Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van e-Learning.nl | 13-02-2014 | Article Rating | (0) reacties

Opleidingsstructuur UMC Utrecht

Opleidingsstructuur UMC Utrecht

Opdrachtgever: UMC Utrecht
Opdrachtnemer: Stuurgroep Onderwijs ICT Projecten UMC Utrecht
Klantvraag: Inzet en vernieuwen leeromgeving
Oplossing: Blended Learning


Het programma Onbegrensd Leren van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht) biedt een brede opleidingsstructuur, waarin iedere student of medewerker overal en altijd toegang heeft tot digitale bronnen, communicatiemiddelen en instrumenten voor feedback en beoordeling. Het UMC Utrecht bestaat uit het Academisch Ziekenhuis, de Medische Faculteit en het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Om de ambitie vóór 2016 te bereiken, wordt een programma voor Blended Learning ontwikkeld, waarbij e-learning wordt gebruikt om het contactonderwijs maximaal te versterken en om het onderwijs beter, effectiever en efficiënter te maken. In 2012 is een begin gemaakt met dit Onderwijs ICT programma. Het accent ligt op e-modules en e-simulaties, digitaal toetsen, opnemen van hoorcolleges (e-lectures) en de inzet van videoreflectie. Daarnaast is er ruimte voor innovatieve projecten.

Programmastructuur van Onbegrensd Leren


Creëren van draagvlak

"Aan het begin van het project is veel tijd geïnvesteerd in het creëren van draagvlak bij de opleidingsdirecteuren en managers zorg, verenigd in de regiegroep", vertelt Anne-Petra Rozendal, projectleider e-modules en e-simulaties. "Elke opleiding heeft streefdoelen voor de komende 3 jaar geformuleerd op het gebied van blended learning. Bij het concretiseren van de streefdoelen speelden steeds 2 vragen een centrale rol: hoe kan e-learning het onderwijs versterken en hoe past dit binnen de huidige onderwijsstructuur."

Project e-modules en E-module Wijzer

De interesse voor e-modules is van het begin af aan groot geweest. Naast veel individuele aanvragen zijn er ook series e-modules aangevraagd zoals 31 e-modules ter voorbereiding op klinisch vaardigheidsonderwijs, 6 e-modules over veiligheid vanuit de bedrijfsbrandweer, 8 e-modules voor studenten geneeskunde over complexe anatomische structuren. Om al deze aanvragen te realiseren (rond de 150 in 4 jaar) is een gestructureerde werkwijze opgezet. Er wordt gewerkt met teams, die bestaan uit onderwijskundigen, ontwikkelaars, audiovisueel vormgevers en vakinhoudelijk deskundigen. Voor de vakinhoudelijk deskundigen is het geen dagelijks werk om voor een e-module verhaallijnen te bedenken of teksten te schrijven. Denk bij deskundigen aan docenten, artsen en andere inhoudexperts. Om hen te ondersteunen, is de E-module Wijzer ontwikkeld. In deze applicatie worden de elementen van een e-module gepresenteerd. De vakinhoudelijk deskundige kan aan de hand van beschrijvingen en voorbeelden de elementen bekijken (bijvoorbeeld interactieve werkvormen en mediaproducties) en samen met het ontwikkelteam de e-module samenstellen.

Flipped Classroom

Een van de innovatieve projecten van Onbegrensd Leren is Flipping the Classroom voor de masteropleiding SUMMA (Selective Utrecht Medical MAster). SUMMA leidt op tot een arts die klinische zorg combineert met wetenschappelijk onderzoek. Voor deze opleiding is het blok Steun- en Bewegingsstelsel ontwikkeld vanuit het z.g. Flipping the Classroom-principe. De opleiding biedt - vóór het contactonderwijs - kennis aan in de vorm van een interactief blokboek (iBook). Dit interactieve lesboek op de iPad biedt een mix van filmpjes, e-lectures en röntgenfoto’s met opdrachten. Vervolgens bouwt de docent in interactieve colleges hierop voort. De stof is daarmee op meerdere manieren beschikbaar; student en docent kunnen zo op verschillende manieren samenwerken. Naast deze vorm van e-learning is er tijdens face-to-face onderwijs gelegenheid om dieper op de stof in te gaan met discussies, toepassen van kennis in casuïstiekbesprekingen en praten over nieuwe ontwikkelingen. De studenten zijn hiermee actiever betrokken en gaan eerder zelfstandig met de stof aan de slag.

Next Learning 2014

Op 16 april tijdens Next Learning 2014 wordt het programma Onbegrensd leren besproken, waarbij specifiek wordt ingegaan op het gebruik van de E-module Wijzer bij de ontwikkeling van e-modules.


Info: www.e-learningevent.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen cases

Columns

09-10

Retentie en AI

Let’s Learn!
16-12

e-Learning na de pandemie

de Redactie

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.