Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 29-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Plusklas: Custom template en inrichting

Kasper Ponte van Het PONTE Plusklas Programma vroeg ons recentelijk om samen met hem te werken aan het verbeteren van hun Moodle site Ponte zet deze in bij het aanvullende onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. De eerste stap die we hebben […]

Het bericht Plusklas: Custom template en inrichting verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Educatieve toepassing sensortechnologie afhankelijk van stabiliteit en betrouwbaarheid

Sensortechnologie wordt steeds vaker toegepast, met name op het gebied van gezondheid, leefstijl en productiviteit. De laatste jaren wordt ook verkend of er educatieve toepassingen zijn voor deze technologie. In deze blogpost illustreer ik dat een stabiele en betrouwbare technologie hier noodzakelijk voor zijn. Smartphones bevatten bijvoorbeeld veel ook sensoren, maar in toenemende mate beschikken [...] Lees verder
Van Avetica | 28-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe versie van cursusformat Socialwall Format

Een half jaar geleden kwam de eerste versie uit van het cursusformat Socialwall waarmee je op een Facebook-achtige manier je cursus weergeeft. Wil je werken met social learning, dan moet je wel deze Moodle plugin hebben uitgeprobeerd. Er zijn in […]

Het bericht Nieuwe versie van cursusformat Socialwall Format verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Meer flexibilisering bij lerarenopleidingen gewenst

De coalitiepartijen VVD en PvdA willen het systeem van lerarenopleidingen drastisch veranderen om het vak van docent aantrekkelijker te maken. Wat mij betreft kunnen lerarenopleidingen best een dosis verandering gebruiken. Maar anders dan de geachte coalitie voor ogen heeft. Vandaag verscheen op diverse sites het bericht dat onderwijswoordvoerders Duisenberg (VVD) en Ypma (PvdA) lerarenopleidingen op [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie Flexibel en actief leren met ICT

Vandaag heb ik een presentatie verzorgd tijdens een clusterbijeenkomst Management & Bedrijf van de Hogeschool Leiden. Het onderwerp was flexibel en actief leren met ICT. In deze presentatie ben ik ingegaan op redenen waarom flexibilisering opportuun is. Eén van die redenen is de maatschappelijke noodzaak om ook werkenden, in het kader van een leven lang [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning ontwikkelen met het 30-15-5-model

‘Blended learning’ is net zo’n vervelend containerbegrip als e-learning. Er is al sprake van blended learning als we leren tijdens fysieke bijeenkomsten combineren met online leren op afstand. Maar verder kan blended learning veel verschillende gezichten hebben. Zo kun je variëren in de mate waarin je ICT in wilt zetten. Daarnaast kun je bijvoorbeeld combinaties [...] Lees verder
Van HEMA academie | 27-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

van leren naar informeren

Lees verder
Van Avetica | 26-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: 5 makkelijke manieren om boeiende online cursussen te ontwerpen

Op EdTechReview is een infographic gepubliceerd met als titel: 5 Easy Ways to Create an Engaging Online Course Als ik de 5 manieren lees, dan stoor ik me aan het woord ‘easy’, want hoewel ze gelijk hebben in het feit […]

Het bericht Infographic: 5 makkelijke manieren om boeiende online cursussen te ontwerpen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wáár zetten we ICT voor leren in?

Als je ICT voor leren wilt gebruiken, kun je dat ‘in de klas’ doen. Maar dat hoeft niet. Ik ben voorstander van een selectief gebruik van ICT ‘in de klas’, mits je kiest voor zinvolle toepassingen. Deze blogpost bevat er een aantal. Bij de ontwikkeling van blended learning kun je op tal van aspecten variaties [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Webinars: tips en suggesties

Een webinar is een seminar dat via internet wordt verzorgd, en waar deelnemers online en ’synchroon’ bij aanwezig zijn. Wat zijn tips en suggesties voor webinars? Sinds we beschikken over breedband internet is de toegankelijkheid van webinars toegenomen. Je hebt vandaag de dag de keuze uit tal van applicaties die je voor webinars kunt gebruiken. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wearable computing is al bereikbaar voor het onderwijs

‘Wearable computing’ -technologie die op het lichaam wordt gedragen- is één van de belangrijke technologische trends van dit moment. We hebben het dan over toepassingen als Microsoft’s Hololens of de smart watch. Maar er zijn ook meer eenvoudige en goedkopere toepassingen, die daardoor eerder bereikbaar zullen zijn voor het onderwijs. De Oculus Rift is bijvoorbeeld [...] Lees verder
Van Avetica | 23-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle uiterlijk (toetsvragen) verbeteren (2)

Al eerder schreven we hier hoe je met gebruik van CSS het uiterlijk van Moodle toetsvragen kunt verbeteren. In die post beschrijven we hoe je het grijze blok met vraaginformatie boven de vraag getoond kan krijgen. Recentelijk kreeg ik het […]

Het bericht Moodle uiterlijk (toetsvragen) verbeteren (2) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op exact 12 jaar bloggen

Vandaag is het precies 12 jaar geleden dat ik begonnen ben met bloggen. Daarom is het weer tijd voor een jaarlijkse terugblik. In 2003 was bloggen een relatief recent fenomeen. Ik had al een website, maar wilde aan den lijve ervaren wat de toegevoegde waarde zou zijn van een weblog. Ik ben begonnen met wekelijks [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Robotisering van leren, opleiden en onderwijs?

De komende jaren zal robotisering verder doorzetten. Ook op het gebied van leren, opleiden en onderwijs? En moeten we daar vrolijk van worden? Eén van de belangrijke technologietrends van dit moment is ‘robotisering’. Of eigenlijk gaat het daarbij om de verdere ontwikkeling van artificiële -kunstmatige- intelligentie. Volgens Gartner omarmen bedrijven en consumenten in toenemende mate [...] Lees verder
Van Avetica | 22-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ned-Moove webinar Coaching met Moodle

Ned-Moove organiseert komende maand naast het najaarsseminar ook een webinar op maandag 30 november met als thema ‘Coaching met Moodle’. “Van 20.00-21.00 uur nemen Peter Roemeling en Josien Verweij je mee in de mogelijkheden om Moodle in te zetten in […]

Het bericht Ned-Moove webinar Coaching met Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Lang weekend Zeeland-Brugge

Zaterdag 17 oktober 2015 zijn we voor een zeer lang weekend weg naar Zeeland vertrokken. Zo juist zijn we weer thuis gekomen. De plaats van bestemming was Cadzand-Bad. In Cadzand-Bad verbleven we in het Strandhotel, met de zee voor de deur. Een mooi hotel, dat op dit moment wordt uitgebreid. Er zijn sowieso best veel [...] Lees verder
Van Avetica | 21-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ned-Moove najaarsseminar over Moodle 3.0

Ned-Moove (Nederlandstalige Moodle vereniging) organiseert op 19 november 2015 het najaarsseminar. Onderwerp van dit seminar is Moodle 3.0. Deze nieuwe versie komt in de tweede week van november uit. Het seminar is dan ook een goede kans om snel op […]

Het bericht Ned-Moove najaarsseminar over Moodle 3.0 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van HEMA academie | 20-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Five moments of need

Lees verder
Van Patrick Koning | 19-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsheidindeklas.nl is erbij: Vlaams Mediawijs Congres op 17.11.2015

Banner-2-Studenten

Op dinsdag 17 november 2015 organiseert Mediawijs.be het Vlaams Mediawijs Congres bij Kind en Gezin in Brussel. Tijdens het congres […] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Symposium De Mediawijze Professional op 23 november 2015 bij Windesheim

Banner-4-Studenten

Op 23 november organiseert Windesheim het symposium: de Mediawijze Professional. Mediawijsheidindeklas.nl is gevraagd om een korte keynote geven waarin de […] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hulde aan de decaan en vooral aan mijn decaan: meneer Nelissen; Presentatie Decanendag@KW1C: Mediawijsheid in de klas

Banner-Laptop-Tablet

Afgelopen donderdag was het decanendag op het Koning Willem I College. Een groot aantal decanen van scholen uit de regio van […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

ICT gebruiken voor feedback

Via de Facebook-pagina van Koos Winnips ben ik de afgelopen week drie korte video’s tegen gekomen waarin docenten van de Universiteit van Groningen vertellen over ICT-toepassingen in het onderwijs voor het geven van feedback. De eerste video gaat over peer feedback. Deze docent kreeg te maken met een grote groep studenten. Individuele feedback bij 80 [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kun je via Scrum ‘technology enhanced learning’ invoeren?

’Scrum’ is een ‘agile’ methodiek die oorspronkelijk is bedacht voor het ontwikkelen en in gebruik nemen van software. Op een gegeven moment is men deze aanpak ook gaan toepassen bij andere projecten, en ook als werkwijze om met lerenden aan projecten te werken. Kun je deze aanpak ook gebruiken voor de invoering van ICT voor [...] Lees verder
Van Avetica | 15-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Reset in één keer alle myMoodle pagina’s

De Mijn Moodle pagina (tegenwoordig ook startpagina genoemd) is een persoonlijke pagina van de Moodle gebruiker. Hij/zij ziet daar een overzicht van de cursussen waarin hij aangemeld is. De Mijn Moodle pagina kan door de gebruiker zelf worden gewijzigd. Hij […]

Het bericht Reset in één keer alle myMoodle pagina’s verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leermanagement systeem: beperkingen en mogelijkheden

“Why I Hate LMSs” is de titel van een artikel van Marco Rosenberg. De auteur blijkt leermanagement systemen overigens niet te haten. Maar hij signaleert wel beperkingen, en ziet ook mogelijkheden. Ik ook. Rosenberg start zijn column met een korte terugblik op het onstaan van het LMS. Daarbij geeft hij aan zelf ook verantwoordelijk te zijn [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Handvaten voor online onderwijs

Wat zijn de tien belangrijkste zaken bij online leren? In deze blogpost reflecteer ik op  een kort en bondige bijdrage over dit onderwerp. Volgens Barbara Popp kun je tien ‘best practices’ en tips formuleren die docenten kunnen toepassen bij kwalitatief goed online onderwijs. Ontwikkel een sterke ‘classroom presence’. Popp doelt hierbij op het voorkomen van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leerdoelen en de taxonomie van Bloom

Een tijd geleden kwam ik site tegen waar een herziene versie van Bloom’s taxonomie wordt gematcht met vier typen kennis, en geïllustreerd met voorbeelden. Het gaat hierbij om een site van het Center for Excellence in Learning and Teaching van de Iowa State University. Zij hebben de ‘cognitieve proces dimensie’ gecombineerd met de ‘kennis dimensie’, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Massive open online course over formatief toetsen #AfL_MOOC

Op 26 oktober aanstaande start via het EMMA-platform een massive open online course over formatief toetsen. Deze MOOC wordt verzorgd door docenten van de Open Universiteit. Formatieve toetsen of assessment voor leren is een relevant thema voor docenten en onderwijskundigen. Het is immers een belangrijk hulpmiddel voor de ondersteuning van het leerproces. In deze MOOC -die in [...] Lees verder
Van HEMA academie | 13-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

VAN LEREN NAAR INFORMEREN

Lees verder
Van Avetica | 13-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Testers gezocht voor Moodle 3.0

Met nog 4 weken te gaan voordat Moodle 3.0 uitkomt, vraagt Moodle HQ weer om testers. Om de nieuwe functionaliteit te testen, zijn er meer dan 500 testen die uitgevoerd moeten worden. Hiermee wordt niet alleen de nieuwigheden getest, maar […]

Het bericht Testers gezocht voor Moodle 3.0 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 12-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Eigen menu-items toevoegen aan navigatieblok

Al een flink aantal Moodle versies bestaat de mogelijkheid om eigen menu-items toe te voegen. Dit moet je Moodle template wel ondersteunen, maar als dit is ontwikkeld, heb je een handige manier om snel naar een bepaalde pagina te springen. […]

Het bericht Eigen menu-items toevoegen aan navigatieblok verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waardoor ronden lerenden online leeractiviteiten wel af?

Aanbieders van online cursussen, niet alleen massive open online courses, weten dat het best een uitdaging is om voortijdige uitval van lerenden te voorkomen. Een initiatief op het gebied van online leren voor kinderen biedt zicht op wat je kunt doen om lerenden ‘bij de les’ te houden. Why My Kids Finished Their MOOC—When Most [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Handig: Presentaties van lessen “Consumeren” bij boek ‘Mediawijsheid in de klas’ online beschikbaar als DLC

Banner-Laptop-Tablet

In het boek Mediawijsheid in de klas adviseer ik om na een uitgebreide kennismaking met elkaar en het mediagebruik van […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

De positie van ICT binnen integrale beroepsvorming

In een aantal publicaties pleit ik voor integrale beroepsvorming als eigentijdse invulling van beroepsonderwijs. In deze blogpost beschrijf ik welke positie ICT als subject binnen deze benadering inneemt. Binnen het middelbaar en hoger beroepsonderwijs worden lerenden, als het goed is, ingewijd in het beroep met al zijn facetten. Daarbij gaat het om: Vakbekwaamheid: het verwerven [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe MOOCs ECO-project voor docenten #ECOmooc

Mijn voormalig werkgever Welten-instituut is partner van het ECO-project (Elearning, Communication, Open-Data). In dit Europese project wordt een geïntegreerd MOOC platform ontwikkeld. Deze week zijn binnen dit platform 16 MOOCs gestart, die onder meer gaan over de flipped classroom en het gebruik van video voor leren. Onder het motto “Learn. Teach. anywhere, everywhere” wil het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe trends op het gebied van leren en technologie tijdens Online Educa Berlijn #OEB15

De komende editie van de Online Educa in Berlijn wordt geopend met een discussie tussen enkele vooraanstaande futuristen en experts over nieuwe trends op het gebied leren en technologie. Onder leiding van TV-presentator Nik Gowing gaan hoogleraar Ian Goldin, blogger en schrijver Cory Doctorow en auteur David Price in op nieuwe ontwikkelingen op het gebied [...] Lees verder
Van Avetica | 08-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Mobile 2.3 is uit

De updates van Moodle Mobile (de officiële app van Moodle) volgen elkaar in sneltreinvaart op. Zojuist is versie 2.3 uitgekomen met een aantal nieuwe mogelijkheden en verbeteringen: Nieuwe mogelijkheden Forum: deelnemers kunnen nieuwe discussies starten en reageren op anderen Keuze: […]

Het bericht Moodle Mobile 2.3 is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Grotere betrokkenheid van lerenden dankzij leertechnologie leidt tot betere leerresultaten

Ik ben een groot voorstander van actief leren omdat dit leidt tot meer betrokkenheid en betere leerresultaten. Maar hoe kun je dat bij blended learning toepassen? Perry Samson heeft voor de Educause Review een artikel geschreven over het bevorderen van betrokkenheid van lerenden bij het onderwijs. Hij stelt dat lerenden bij actief leren cursusgerelateerde activiteiten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hot Seat Massive Open Social Learning

Van 25 oktober tot en met 31 oktober verzorgt Mike Sharples een zogenaamde ‘hot seat’ over Massive Open Social Learning. Je kunt hier gratis en online aan deelnemen. Mijn oud-collega Maarten de Laat mailde laatst de aankondiging van deze zogenaamde ‘hot seat’. Dit initiatief is gekoppeld aan de 2016 Networked Learning Conference. In een ‘hot [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 07-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van sociale media – technologie is meer dan maar een middel

Ik hoor vaak: “de technologie is maar een middel en moet niet voorop staan, laten we beginnen bij het doel en dan komen we vanzelf uit bij de middelen, de technologie”. Welk platform we gebruiken doet er niet toe als we maar ons doel bereiken. Leg niet de nadruk op de technologie. In deze blogpost betoog […]

Het bericht De invloed van sociale media – technologie is meer dan maar een middel verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Workshop visieontwikkeling ICT in het onderwijs

Vanmiddag heb ik een workshop gefaciliteerd van medewerkers van de opleiding Facility Management van Zuyd Hogeschool. In deze sessie hebben we een eerste stap gezet in het versterken van het onderwijs met behulp van ICT. Na een inleiding, waarin enkele begrippen rond ICT en leren centraal staan, hebben we enkele stappen gezet die de basis vormen [...] Lees verder
Van Avetica | 06-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle uiterlijk (toetsvragen) verbeteren

Op Moodlenews.com las ik een artikel over het verbeteren van het uiterlijk van Moodle. In dit geval heel specifiek over de manier waarop toetsvragen worden getoond. In een Moodle forum werd de vraag gesteld hoe je dit kunt bereiken? Al […]

Het bericht Moodle uiterlijk (toetsvragen) verbeteren verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 06-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aan de slag met #Mediawijsheid in de klas? Beloon jongeren met het bijbehorende bewijs van deelname ;-)

Banner-2-Studenten

In hoofdstuk 4 van mijn boek Mediawijsheid in de klas ga ik in op het beoordelen: Hoe beoordeel ik mediawijsheid? […] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Check, check, dubbelcheck: Workshop #Mediawijsheid in de klas op het Lerarencongres 2015

Banner-Laptop-Tablet

Morgen vindt voor de derde keer het Lerarencongres plaats, met als thema ‘Samen nieuwsgierig’ op de campus van het Koning […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mislukt ‘iPad’-project beschreven aan de hand van model implementatie

Bij de implementatie van ICT en leren maak ik gebruik van een model dat uit zes factoren bestaat. In deze blogpost gebruik ik dit model om een berucht mislukt ‘iPad-project’ te beschrijven. Of kunnen we beter zeggen: een mislukt Pearson-project? In 2014 werd een zeer ambitieus en grootschalig ’iPad’-project in Californië voortijdig stopgezet. Inmiddels betaalt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

‘Blended learning’ kan wel degelijk leiden tot betere leerresultaten

Onlangs was er veel aandacht voor het OECD-rapport waaruit zou blijken dat het gebruik van ICT kan leiden tot slechtere leerprestaties. Een recente case studie laat zien dat ‘blended learning’ wel degelijk kan leiden tot betere leerresultaten. Deze studie is uitgevoerd bij 12 Amerikaanse schooldistricten. In 2013 heeft men daar ‘blended learning-programma’s’ geïntegreerd. Daarin werken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mag je gedrag een cijfer geven?

Mag je de motivatie van jongeren positief beïnvloeden door ‘goed meedoen’ tijdens de les mee te laten tellen voor het rapportcijfer van een vak? Die vraag kreeg ik gisteravond via Twitter gesteld. In deze blogpost vind je mijn mening. Sem van Geffen is verontwaardigd. Een docent Duits op een middelbare school geeft leerlingen elke les [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tien trends op het gebied van leertechnologieën

Op basis van haar 9de top 100 tools voor leren formuleert Jane Hart tien trends op het gebied van werkplek leren. Eigenlijk zijn het trends op het gebied van leertechnologieën. In deze blog post vat ik deze trends samen, en voorzie ze -waar nodig- van commentaar. Hart definieert een leertool of leertechnologie als elke software [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 02-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Slides ‘Mediawijsheid in de klas’ van de Themamiddag@Innovatiehuis: Mediawijsheid en social learning

Banner-2-Studenten

Vanmiddag waren Wilfred Rubens, Marcel de Leeuwe en ikzelf te gast bij het Innovatiehuis van het Consortium voor Innovatie. Aanleiding […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Themamiddag Mediawijsheid en Social Learning

Vanmiddag hebben Addy de Zeeuw, Patrick Koning, Marcel de Leeuwe en ik in het Innovatiehuis te Den Bosch een themamiddag verzorgd over mediawijsheid en social learning. Aanleiding voor de themamiddag was de publicatie van #Mediawijsheid in de klas, van Patrick Koning Social learning en leren met sociale media, van Marcel de Leeuwe en mij Addy [...] Lees verder
Pagina 92 van 111Eerste   Vorige   87  88  89  90  91  [92]  93  94  95  96  Volgende   Laatste