Opdrachtgever: BinckBank, afdeling HR
Opdrachtnemer: Gooiconsult
Klantvraag: professionaliseren van het management
Randvoorwaarde: blended learning (theorie online, bijeenkomsten voor oefenen)

">

Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van e-Learning.nl | 11-01-2013 | Article Rating | (0) reacties

Managementtraining via blended learning

Managementtraining via blended learning

Opdrachtgever: BinckBank, afdeling HR
Opdrachtnemer: Gooiconsult
Klantvraag: professionaliseren van het management
Randvoorwaarde: blended learning (theorie online, bijeenkomsten voor oefenen)

Achtergrond

BinckBank groeide vanaf de oprichting in 2000 van 50 naar 500 medewerkers. Veel leidinggevenden hebben hun managementvaardigheden ontwikkeld in de praktijk. De afdeling HR zocht naar mogelijkheden om die vaardigheden verder te professionaliseren.

Voorbereiding op de training online

Om het programma te laten aansluiten bij de individuele leerbehoefte, zijn voor aanvang de competenties gemeten (360gr competentiemeting). Gooiconsult ontwikkelde een traject waarbij deelnemers zich individueel voorbereiden op de trainingsbijeenkomsten aan de hand van skill drills, korte filmpjes waarin de theorie wordt aangeboden via een digitale leeromgeving, gevolgd door een interactief online programma waarin de kennis spelenderwijs werd getraind. Met als doel om in de training deze kennis direct in de praktijk te brengen.

Praktijktraining op basis van eigen leervoorkeuren

Tijdens de praktijktrainingen kregen de deelnemers op meerdere manieren informatie aangeboden. Verder konden zij kiezen uit verschillende vormen van leren. In groepsverband werd verder gewerkt aan de individuele ontwikkeling op basis van de eigen leervoorkeuren. Het programma bevatte bijvoorbeeld:

    • Leren van en met collega’s door begeleide intervisiebijeenkomsten;
    • E-coaching (door trainer en leidinggevende);
    • Ondersteunen van het leerproces met een leermanagementsysteem.


Resultaten

Aan het einde van het traject zijn de competenties opnieuw gemeten. Op alle competenties was een duidelijke stijging te zien, met een gemiddelde competentiestijging van 15%.

Rendementsmodel

Het rendementsmodel van zusterbedrijf Navigator bood de mogelijkheid om niet alleen de competentiestijging inzichtelijk te maken, maar ook uit te rekenen wat de investering opleverde. Opvallend is de grote gemiddelde ontwikkelsprong die in korte tijd is gerealiseerd. Bij een soortgelijk ontwikkeltraject volgens een “klassieke” trainingsaanpak wordt in ongeveer tien dagdelen een beperkter gemiddeld ontwikkelresultaat behaald. Ten opzichte van regulier trainen:

    • Kunnen medewerkers zeven dagdelen meer worden ingezet (bij een gemiddeld uurtarief van E 75,- een besparing van ruim E 30.000,- per groep);
    • Heeft het traject een hoger gemiddeld ontwikkelresultaat (maar liefst 7,5% hoger, volgens de competentiemetingen);
    • Bespaart BinckBank ruim E 5.000 out of pocket kosten op inzet van trainers (7 dagdelen x een dagdeeltarief van E 800,-) en ruim E 10.000,- op accommodatie en cateringkosten.

Bij elkaar een besparing van ruim E 45.000,- ten opzichte van de “klassieke” aanpak per groep van 16 deelnemers, tegen een gelijk of hoger gemiddeld ontwikkelresultaat.

Uitgebreide informatie: www.gooiconsult.nl/binck-bank 
Contact: alexandergroen@gooiconsult.nl 



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen cases