Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van TinQwise | 10-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vooroordelen, begin bij jezelf

Vooroordelen, begin bij jezelf

Opdrachtgever: Anne Frank Stichting

Opdrachtnemer: TinQwise
Klantvraag: Hoe maak je jongeren bewust van vooroordelen?
Oplossing: didactisch sterke online training voor docenten

‘Als je op ballet zit, ben je toch homo?’ of ‘Ik ga dus echt niet in discussie met een meisje met hoofddoek.’ Aannames en statements waarmee leraren in hun klas nogal eens te maken krijgen. Hoe reageer je als docent op die vooroordelen? De training ‘Vooroordelen? Begin bij jezelf!‘ van de Anne Frank Stichting biedt uitkomst.

Klantvraag
We willen leraren en jongerenwerkers helpen de jeugd bewust te maken van hun vooroordelen en ervoor zorgen dat zij deze opzij schuiven, was de vraag waarmee de Anne Frank Stichting bij TinQwise kwam. TinQwise ontwikkelde daarop een inspirerende en didactisch sterke online training.

 


De oplossing
>
De online training Vooroordelen? Begin bij jezelf!richt zich op drie thema’s
- Stereotypen en vooroordelen
- Identiteit en diversiteit
- Discriminatie

> Elk thema begint met een introductie die tot de verbeelding spreekt en die de toon zet. Aan de hand van zo’n discussieonderwerp kunnen docenten en jongerenwerkers oefenen om kundig te reageren op vooroordelen van jongeren. 

> Docenten krijgen tips en onderwerpen aangereikt voor lesactiviteiten en discussies. Bijvoorbeeld deze stelling: ‘Mogen rappers tekeer gaan tegen homo’s?’

> Verder kunnen docenten casussen en filmpjes downloaden voor direct gebruik in de les.

Nuttige e-learning
Docenten en jongerenwerkers zijn enthousiast getuige de reactie van één van hen: “Handige training over wat te doen in de les met stereotypen, vooroordelen en discriminatie. De lesopdrachten zijn goed bruikbaar met kant en klare werkbladen en filmpjes. De tips die je krijgt over hoe om te gaan met de hierboven genoemde uitingen zijn heel nuttig.”

Anne Frank en WO II
Eerder maakten TinQwise samen met de Anne Frank Stichting verschillende lesmodules voor leraren die les willen geven over Anne Frank en WOII. De docenten kunnen met behulp van een online toolkit zelf hun lesmodules kiezen en naar eigen inzicht hun lessen samenstellen. De lesinformatie is direct te gebruiken op het smartboard of digiboard in de klas.

Lees meer over Anne Frank in de klas en/of bekijk onderstaande video.





www.annefrank.org/nl 035 538 56 56 tinqwise@tinqwise.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen cases

Columns

09-10

Retentie en AI

Let’s Learn!
16-12

e-Learning na de pandemie

de Redactie

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.