Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van TinQwise | 13-01-2014 | Article Rating | (0) reacties

Get the code: interactieve compliance-game

Get the code: interactieve compliance-game

Opdrachtgever: KPN
Opdrachtnemer: TinQwise
Klantvraag: Hoe maken we van compliance een positieve ervaring?
Oplossing: Interactieve game

Compliance gaat over het naleven van afspraken. Maar ook over de organisatiecultuur: wat zijn de waarden en normen van de onderneming? Hoe ga je om met klanten, collega’s en leveranciers? In opdracht van KPN ontwikkelde TinQwise de online compliance training Get the Code.

Compliance als positieve ervaring
KPN had diverse e-learning modules voor compliance. Te veel vanuit KPN als zender en daardoor minder effectief. Dat wilde het bedrijf graag anders. De uitdaging: van compliance als vervelend regeltjesonderwerp een positieve ervaring maken. Get the Code is een interactieve game met vragen en praktijkcases. Leuk om te doen én gedifferentieerd naar medewerker. Medewerkers van een call center hebben nu eenmaal met andere zaken te maken dan de collega’s van bijvoorbeeld sales.



Demo van Get the Code 


Dna van de organisatie
De training richt zich niet alleen op de regels en afspraken, maar ook op de principes en kernwaarden. Deelnemers bouwen breed kennis op over het bedrijf. Ook over een onderwerp als maatschappelijk verantwoord ondernemen. Get the Code staat niet op zichzelf. Het is onderdeel van het indiensttredingsproces en een stap in een grotere integriteitscampagne. KPN wil compliance en integriteit verankeren in het dna van de organisatie.

Specifiek en relevant
De ene medewerker is de andere niet. Get the Code laat zien welke regels en normen voor heel KPN gelden en welke specifiek voor een eigen functie en rol. Die gelaagdheid, met de focus op de persoonlijke werksituatie, zorgt ervoor dat medewerkers leren wat voor hen van toepassing is en maakt het geleerde direct bruikbaar.

     


Spelenderwijs komen deelnemers in aanraking met alle subthema’s van compliance. Elk onderdeel heeft een set met eigen vragen, waarvan een medewerker een vooraf bepaald aantal goed dient te hebben. Pas dan is de code gekraakt en wint de deelnemer de sleutel tot de toets.

Toetsen, houding en gedrag
Het toetselement is belangrijk voor het compliance- en controlebouwwerk van KPN. Medewerkers die de toets halen, tonen daarmee aan dat zij de regels, normen en waarden van KPN begrijpen en zich eraan committeren. Deze kennis vormt een basis om compliant te handelen, maar compliance zit ‘m vooral in houding en gedrag. Juist door mensen over een langere periode en via verschillende kanalen met compliance bezig te laten zijn, geeft KPN ze de gelegenheid om het te verankeren in hun denken en handelen.

In vier maanden tijd hebben ruim 14.000 van de 22.000 medewerkers de training met succes doorlopen. Wordt vervolgd!

   Voor meer informatie:
   E tinqwise@tinqwise.nl
   T +31 35 538 56 56



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen cases

Columns

09-10

Retentie en AI

Let’s Learn!
16-12

e-Learning na de pandemie

de Redactie

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.