Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 13-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Testers gezocht voor Moodle 3.0

Met nog 4 weken te gaan voordat Moodle 3.0 uitkomt, vraagt Moodle HQ weer om testers. Om de nieuwe functionaliteit te testen, zijn er meer dan 500 testen die uitgevoerd moeten worden. Hiermee wordt niet alleen de nieuwigheden getest, maar […]

Het bericht Testers gezocht voor Moodle 3.0 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 12-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Eigen menu-items toevoegen aan navigatieblok

Al een flink aantal Moodle versies bestaat de mogelijkheid om eigen menu-items toe te voegen. Dit moet je Moodle template wel ondersteunen, maar als dit is ontwikkeld, heb je een handige manier om snel naar een bepaalde pagina te springen. […]

Het bericht Eigen menu-items toevoegen aan navigatieblok verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waardoor ronden lerenden online leeractiviteiten wel af?

Aanbieders van online cursussen, niet alleen massive open online courses, weten dat het best een uitdaging is om voortijdige uitval van lerenden te voorkomen. Een initiatief op het gebied van online leren voor kinderen biedt zicht op wat je kunt doen om lerenden ‘bij de les’ te houden. Why My Kids Finished Their MOOC—When Most [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Handig: Presentaties van lessen “Consumeren” bij boek ‘Mediawijsheid in de klas’ online beschikbaar als DLC

Banner-Laptop-Tablet

In het boek Mediawijsheid in de klas adviseer ik om na een uitgebreide kennismaking met elkaar en het mediagebruik van […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

De positie van ICT binnen integrale beroepsvorming

In een aantal publicaties pleit ik voor integrale beroepsvorming als eigentijdse invulling van beroepsonderwijs. In deze blogpost beschrijf ik welke positie ICT als subject binnen deze benadering inneemt. Binnen het middelbaar en hoger beroepsonderwijs worden lerenden, als het goed is, ingewijd in het beroep met al zijn facetten. Daarbij gaat het om: Vakbekwaamheid: het verwerven [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe MOOCs ECO-project voor docenten #ECOmooc

Mijn voormalig werkgever Welten-instituut is partner van het ECO-project (Elearning, Communication, Open-Data). In dit Europese project wordt een geïntegreerd MOOC platform ontwikkeld. Deze week zijn binnen dit platform 16 MOOCs gestart, die onder meer gaan over de flipped classroom en het gebruik van video voor leren. Onder het motto “Learn. Teach. anywhere, everywhere” wil het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe trends op het gebied van leren en technologie tijdens Online Educa Berlijn #OEB15

De komende editie van de Online Educa in Berlijn wordt geopend met een discussie tussen enkele vooraanstaande futuristen en experts over nieuwe trends op het gebied leren en technologie. Onder leiding van TV-presentator Nik Gowing gaan hoogleraar Ian Goldin, blogger en schrijver Cory Doctorow en auteur David Price in op nieuwe ontwikkelingen op het gebied [...] Lees verder
Van Avetica | 08-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Mobile 2.3 is uit

De updates van Moodle Mobile (de officiële app van Moodle) volgen elkaar in sneltreinvaart op. Zojuist is versie 2.3 uitgekomen met een aantal nieuwe mogelijkheden en verbeteringen: Nieuwe mogelijkheden Forum: deelnemers kunnen nieuwe discussies starten en reageren op anderen Keuze: […]

Het bericht Moodle Mobile 2.3 is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Grotere betrokkenheid van lerenden dankzij leertechnologie leidt tot betere leerresultaten

Ik ben een groot voorstander van actief leren omdat dit leidt tot meer betrokkenheid en betere leerresultaten. Maar hoe kun je dat bij blended learning toepassen? Perry Samson heeft voor de Educause Review een artikel geschreven over het bevorderen van betrokkenheid van lerenden bij het onderwijs. Hij stelt dat lerenden bij actief leren cursusgerelateerde activiteiten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hot Seat Massive Open Social Learning

Van 25 oktober tot en met 31 oktober verzorgt Mike Sharples een zogenaamde ‘hot seat’ over Massive Open Social Learning. Je kunt hier gratis en online aan deelnemen. Mijn oud-collega Maarten de Laat mailde laatst de aankondiging van deze zogenaamde ‘hot seat’. Dit initiatief is gekoppeld aan de 2016 Networked Learning Conference. In een ‘hot [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 07-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van sociale media – technologie is meer dan maar een middel

Ik hoor vaak: “de technologie is maar een middel en moet niet voorop staan, laten we beginnen bij het doel en dan komen we vanzelf uit bij de middelen, de technologie”. Welk platform we gebruiken doet er niet toe als we maar ons doel bereiken. Leg niet de nadruk op de technologie. In deze blogpost betoog […]

Het bericht De invloed van sociale media – technologie is meer dan maar een middel verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Workshop visieontwikkeling ICT in het onderwijs

Vanmiddag heb ik een workshop gefaciliteerd van medewerkers van de opleiding Facility Management van Zuyd Hogeschool. In deze sessie hebben we een eerste stap gezet in het versterken van het onderwijs met behulp van ICT. Na een inleiding, waarin enkele begrippen rond ICT en leren centraal staan, hebben we enkele stappen gezet die de basis vormen [...] Lees verder
Van Avetica | 06-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle uiterlijk (toetsvragen) verbeteren

Op Moodlenews.com las ik een artikel over het verbeteren van het uiterlijk van Moodle. In dit geval heel specifiek over de manier waarop toetsvragen worden getoond. In een Moodle forum werd de vraag gesteld hoe je dit kunt bereiken? Al […]

Het bericht Moodle uiterlijk (toetsvragen) verbeteren verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 06-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aan de slag met #Mediawijsheid in de klas? Beloon jongeren met het bijbehorende bewijs van deelname ;-)

Banner-2-Studenten

In hoofdstuk 4 van mijn boek Mediawijsheid in de klas ga ik in op het beoordelen: Hoe beoordeel ik mediawijsheid? […] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Check, check, dubbelcheck: Workshop #Mediawijsheid in de klas op het Lerarencongres 2015

Banner-Laptop-Tablet

Morgen vindt voor de derde keer het Lerarencongres plaats, met als thema ‘Samen nieuwsgierig’ op de campus van het Koning […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mislukt ‘iPad’-project beschreven aan de hand van model implementatie

Bij de implementatie van ICT en leren maak ik gebruik van een model dat uit zes factoren bestaat. In deze blogpost gebruik ik dit model om een berucht mislukt ‘iPad-project’ te beschrijven. Of kunnen we beter zeggen: een mislukt Pearson-project? In 2014 werd een zeer ambitieus en grootschalig ’iPad’-project in Californië voortijdig stopgezet. Inmiddels betaalt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

‘Blended learning’ kan wel degelijk leiden tot betere leerresultaten

Onlangs was er veel aandacht voor het OECD-rapport waaruit zou blijken dat het gebruik van ICT kan leiden tot slechtere leerprestaties. Een recente case studie laat zien dat ‘blended learning’ wel degelijk kan leiden tot betere leerresultaten. Deze studie is uitgevoerd bij 12 Amerikaanse schooldistricten. In 2013 heeft men daar ‘blended learning-programma’s’ geïntegreerd. Daarin werken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mag je gedrag een cijfer geven?

Mag je de motivatie van jongeren positief beïnvloeden door ‘goed meedoen’ tijdens de les mee te laten tellen voor het rapportcijfer van een vak? Die vraag kreeg ik gisteravond via Twitter gesteld. In deze blogpost vind je mijn mening. Sem van Geffen is verontwaardigd. Een docent Duits op een middelbare school geeft leerlingen elke les [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tien trends op het gebied van leertechnologieën

Op basis van haar 9de top 100 tools voor leren formuleert Jane Hart tien trends op het gebied van werkplek leren. Eigenlijk zijn het trends op het gebied van leertechnologieën. In deze blog post vat ik deze trends samen, en voorzie ze -waar nodig- van commentaar. Hart definieert een leertool of leertechnologie als elke software [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 02-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Slides ‘Mediawijsheid in de klas’ van de Themamiddag@Innovatiehuis: Mediawijsheid en social learning

Banner-2-Studenten

Vanmiddag waren Wilfred Rubens, Marcel de Leeuwe en ikzelf te gast bij het Innovatiehuis van het Consortium voor Innovatie. Aanleiding […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Themamiddag Mediawijsheid en Social Learning

Vanmiddag hebben Addy de Zeeuw, Patrick Koning, Marcel de Leeuwe en ik in het Innovatiehuis te Den Bosch een themamiddag verzorgd over mediawijsheid en social learning. Aanleiding voor de themamiddag was de publicatie van #Mediawijsheid in de klas, van Patrick Koning Social learning en leren met sociale media, van Marcel de Leeuwe en mij Addy [...] Lees verder
Van Avetica | 01-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Controleer je CSV voor Moodle upload in Excel

Laatst kreeg ik een vraag van een klant die zijn nieuwe gebruikers in Moodle plaatst middels een CSV bestand. De upload gaf een error en werd mij de vraag gesteld hoe dit kon. Ik vroeg de klant om zijn CSV […]

Het bericht Controleer je CSV voor Moodle upload in Excel verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online lezen leidt vaak tot betere leerresultaten, maar niet altijd. Wat te doen?

Er zijn waarschijnlijk veel aspecten van invloed op de vraag of online lezen effectief is. Daar is meer expertise voor nodig. Dan kunnen we gerichte leesstrategieën ontwikkelen, en de didactiek aanpassen. Anne Niccoli heeft onlangs de resultaten van een onderzoek gepubliceerd waarin zij effecten van lezen op papier heeft vergeleken met lezen via een iPad. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Agora Roermond: collectief lef en gespreid leiderschap

Is het moeilijk om binnen ons bestaande onderwijssysteem een drastische onderwijsinnovatie te realiseren? Best wel. Maar onmogelijk is het niet. Dat laat Agora Roermond m.i. zien. Investeringen in het ‘sociale kapitaal’ zijn daarbij van groot belang. Bijna acht jaar geleden bezocht ik samen met een aantal (oud-)collega’s Niekée. Ik was toen onder de indruk van [...] Lees verder
Van Avetica | 30-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Grouptool, meer mogelijk met groepen

Het werken met groepen binnen een Moodle cursus zien we steeds vaker gebruikt worden. Enerzijds om verschillende cursusgroepen binnen één cursus te scheiden van elkaar, want dit voorkomt het aanmaken van verschillende cursussen. Anderzijds om groepswerk mogelijk te maken en zo […]

Het bericht Grouptool, meer mogelijk met groepen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 30-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leuke Privacy-test bij de Standaard.be: Hebt u uw privacy nog in eigen handen?

Banner-2-Studenten

Via de blog van Datapanik.org kwam ik terecht bij de Privacy-test die de Standaard.be online heeft gezet. Een leuke test […] Lees verder
Van Patrick Koning | 29-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

#Mediawijsheid in de klas: waarom?, wat? en hoe? op het Lerarencongres 2015. Kom jij ook?

Banner-Laptop-Tablet

Op woensdag 7 oktober 2015 vindt voor de derde keer het Lerarencongres plaats, met als thema ‘Samen nieuwsgierig’. De campus […] Lees verder
Van Patrick Koning | 29-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Dubbeldik: Boeken ‘Sociale learning en leren met sociale media’ en ‘Mediawijsheid in de klas’ bij Consortium voor Innovatie

Banner-4-Studenten

Vrijdagmiddag presenteren Wilfred Rubens, Marcel de Leeuwe en ikzelf de boeken: Social learning en leren met sociale media en Mediawijsheid […] Lees verder
Van Avetica | 29-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aanpassing voor bewerken Moodle ‘onderwerp’ een verbetering?

Al eerder schreven we hier over zaken die je in Moodle 3.0 kunt verwachten. Er is nu ook een voorgestelde aanpassing waarbij men zoekt naar feedback uit de community. De aanpassing is een wijziging in de manier waarop je een […]

Het bericht Aanpassing voor bewerken Moodle ‘onderwerp’ een verbetering? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Drie manieren om veranderingen mogelijk te maken #OEB15

Editie 2015 van de Online Educa Berlijn gaat over het mogelijk maken van veranderingen via leren, opleiden en onderwijs en binnen leren, opleiden en onderwijs. In de laatste nieuwsbrief staan een aantal voorbeelden. Ik wil er drie belichten. Gilly Salmon zal aandacht besteden aan hoe je als professional op het gebied van leren, opleiden en [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 28-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsheid & Online geletterdheid in het AVO-Café op het Koning Willem I College

Banner-Laptop-Tablet

Vanmiddag organiseert het AVO-café binnen het Koning Willem I College een brainstorm rondom Mediawijsheid en online geletterdheid. Het idee achter […] Lees verder
Van Avetica | 28-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aankondiging Moodle MOOC in januari 2016

Blijkbaar heeft Moodle HQ de smaak te pakken, want nu al wordt de volgende Moodle MOOC aangekondigd. Op 17 januari 2016 start de Massive Open Online Course en deze introductiecursus is gericht op iedereen die het leerplatform Moodle gebruikt om les […]

Het bericht Aankondiging Moodle MOOC in januari 2016 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gaat het bij leren met ICT niet ook om user experience?

User experience is een gevleugelde term binnen de marketingwereld. Maar volgens mij is dit fenomeen ook relevant voor leren met ICT. In deze blog post licht ik dat toe. Het afgelopen weekend kwam ik via een blog post van Pedro De Bruyckere een presentatie van Polle de Maagt -“Prime Minister bij Ministry of World Domination“- [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 27-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Interessante docu: ‘Verslaafd aan je telefoon’ van Zembla Internationaal en de link met mijn boek ‘Mediawijsheid in de klas’

Banner-2-Studenten

Afgelopen woensdag zond Zembla de documentaire: “Verslaafd aan je telefoon” uit. Een interessante docu voor docenten Mediawijsheid en mediawijze docenten. […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online masterclass “Eigentijds toetsen” #OU_OW

Wat zijn recente ontwikkelingen die de kwaliteit van toetsing kunnen verhogen? Deze vraag staat centraal tijdens de online masterclass ‘Eigentijds toetsen’ die dr. Desiree Joosten-ten Brinke (Welten-instituut, Open Universiteit) van 7 tot 14 oktober 2015 verzorgt. Tijdens deze gratis online masterclass komen de volgende subvragen aan bod: Wanneer kunnen we spreken van kwaliteit van toetsing [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Uitgangspunten kwalitatief goede technology enhanced learning

Het gebruik van ICT voor leren is geen sinecure. Er is geen leertechnologie of app die garandeert dat lerenden ook met succes leren. Maar volgens Laura Moorhead zijn er wel 8 uitgangspunten waaraan ‘technology enhanced learning’ moet voldoen. In deze blogpost geef ik een eigen interpretatie aan deze uitgangspunten en becommentarieer ik ze, indien nodig. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Deelnemen aan de Fontys post-hbo opleiding e-learning?

Half november start weer de post-hbo opleiding e-learning van Fontys. Deze opleiding is opgezet volgens een concept van ‘blended learning’, waarbij deelnemers ook zelf actief aan de slag gaan met praktijkopdrachten. Ik ben één van de gastdocenten. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. In Nederland zijn er een paar blended opleidingen die zich specifiek richten op [...] Lees verder
Van Avetica | 25-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vraagtypes Open Universiteit opgenomen in Moodle 3.0

In de tweede week november komt Moodle 3.0 uit. Ik heb nog niet alle details op een rijtje aangezien de code freeze voor 5 oktober staat maar één bericht wil ik toch wel alvast delen. In Moodle 3.0 worden een […]

Het bericht Vraagtypes Open Universiteit opgenomen in Moodle 3.0 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Workshop didactiek en e-learning

Vanmiddag heb ik bij Rutgers (kenniscentrum seksualiteit) een workshop verzorgd over didactiek en e-learning. In eerste instantie heb ik via Padlet verkend welke leertechnologieën de deelnemers al kennen. Daarbij gaat het niet alleen om technologieën die specifiek voor leren zijn ontwikkeld, maar ook om technologieën die je voor leren kunt gebruiken. Vervolgens ben ik ingegaan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Actief leren ook binnen MOOCs een noodzaak

De belangrijkste conclusie van onderzoek naar de effectiviteit van twee didactische aanpakken van een massive open online course is: het is een illusie te denken dat je echt kunt leren van het uitsluitend bekijken van video’s. Ellen Wexler doet verslag van een onderzoek van de Carnegie Mellon University naar de effectiviteit van twee didactische aanpakken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leidt een 21ste eeuwse pedagogiek tot goed gebruik van ICT op school?

Onlangs heb ik aandacht besteed aan het inmiddels geruchtmakende OECD-rapport over de relatie tussen leerprestaties en ICT. Vandaag verscheen in de Volkskrant een opiniestuk waarin Maurice de Hond, net als ik, ook concludeert dat je op basis van dat rapport ICT niet uit het onderwijs kunt bannen. Toch is op zijn betoog ook het nodige af [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gevolgen robotisering voor opleiden, onderwijs en leren

Op 13 oktober 2015 organiseert LRN21 bij de School voor de Toekomst in Den Bosch ‘s-Hertogenbosch ’s middags een themabijeenkomst over de gevolgen de robotsamenleving voor leren en ontwikkelen. Nieuwe technologieën en autonome kunstmatige intelligentie zijn sterk in opkomst, al hebben we nog geen heel concreet beeld op de gevolgen ervan voor onze samenleving. Deze onzekerheid [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 22-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Pas op, ROBOTS?! bijeenkomst op 13 oktober 2015 bij LRN21. Lerenontrafeld.nl is er bij ;-)

Banner-2-Studenten

Op 13 oktober 2015 komt LRN21 weer bij elkaar om met elkaar ervaringen uit te wisselen rondom adoptie en implementatie […] Lees verder
Van Avetica | 22-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

LTI provider voor Moodle 2.9

Steeds meer klanten van ons zien de meerwaarde van de gratis plugin LTI-provider. Hiermee kan je wel je content veilig ontsluiten, maar toch de controle erover houden. Dus je verkoopt cursustoegang, maar laat de authenticatie en cursusadministratie via een ander […]

Het bericht LTI provider voor Moodle 2.9 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online leerarrangementen voor mobiel gebruik leren ontwikkelen

Op 14 en 15 oktober 2015 organiseert SURFacademy de ‘Autumnschool‘ Online leerarrangementen voor mobiel gebruik. Tijdens deze tweedaagse ontwerpen teams van een docent, onderwijskundige en/of ICTO-medewerker gezamenlijk een ICT-rijk, online leerarrangement voor hun eigen onderwijsinstelling. De ‘autumnschool’ vindt plaats bij de VU in Amsterdam. Er worden workshops verzorgd over het ontwerp van het leerarrangement, bijbehorende werkvormen [...] Lees verder
Van Avetica | 21-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Versie 2.2 van Moodle Mobile is uit

Sinds begin vorige maand versie 2.0 van Moodle Mobile uitkwam, zijn er al twee updates geweest van de officiële Moodle app. Met versie 2.1 en 2.2 zijn er een aantal functies bijgekomen en een aantal bugs opgelost. Deze belangrijkste nieuwe […]

Het bericht Versie 2.2 van Moodle Mobile is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2015 | Article Rating | (2) reacties

Logo WilfredRubens.com

Sinds vandaag gebruik een eigen logo. Deze blogpost bevat de toelichting op dit logo. Toen ik per 1 maart 2015 mijn eigen bedrijf begon, was ik niet van plan eigen visitekaartjes te laten maken. We gebruiken immers onze smartphones en toepassingen als LinkedIn. In praktisch elk kennismakingsgesprek dat ik voerde, kwamen echter de ‘business cards’ [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke principes met betrekking tot onderwijshervormingen

Het onderwijs verandert vooral op kleine schaal en in een kalm tempo. Grote betrokkenheid van docenten en veranderingen in de structuur van het onderwijs bevorderen onderwijshervormingen. En dan blijken ook meer fundamentele onderwijsveranderingen mogelijk te zijn. Larry Cuban beschrijft op de blog van het National Education Policy Center een aantal principes voor onderwijshervormingen: Bij het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Conferentie “De praktijk van het praktijkonderzoek” #OU_OW

Op vrijdag 9 oktober a.s. organiseren mijn oud-collega’s van het Welten-instituut van de Open Universiteit, een conferentie over praktijkgericht onderzoek. De dag staat in het teken van het uitwisselen van ervaringen met het doen van onderzoek in een samenwerkingsrelatie tussen theorie en praktijk. Binnen het hoger beroepsonderwijs en langzamerhand ook het middelbaar beroepsonderwijs wordt steeds [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 18-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Van intuïtie naar zeker weten – toepassen van learning analytics

Blog geschreven in samenwerking met Francois Walgering van MOOCfactory. Steeds meer trainers en procesbegeleiders gebruiken online middelen en platforms om leerprocessen te faciliteren. Dit heeft veel weg van face-to-face faciliteren maar kent ook een eigen dynamiek. Hoe weet je bijvoorbeeld of een online artikel is gelezen? Of hoeveel tijd een deelnemer besteedt aan het bekijken […]

Het bericht Van intuïtie naar zeker weten – toepassen van learning analytics verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Pagina 93 van 112Eerste   Vorige   88  89  90  91  92  [93]  94  95  96  97  Volgende   Laatste