Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van Future Learning | 21-11-2013 | Article Rating | (0) reacties

MCB: borgen van technische kennis

MCB: borgen van technische kennis

Opdrachtgever: MCB Nederland BV
Opdrachtnemer: Future Learning BV
Klantvraag: Borgen van verdwijnende technische kennis
Oplossing: e-learning leergang en open source LMS ILIAS

Op het gebied van metaal is MCB Nederland BV in Valkenswaard intermediair tussen klanten en kwaliteitsleveranciers uit de hele wereld. MCB is geen ‘gewone’ tussenhandel in de zin van inkopen, eventueel opnieuw verpakken en doorverkopen. Het bedrijf bewerkt de ruwe grondstoffen conform specificaties van de opdrachtgever, zoals zagen, stralen en conserveren van producten. Dat betekent dat er hoogwaardige technische kennis in huis is. Dat is de kracht van MCB. Maar daar zit ook een risico. Hoe houdt het bedrijf die kennis in huis en hoe wordt de opgebouwde kennis doorgegeven aan een nieuwe generatie?



Future Learning BV is gevraagd om een oplossing aan te dragen. Na uitvoerig overleg met MCB is besloten een zogenaamde leergang Materiaalkunde te ontwikkelen, bestaande uit zeven modules waarbij klassikale sessies en e-learning worden gecombineerd, samen met toetsen en online fora. De e-learning modules worden zodanig ontwikkeld dat ze ook geschikt zijn voor mobile learning zodat ze op tablets kunnen worden gedaan.

De eerste modules zijn op MBO-niveau, waarna het niveau zal oplopen tot eerstejaars universiteit. De ontwikkeltijd van één module is ongeveer 4 maanden. Het hele traject zal waarschijnlijk een doorlooptijd hebben van 3 jaar.

De eerste module wordt aan alle medewerkers verplicht aangeboden, van directie, secretariaat tot magazijnmedewerkers. Het initiatief tot het volgen van verdere modules ligt bij de medewerkers zelf.

Pilot
De eerste e-learning module werd in 2013 ontwikkeld. Als eerste kennismaking is deze module, inclusief toets, in een pilotgroep bestaande uit 25 mensen aangeboden. Vooraf waren succescriteria gedefinieerd, zoals een slagingspercentage van minimaal 95% en enthousiasme bij de deelnemers. Op alle punten is de pilot geslaagd en de deelnemers reageerden onder andere met opmerkingen als: “Ik heb de opleiding als zéér leerzaam en verhelderend ondervonden.” en “Prima opgezet, vooral de filmpjes, animaties en plaatjes verduidelijkt enorm.”

Deze eerste module is nu beschikbaar voor alle medewerkers. Eind september 2013 zal de tweede module worden definitief opgeleverd.

Future Learning ontwikkelt de modules in nauwe samenwerking met MCB. Deskundigen die door Future Learning worden gebruikt zijn ILIAS consultants, instructional designers, e-learning developers, animation developers, ook wordt er gebruik gemaakt van een filmstudio en een voice-over. Vanuit MCB zijn inhoudsdeskundigen en HR-mensen bij het project betrokken.



Open source LMS ILIAS
Voor de organisatie van en het distribueren van zowel de online als de klassikale trainingen, is het open source Learning Management System ILIAS ingericht. Met behulp van ILIAS kan MCB, per afdeling, e-learning modules, toetsen, fora, enquêtes, en vele andere leermiddelen opzetten en aanbieden, en kan de voortgang ervan worden gevolgd door leidinggevenden. Met ILIAS kunnen ook certificaten worden aangemaakt, en met behulp van enquêtes in ILIAS wordt een directe terugkoppeling mogelijk gemaakt.

In een later stadium worden de e-learning-modules gecombineerd met klassikale sessies die ook in ILIAS opgezet kunnen worden. Er is dan dus sprake van blended learning. Cursisten kunnen vragen of opmerkingen in een forum in ILIAS plaatsen.

Naast de ontwikkeling van e-learning-modules en de inrichting/configuratie van ILIAS, verzorgt Future Learning ook de volledige hosting ervan.

Verder lezen? Meer is te vinden op het weblog van Future Learning; in het blad Procesinfra uptime staat een interview met Hélène Beesems en Wonnie van Beek van MCB

   Meer informatie: 
   http://www.futurelearning.nl/ 
   info@futurelearning.nl 

   +31 (0)165 700511 
   +31 (0)6 51050493





Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen cases

Columns

09-10

Retentie en AI

Let’s Learn!
16-12

e-Learning na de pandemie

de Redactie

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.