Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Patrick Koning | 09-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Persbericht: Onderwijs in kansen en bedreigingen van het internet essentieel voor jongeren

Banner-Laptop-Tablet

Persbericht ‘s-Hertogenbosch, 8 juni 2015 Onderwijs in kansen en bedreigingen van het internet essentieel voor jongeren Boek ‘Mediawijsheid in de […] Lees verder
Van Avetica | 08-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Selectiefilter bij veel aangemelde cursussen

In de meeste Moodle sites hebben de deelnemers maar één tot drie cursussen om te volgen. Op scholen zijn dit er gerust veel meer dan 10. Om toch het overzicht te houden voor de deelnemers is het blok Course overview on […]

Het bericht Selectiefilter bij veel aangemelde cursussen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

SMS-en en twitteren in de klas hoeft niet per definitie ten koste te gaan van leren

Het gebruik van mobiele telefoons in de klas leidt vaak af, ten koste van het leren. Dat dit niet per definitie het geval hoeft te zijn, laat een recent onderzoek zien. Volgens ScienceDaily moeten docenten vandaag de dag dikwijls concurreren met veel elektronische prikkels. Het gebruik van WhatsApp, SMS en Twitter gaat vaak ten koste [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 08-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Downloadable content (dlc) boek ‘Mediawijsheid in de klas’ deels beschikbaar ;-)

Banner-2-Studenten

In het boek Mediawijsheid in de klas wordt verwezen naar andere websites, video’s, eduapps, et cetera. Heel mediawijs. Maar in […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van visualisatie

Onderstaande video illustreert m.i. hoe krachtig visualisaties kunnen zijn voor leren. Dankzij een bericht van Jurroen Cluitmans op Facebook ben ik op onderstaande video gestuit. Deze video verhaalt aan de hand van staafdiagrammen en enkele foto’s hoeveel militairen en burgers er tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gevallen (70 miljoen), en wat de belangrijkste oorzaken daarvan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Workshop leertechnologie en teamgericht werkplek leren #Daelzicht

Ik heb gisteren bij de Daelzicht Academie een workshop verzorgd over het faciliteren van teamgericht werkplek leren met leertechnologie. De Daelzicht Academie coördineert het leren bij zorginstelling Daelzicht. Zij hebben een eigentijdse visie op leren waarbij werkplek leren een cruciale rol speelt, en ook e-learning steeds belangrijker wordt. In mijn introductie heb ik werkplek leren [...] Lees verder
Van Avetica | 05-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle plugin Active quiz

De plugin Active quiz is een doorontwikkeling van de al langer bestaande Realtime quiz. De universiteit van Wisconsin heeft de oorspronkelijke plugin als basis genomen en uitgebreid met extra functionaliteit. Wat is Active quiz voor plugin? Je maakt een toets, […]

Het bericht Moodle plugin Active quiz verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we wèl multitasken (of meten we niet wat we willen meten)?

Volgens ScienceDaily leidt een recent onderzoek van de Universiteit van Florida tot twijfels omtrent ons onvermogen om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren. Volgens mij is dat de vraag, en hangen de bevindingen nauw samen met de onderzoeksopzet. De onderzoekers hebben een gezonde groep volwassenen (20 personen) en een groep Parkinson-patiënten (28 personen) de volgende [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 04-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

‘Mediawijsheid in de klas’ in de voorverkoop bij Bol.com

Banner-Laptop-Tablet

Afgelopen vrijdagavond ontdekte ik dat Mediawijsheid in de klas bij Bol.com al in de voorverkoop verkrijgbaar is. Zoals ik al eerder schreef […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nederlandstalige YouTube-video’s over onderwijs en ICT

Wat is de Maker Movement? Hoe werkt innovatie? Wat is de de taxonomie van Bloom? Deze en andere begrippen en concepten worden in helder Nederlands uitgelegd door Don Zuiderman van de Hogeschool Utrecht. Toen Don me een paar dagen geleden wees op zijn eigen video-uitleg van Mayer’s cognitieve multimediatheorie, realiseerde ik me dat ik nog nooit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online masterclass motivatie en onderwijs #OU_Nederland #Welteninstituut

Hoe komt het dat wanneer je iets interessant vindt, leren bijna vanzelf lijkt te gaan? En is er wat te zeggen over personalisering van het onderwijs met ICT en motivatie van leerlingen? Op deze en andere vragen gaat hoogleraar Rob Martens van de Open Universiteit met een aantal collega’s in tijdens een gratis online masterclass [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zelf ervaring opdoen met wearable technology

Vandaag heb ik geen gelegenheid om uitgebreid te bloggen. De reden treffen jullie hieronder aan. Ik heb vandaag een erg vroeg verjaardagscadeau gekregen.  De zeven weken levertijd bleken er ongeveer twee te zijn. De komende tijd zal ik over mijn ervaringen met deze Apple Watch bloggen. Ik ben nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

The blended induction program of Nicole in Brighton

In preparation of our webinar with Clive Shepherd Tuesday 9th June about ‘more than blended learning’ we have a story for you to analyze. It is the story of Nicole. Nicole is a French woman, going to work for Lebeau in Brighton (Lebeau is a fashion brand). She is sharing her experiences with her induction program. Watch […]

Het bericht The blended induction program of Nicole in Brighton verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bekwaamheden voor sociaal leren

Wat is sociaal leren? Ik gebruik hier de definitie van Marcia Conner: I define social learning as participating with others to make sense of new ideas. Augmented by a new slew of social tools, people can gather information and gain new context from people across the globe and around the clock as easily as they could from those […]

Het bericht Bekwaamheden voor sociaal leren verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerpprincipes van multimedialeren

De cognitive theory of multimedia learning van Richard Mayer is zeer relevant voor het ontwikkelen van technology enhanced learning. Maar wat zijn samengevat de belangrijkste principes van deze theorie? Via Scoop-it heb ik laatst summier aandacht besteed aan de uitgebreide Vlaamse website over digitale didactiek. Deze website vat ook Mayer’s ontwerpprincipes voor leren met multimedia [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat belemmert samenwerken (en samenwerkend leren)?

Als we het hebben over factoren die samenwerken en samenwerkend leren belemmeren, dan doelen we vaak op zaken als ‘leercultuur’, leiding geven of op weinig betekenisvolle taken. Volgens John Spencer is echter één factor de belangrijkste belemmering. Verschillende factoren spelen een rol bij succesvolle vormen van samenwerking. Mattessich en Monsey onderscheiden in een meer dan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Feedback met behulp van ICT: toepassingen en hun eigenschappen

Het geven en krijgen van feedback is een belangrijke leeractiviteit. Je kunt technologie gebruiken om deze activiteit te faciliteren. In deze blogpost beschrijf ik enkele applicaties, inclusief afwegingen bij het gebruik ervan. Aanleiding voor deze bijdrage is een blogpost van Frans Droog over een nieuwe tool, Poli.sh. Een aantal mensen heeft vragen gesteld over deze tool, [...] Lees verder
Van Avetica | 29-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Automatische indeling in groepen

Auto Group maakt op basis van profielinformatie een indeling van groepen binnen je cursus. De groepen worden ook automatisch aangemaakt, bijgewerkt en zelfs verwijderd op basis van je instellingen. Wanneer zou dit handig zijn? Ik denk bijvoorbeeld aan een voorbeeld waarbij […]

Het bericht Automatische indeling in groepen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tweedaagse blended learning ontwikkelen

Op 27 en 28 mei j.l heb ik bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden een tweedaagse verzorgd over het ontwikkelen van blended learning. Een groep docenten is mede op basis van een stappenplan en beschrijvingskader aan de slag gegaan met het (her)ontwerpen van hun onderwijs met behulp van ICT. We hebben woensdagochtend met behulp van Google [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bloggen en ‘connected learning’

Het artikel Why Blogging Is Key to the Future of Higher Ed laat zien dat je weblogs prima kunt inzetten binnen een activerende didactiek, waarbij studenten leren via interactie. De Virginia Commonwealth University (30 duizend studenten) heeft een jaar geleden bloggen als leeractiviteit van studenten geïntroduceerd. Inmiddels zijn er meer dan 7000 blogs en websites [...] Lees verder
Van Avetica | 27-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Geslaagde Moodlemoot 2015

Vandaag was de jaarlijkse Moodlemoot, het grootste Moodle evenement in Nederland en België. Deze moot wordt altijd georganiseerd door de Ned-Moove. Terugkijkend kan ik gerust zeggen: Het was een geslaagd evenement! The Strip op de High Tech Campus in Eindhoven […]

Het bericht Geslaagde Moodlemoot 2015 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen tablets de adoptie van ICT in het onderwijs het laatste zetje geven?

Binnen het onderwijs wordt ICT in toenemende mate voor leren gebruikt. Vermoedelijk is er een kleine groep onderwijsgevenden die nog terughoudend is in het gebruik technologie voor leren. Kunnen tablets deze groep over de streep trekken? Ik stel me deze vraag naar aanleiding van een onderzoek van de New Michigan State University. Zij concluderen dat [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 27-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsheid in de klas naar de drukker ;-)

Eind augustus 2014 ben ik gestart met het schrijven van een boek over Mediawijsheid. Nu, 9 maanden later, is het boek […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De SPOC als afgeleide van een MOOC

Met enige regelmatig wordt -ook door mij- de discussie gevoerd over de waarde van de term SPOC (Small Private Online Course). Dankzij twitter ben ik er nu wel uit. Voorlopig tenminste. Een tijd geleden voerde ik met onder meer Robert Schuwer en Pierre Gorissen een discussie over de term ’SPOC’: Is een SPOC open? The [...] Lees verder
Van Avetica | 26-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Volle bak op Moodlemoot 2015

Morgenmiddag vindt in het Conferentie centrum The Strip in Eindhoven de jaarlijkse Moodlemoot plaats. De afgelopen jaren was het aantal deelnemers altijd zo rond de 100 en gezien de inschrijvingen zal er morgen ook weer een volle bak zijn. En […]

Het bericht Volle bak op Moodlemoot 2015 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De toekomst van het hoger onderwijs door de bril van het bedrijfsleven

“This is the Future of College” beschrijft noodzakelijk geachte veranderingen van het hoger onderwijs. Auteur Jessica Hullinger kiest daarbij nadrukkelijk het perspectief van het (Amerikaanse) bedrijfsleven. De slotconclusie luidt: we kunnen ons niet permitteren universiteiten te laten verdwijnen. Mits zij veranderen. De kern van deze bijdrage is: Het hoger onderwijs is de laatste 100 jaar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Samenwerkend leren en leren via interactie

Docenten die aangeven aan de slag te willen met samenwerkend leren, bedoelen daarmee eigenlijk leren via interactie. De twee verschillen namelijk van elkaar. Met behulp van technologie kun je beide vormen faciliteren. Bij samenwerkend leren werken lerenden in een groep aan een gemeenschappelijke taak. Vandaag de dag wordt technologie daarbij ingezet om het leren effectiever [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Invloed van videogames op het brein

Aangezien videogames populair zijn en vaak intensief worden gespeeld, is de vraag relevant wat de gevolgen hiervan zijn voor het brein. Onlangs is een onderzoek gepubliceerd dat hier nieuwe inzichten in biedt. Menig gamer besteedt zo’n 10.000 uur aan videogames voordat hij of zij 21 jaar is. Wat doet dat met hun brein, en daarmee [...] Lees verder
Van Avetica | 22-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Toetsen in Moodle 2.9, bekijk de nieuwe mogelijkheden

In Moodle 2.9 zijn een aantal nieuwe functies doorgevoerd in de toetsmodule. Functies zoals netjes kunnen printen van een toets, aparte kopjes neerzetten boven een aantal toetsvragen en toetsvragen die een afhankelijkheid hebben met andere vragen. Bekijk de video hieronder […]

Het bericht Toetsen in Moodle 2.9, bekijk de nieuwe mogelijkheden verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bruikbaar paper over differentiëren met digitale leermiddelen

De afgelopen week werd ik geattendeerd op een paper over digitale leermiddelen, Differentiëren met digitale leermiddelen. Eén van de  auteurs was benieuwd wat ik er van vond. Samenvattend vind ik het een erg bruikbare publicatie, waar ik enkele elementen in mis. Wijnand Gijzen en Henk van de Hoef hebben een uitgebreid paper geschreven over differentiëren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waarom hebben we op het gebied van leren moeite met hyperbolen, metaforen en modellen?

Op het gebied van technology enhanced learning hebben we moeite om hyperbolen, metaforen en modellen op hun waarde te schatten. Dat leidt veelal af van de vaak noodzakelijke discussie. Martin Weller haalt instemmend Audrey Watters aan die de vergelijking van het onderwijssysteem met de industriële revolutie bekritiseert. De strekking van hun betoog is dat we [...] Lees verder
Van Avetica | 20-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Al je behaalde certificaten in één overzicht

De extra Moodle plugin Certificate staat vaak geïnstalleerd in de honderden Moodle sites die wij hosten. Op basis van een aantal voorwaarden kan de deelnemer zelf zijn eigen certificaat opvragen die dan ter plekke wordt gegenereerd en, afhankelijk van de […]

Het bericht Al je behaalde certificaten in één overzicht verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hebben we behoefte aan micro-learning als nieuw begrip?

De laatste tijd kom ik vaker berichten tegen over ‘micro-learning’. Wat is het, en hebben we behoefte aan een nieuwe term? Op het gebied van e-learning zijn ‘we’ er goed in om steeds nieuwe termen te verzinnen. Dat gebeurt met name door bedrijven aan ‘branding’ willen doen: het positioneren van een product of dienst als [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 20-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

2 oktober 2015: Themamiddag Mediawijsheid en Social Learning in het Innovatiehuis

Op vrijdagmiddag 2 oktober presenteren Wilfred Rubens, Marcel de Leeuwe en ikzelf de boeken: Social learning en leren met sociale […] Lees verder
Van Avetica | 19-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Programma Moodlemoot 2015 definitief

De Ned-Moove heeft gisteren in haar nieuwsbrief haar programma voor de Moodlemoot van volgende week woensdag bekend gemaakt. Er zijn internationale sprekers zoals Michael de Raadt (Research Director Moodle) en Moodle oprichter Martin Dougiamas maar ook veel Nederlandse sprekers die hun […]

Het bericht Programma Moodlemoot 2015 definitief verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat je kunt leren van het ICT in onderwijs-debacle van het Los Angeles Unified School District?

Eind 2013 baarde het Los Angeles Unified School District opzien met een grootschalige implementatie van iPads met Pearson-curricula. Inmiddels is men $ 1,3 miljard armer, en veel teleurstellende ervaringen rijker. Een recent ‘Wired-artikel’ over deze casus bevat wijze lessen ten aanzien van de implementatie van ICT in het onderwijs. Wired laat namelijk ook zien dat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we mobiele telefoons toch maar uit ons onderwijs bannen?

The Guardian schreef het afgelopen weekend over een recent onderzoek waaruit blijkt dat het verbannen van mobiele telefoons uit het onderwijs leidt tot betere leerprestaties. Vooral leerprestaties van lerenden die minder goed leren. Hoog tijd om deze apparaten uit ons onderwijs te bannen? Mwa. De onderzoekers van het Centre for Economic Performance van de London [...] Lees verder
Van Avetica | 18-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (2)

Zoals beloofd hierbij deel 2 van mijn verslag van de tweede dag van de Dublin MoodleMoot. Why You Should Stop Using Forums – Michelle Moore Misschien wel de presentatie die alleen al vanwege de titel het meeste aandacht trok. Met […]

Het bericht MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (2) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 18-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (2)

Zoals beloofd hierbij deel 2 van mijn verslag van de tweede dag van de Dublin MoodleMoot. Why You Should Stop Using Forums – Michelle Moore Misschien wel de presentatie die alleen al vanwege de titel het meeste aandacht trok. Met […]

Het bericht MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (2) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De relevantie van ideeën van Steve Jobs voor e-learning

Meghan Sullivan presenteert acht citaten van Steve Jobs, en illustreert de relevantie ervan voor e-learning. Ik ga hier een heel eind in mee. De biografie van Walter Isaacson over Steve Jobs laat m.i. twee kanten zien van de legendarische Apple-oprichter. Aan de ene kant de briljante, gepassioneerde, ambitieuze creatieveling die veel invloed heeft gehad op [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Draagbare technologie voor werkplek leren

Draagbare -‘wearable’- technologie is bezig met een opmars en zal ook in toenemende mate gebruikt gaan worden voor leren. Bijvoorbeeld voor werkplek leren. Dat levert echter ook uitdagingen op. In The Greatest Potential—And Obstacle—For Wearables At Work gaat Alberto Torres vooral in op de potentie en risico’s van ‘smartwatches’ en ‘smartglasses’ voor werken. In mijn [...] Lees verder
Van Avetica | 15-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Globale berichten in Moodle

Er zijn natuurlijk gevallen waarin je berichten wilt sturen naar de gebruikers van het leersysteem. Hier kan je standaard functie Stuur bericht voor gebruiken die je vindt onder Gebruikers in bulk beheren. Ook binnen een aantal Moodle templates zoals Essentials […]

Het bericht Globale berichten in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 15-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (1)

De eerste dag van de Moot werd dinsdagavond afgesloten met een diner en aansluitende feestavond. Voor een aantal was het woensdagochtend dan ook best een uitdaging om om 9 uur weer bij de eerste presentatie aanwezig te zijn. Ook voor […]

Het bericht MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (1) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De Lego-benadering van de elektronische leeromgeving van de toekomst

De Educause heeft recent een rapport geschreven over de “next generation digital learning environment (NGDLE)” (pdf). Daarin besteden zij aandacht aan de architectuur en aan de belangrijkste functionaliteiten van deze “ELO zoveelpuntnul”. Zo zal deze omgeving meer gericht moeten zijn op het faciliteren van het leren, in plaats van op het managen van het leren. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkeling en implementatie yOUlearn vordert

Bij de Open Universiteit zijn we nog steeds druk bezig met de ontwikkeling en implementatie van yOUlearn, de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de OU. Tijd voor een update. Op 1 september 2015 moeten studenten van de vernieuwde masteropleidingen van de OU de betreffende cursussen van hun opleiding via yOUlearn kunnen volgen. Deze omgeving [...] Lees verder
Van Avetica | 13-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin verslag eerste dag

Bijzondere ervaring om met ongeveer 320 mensen uit allerlei windstreken in Dublin bij elkaar te zijn en maar over één ding te praten…Moodle! Opvallend dat de meerderheid van de deelnemers hier afkomstig is van universiteiten terwijl Moodle daar in de […]

Het bericht MoodleMoot Dublin verslag eerste dag verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De beperkingen van het ‘performance-denken’

“We moeten meer kijken naar de ‘performance’ van werknemers, en niet naar wat zij hebben geleerd”. De strekking van deze opmerking domineert vandaag de dag het denken over de professionele ontwikkeling van medewerkers. Dit ‘performance-denken’ heeft echter ook beperkingen. De laatste jaren wordt er, bijvoorbeeld door mensen als Jane Hart en Charles Jennings, voor gepleit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Themamiddag social learning inzetten bij mediawijsheid

Op 2 oktober aanstaande verzorgen Patrick Koning, Marcel de Leeuwe en ik in het Innovatiehuis van het Consortium voor innovatie een interactieve themamiddag over het inzetten van social learning bij mediawijsheid. Aanleiding is de publicatie van de boeken: Mediawijsheid in de klas van Patrick Koning Social learning en leren met sociale media van Marcel en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste psychologische principes voor leren en onderwijs

Wat weten we vanuit de psychologie over leren en onderwijs? De ‘coalitie’ voor psychologie in scholen en het onderwijs’ van de American Psychological Association (APA) heeft hiervoor twintig principes uitgewerkt (pdf). Opvallend is het ontbreken van expliciete aandacht voor de rol en invloed van ICT. Dat maakt de principes niet minder relevant voor ‘technology enhanced [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Smartphones in de les: Praktijkvoorbeelden uit het onderwijs!

Gisteravond om 19:00 lanceerde Ashwin Brouwer en Willem Karssenberg de bundel: Smartphones in de les: Praktijkvoorbeelden uit het onderwijs! Dit […] Lees verder
Pagina 97 van 111Eerste   Vorige   92  93  94  95  96  [97]  98  99  100  101  Volgende   Laatste