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen cases

Column

0 reacties
Van aNewSpring 13-06-2017

Op zoek naar de e-kroket voor betere online leerprestaties

E-learning of online leren wint al jaren gestaag aan populariteit. Dit ten koste van de meer traditionele klassikale training. Naast de vele voordelen brengt deze beweging ook nadelen met zich mee. Het belangrijkste nadeel is dat een van de meest populaire snacks aan terrein verliest. De oer-Hollandse kroket vormt al jaren één van de meest cruciale onderdelen van een geslaagde opleiding of training. Is een er digitale variant te vinden van de kroket die hetzelfde positieve effect kan hebben maar dan binnen e-learning programma’s?