Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tips om je LMS studentvriendelijk te maken en uitval te voorkomen

Hoe kun je voorkomen dat jouw studenten verdwalen binnen jouw leermanagementsysteem? Hoe kun je voorkomen dat studenten voortijdig afhaken bij online leren? Daarover gaan twee recent gepubliceerde artikelen die ik in deze blogpost samenvat. Zo maak jij je LMS studentvriendelijk Charlotte Meijer van de Vrije Universiteit Amsterdam schrijft dat studenten

The post Tips om je LMS studentvriendelijk te maken en uitval te voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs

Artificiële intelligentie bestaat al decennia, maar wordt steeds meer alomtegenwoordig en krachtiger. Gisteren en vandaag ben ik gestuit op twee toepassingen die dit onderstrepen. Beide toepassingen onderstrepen m.i. de betekenis voor leren, opleiden en onderwijs. Toepassing één is de verbeterde chatbot van OpenAI, die gebaseerd is op het taalmodel GPT-3.

The post Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn dit de belangrijkste uitdagingen waar het onderwijs mee te maken heeft?

Hoogleraar George Siemens heeft onlangs de opening verzorgd van de AARE 2022. Daarin heeft drie belangrijke ontwikkelingen en uitdagingen geschetst voor het onderwijs van de toekomst. Artificiële intelligentie is daarbij de overkoepelende trend. Siemens onderstreept in zijn toespraak dat het narratief “het onderwijs moet veranderen” vandaag de dag wordt gevoed

The post Zijn dit de belangrijkste uitdagingen waar het onderwijs mee te maken heeft? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan digitalisering bijdragen aan ‘wendbaar begeleiden en oog voor elkaar?’

Ik heb vandaag een ‘keynote’ verzorgd tijdens een onderwijsconferentie van MBORijnland. In deze presentatie ben ik ingegaan op de rol van digitalisering bij het beter hanteerbaar maken van mentale gezondheidsproblemen van jongeren (ter versterking van ondersteuning, het bevorderen van sociale verbondenheid en het onderwijsontwerp). Diverse onderzoeken laten zien dat jongeren

The post Hoe kan digitalisering bijdragen aan ‘wendbaar begeleiden en oog voor elkaar?’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe de metaverse gebruikt kan worden voor educatieve doeleinden

Gwo-Jen Hwang en Shu-Yun Chie hebben voor Computers & Education een ‘position paper’ geschreven dat beoogt een duidelijk beeld te schetsen van wat de metaverse is en hoe de metaverse kan worden gebruikt voor educatieve toepassingen. De auteurs definiëren de metaverse, en presenteren potentiële toepassingen en onderzoeksthema’s. Bovendien worden de

The post Hoe de metaverse gebruikt kan worden voor educatieve doeleinden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Uitdagingen en succesfactoren van simultane bijeenkomsten

Tijdens conferenties, zoals de afgelopen OEB, is er ook altijd sprake van ‘bijvangst’. Je wordt bijvoorbeeld geattendeerd op onderzoek of publicaties die je nog niet kende. De afgelopen week werd ik in Berlijn bijvoorbeeld gewezen op het paper ‘A journey into rethinking hybrid conferences‘ van Jo Cook en Laura Overton.

The post Uitdagingen en succesfactoren van simultane bijeenkomsten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op de achtentwintigste editie van de Online Educa #OEB2022

Ik heb op 24 en 25 november 2022 in Berlijn deelgenomen aan Online Educa 2022. Ik heb verschillende blogposts gewijd aan dit congres. In deze bijdrage probeer ik in te gaan op de grote lijnen van wat mij is opgevallen. Ontmoeten Ik bezoek sinds 2003 de Online Educa. Ik heb

The post Terugblik op de achtentwintigste editie van de Online Educa #OEB2022 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Korte impressie van de beurs #oeb22

Ik heb tijdens de Online Educa ook een aantal stands op de beurs bezocht. Ik beschrijf ze in alfabetische volgorde. Annoto Dit is een applicatie waarmee je video’s interactief kunt maken. Je vult de URL in van een video die, bijvoorbeeld, bij Vimeo staat en je kunt vervolgens er quizvragen

The post Korte impressie van de beurs #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Going Digital 4.0: New Design Thinking for the Digital Transformation of Higher Education #oeb22

Tijdens deze sessie hebben sprekers innovatieve ontwerpbenaderingen voor het initiëren en uitvoeren van digitale transformatieprojecten in het hoger onderwijs gepresenteerd. Het waren heel verschillende presentaties. Dit zijn de wetenswaardigheden die ik heb genoteerd. UCL in Denemarken is een programma voor onderwijs 4.0 gestart. Dat is een ontdekkingsreis. Onderwijs 4.0 heeft

The post Going Digital 4.0: New Design Thinking for the Digital Transformation of Higher Education #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

De onderwijsinstelling van de achtbaan #oeb2022

Dag twee van de Online Educa ging van start met twee plenaire sessies. Ik heb dit keer gekozen voor de ‘Academic Plenary’. Drie sprekers wierpen hun licht op de bedreigingen en kansen voor het hoger onderwijs in hedendaagse turbulente tijden. Hoe kunnen we nieuwe benaderingen ontwerpen die medewerkers en studenten

The post De onderwijsinstelling van de achtbaan #oeb2022 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs verzorgen via de Metaverse? #oeb22

Het traditionele OEB Debate in Lagerhuis stijl ging over de stelling: “This House Believes Education Should Move to the Metaverse”. Argumenten voor: Metaverse maakt leren in authentieke en realistische situaties mogelijk. Je kunt plekken zoals de Maan bezoeken, of situaties uit het verleden. En daarin kun je ook met anderen

The post Onderwijs verzorgen via de Metaverse? #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

The Good, the Bad and the Limitations of AI in Education #oeb22

Deze sessie ging over de mogelijkheden en valkuilen van het gebruik van AI en machine learning voor het verbeteren van leren, opleiden en onderwijs. Beperkingen kwamen ook aan bod, net als de toegevoegde waarde van het menselijk brein. Ik heb de volgende wetenswaardigheden genoteerd: We bevinden ons in het late

The post The Good, the Bad and the Limitations of AI in Education #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hybrid is Here to Stay #OEB22

Ik mocht vanmiddag een sessie voorzitten over ‘hybrid teaching’: leren in een context waarin een deel van de lerenden fysiek aanwezig is, en een andere deel van de lerenden online deelneemt (tegelijkertijd; simultaan). Soms bevindt deze groep zich ook in een andere zaal (één van de sprekers noemt dat parallel

The post Hybrid is Here to Stay #OEB22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs voor een nieuwe wereld van werk #oeb22

Hoe zal het hoger onderwijs studenten toerusten met de vaardigheden en kennis om zich aan te passen aan onze snel veranderende samenlevingen en arbeidsmarkt? Deze vraag stond centraal tijdens een paneldiscussie. Volgens het programma onderzoeken de panelleden nieuwe in opkomst zijnde modellen voor hoger en volwassenenonderwijs. Met name modellen die

The post Onderwijs voor een nieuwe wereld van werk #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Impressie plenaire opening OEB #oeb22

Vanochtend is de OEB officieel van start gegaan. In deze blogpost vat ik de kern van de openingssessie samen. Er nemen dit jaar bijna 2200 deelnemers uit zo’n 80 landen deel aan de OEB . Dat is geen record, maar toch best indrukwekkend (in het verleden namen weleens 2500 participanten

The post Impressie plenaire opening OEB #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat verwacht ik van de Online Educa 2022? #OEB22

Morgen en aanstaande vrijdag neem ik deel aan de Online Educa. Zoals bijna gebruikelijk blik ik vanuit de ICE van Düsseldorf naar Berlijn vooruit op dit evenement. Aangezien de trein flink moet omrijden heb ik daar dit keer zelfs extra de tijd voor. Re-imagining Our Vision for Learning Dit is

The post Wat verwacht ik van de Online Educa 2022? #OEB22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Ik verzorg een keynote tijdens de komende Moodlemoot Nederland & Vlaanderen

Op 14 februari 2023 vindt de 15e Moodlemoot voor Nederland & Vlaanderen in Dordrecht plaats. Arnout Vree van Avetica heeft mij gevraagd de keynote te verzorgen. En dat doe ik met veel plezier. Moodle is een veel gebruikt open source leerplatform. Dat impliceert dat een community van gebruikers een belangrijke

The post Ik verzorg een keynote tijdens de komende Moodlemoot Nederland & Vlaanderen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn mentale gezondheidsproblemen van jongeren de schuld van online leren?

Verschillende onderzoeken laten zien dat veel jongeren kampen met problemen met hun geestelijke gezondheid. Deze groep jongeren is tijdens de Corona-pandemie sterk gestegen. George Veletsianos, Michael Barbour en Stephanie Moore hebben onderzocht in hoeverre dit te wijten is aan online leren, dat tijdens ‘Covid-19’ op grote schaal is toegepast. De

The post Zijn mentale gezondheidsproblemen van jongeren de schuld van online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Enkele interessante AI-tools

Deze blogpost bevat een aantal tools die gebruik maken van artificiële intelligentie. Deze tools illustreren wat anno 2022 allemaal kan met AI. Rode draad is wat mij betreft: het gaat om applicaties die werkzaamheden makkelijker kunnen maken, maar geen werk overnemen. De meeste tools zijn beschreven in een ‘Twitter-draad‘ van

The post Enkele interessante AI-tools first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maak je zo optimaal mogelijk gebruik van je bezoek aan de Online Educa in Berlijn #oeb22

De volgende week vindt de Online Educa Berlijn plaats. Verleden jaar mochten heel veel Nederlanders in verband met Covid-19 niet naar dit groots opgezette congres gaan. Dit jaar vormt ons land waarschijnlijk weer de meest omvangrijke delegatie. In deze blogpost geef tips op basis van mijn vele bezoeken aan de

The post Hoe maak je zo optimaal mogelijk gebruik van je bezoek aan de Online Educa in Berlijn #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zullen we het eens hebben over de ruimte van docenten om te professionaliseren, te ontwikkelen en zich voor te bereiden? #owd22

De afgelopen week vonden de SURF Onderwijsdagen plaats. Centraal stond daadkracht bij het realiseren van -dankzij digitalisering mogelijk gemaakte- onderwijsinnovaties. Deze vernieuwingen staan en vallen bij de inzet van docenten. Een veel gestelde vraag daarbij was of docenten voldoende ruimte hebben om hierin te participeren. Diverse sprekers onderstreepten dat dit

The post Zullen we het eens hebben over de ruimte van docenten om te professionaliseren, te ontwikkelen en zich voor te bereiden? #owd22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag 2 SURF Onderwijsdagen 2022 over daadkracht #owd22

Deze blogpost is mijn impressie van dag twee van de SURF Onderwijsdagen die dit jaar op 15 en 16 november in Den Bosch plaatsvindt. Moving forward together Paul Hughes ging in op hoe je in het innovatieproces, denken omzet in daden. Hij deed dat met behulp van de interactieve methodiek

The post Impressie dag 2 SURF Onderwijsdagen 2022 over daadkracht #owd22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Met daadkracht het onderwijs duurzaam verbeteren (dag 1 SURF Onderwijsdagen 2022) #owd22

‘Daadkracht’ is het thema van de SURF Onderwijsdagen die vandaag en morgen in Den Bosch plaatsvinden. Deze blogpost is de impressie van dag 1. Keynote: When and How to Design for Productive Failure Na de opening, waar onder meer een onderwijs award werd uitgereikt aan Mirjam Koster (Graafschap College), mocht

The post Met daadkracht het onderwijs duurzaam verbeteren (dag 1 SURF Onderwijsdagen 2022) #owd22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe online leren verandert

Changing Landscape of Online Education is een onderzoeksrapport gebaseerd op een vragenlijst die is ingevuld door zo’n 300 ‘Chief Online Officers’ van onderwijsinstellingen in de VS. Welke veranderingen worden in dit rapport geschetst? De hoofdconclusie luidt dat de belangstelling van studenten voor online leren flink toeneemt en in de toekomst

The post Hoe online leren verandert first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe inspanningen van reguliere onderwijsinstellingen op termijn ten goede zijn gekomen aan een Amerikaans bedrijf

Ongeveer een jaar geleden heeft het Amerikaanse bedrijf 2U het van oorsprong non-profit platform voor online cursussen, edX, overgenomen. Inmiddels plukt 2U daar de vruchten van. Dat blijkt uit de bijdrage 2U leans into ‘free-to-degree’ pipeline. In deze bijdrage komt Chip Paucek, de CEO van 2U, aan het woord. Hij

The post Hoe inspanningen van reguliere onderwijsinstellingen op termijn ten goede zijn gekomen aan een Amerikaans bedrijf first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Willen studenten niet meer naar school of universiteit komen? Waarom zouden ze ook….

We hadden verwacht dat studenten na de Corona-pandemie weer blij zouden zijn dat zij de onderwijsinstelling weer konden bezoeken. In de praktijk blijkt dat niet altijd het geval te zijn. Aan de hand van vier vragen verkent Alexandra Mihai in You want your students back in the classroom? Give them

The post Willen studenten niet meer naar school of universiteit komen? Waarom zouden ze ook…. first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe te overleven als de enige persoon op afstand in de ‘hybride’ ruimte

In vergelijking met een aantal jaar geleden komt de situatie bij overleg en leren, waarbij een deel van de deelnemers online participeert en een deel fysiek, steeds vaker voor. Deze ‘hybride’ of ‘simultane’ aanpak kan tegemoetkomen aan de behoeften van deelnemers -ze hoeven bijvoorbeeld minder te reizen- maar kan er

The post Hoe te overleven als de enige persoon op afstand in de ‘hybride’ ruimte first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht trends hoger onderwijs 2023 (van de Educause)

De Educause heeft op basis van een vragenlijst een rapport samengesteld waarin men tien macrotrends beschrijft die in 2023 in het hoger onderwijs op zullen komen. Een aantal van die trends zie je volgens mij binnen ons middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en universitair onderwijs ook terug. De Educause presenteert de

The post Overzicht trends hoger onderwijs 2023 (van de Educause) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

De vier pijlers van verbondenheid in het onderwijs

Onderzoeksbedrijf Wonkhe en Pearson hebben onderzoek onder een grote groep Britse lerenden en docenten uitgevoerd om meer grip te krijgen op verbondenheid binnen het hoger onderwijs. In het onderzoeksrapport beschrijven de onderzoekers manieren die onderwijsinstellingen kunnen toepassen om een gevoel van verbondenheid te bevorderen. De onderzoekers stellen dat factoren die

The post De vier pijlers van verbondenheid in het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Dit is het moment om over te stappen van Twitter naar Mastodon

Ik heb me bijna zes jaar geleden geregistreerd bij Mastodon. Tot eind oktober jongstleden heb ik daar nauwelijks gebruik van gemaakt. De overname van Twitter door Elon Musk heeft daar verandering in gebracht. In deze blogpost beschrijf ik waarom dit het moment is om de overstap te maken van Twitter

The post Dit is het moment om over te stappen van Twitter naar Mastodon first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kun je aan de hand van gedrag van lerenden binnen een DLO voorspellen of zij worstelen met het leren?

We verzamelen meer data over ‘leergedrag’ van lerenden naarmate we een digitale leeromgeving meer intensief gebruiken. Maar zegt deze data iets over de vraag of lerenden moeite hebben met leren? En wat kunnen we daar vervolgens mee? Jeffrey R. Young besteedt in Can Analyzing Clicks in Digital Systems Predict Which

The post Kun je aan de hand van gedrag van lerenden binnen een DLO voorspellen of zij worstelen met het leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Video’s over online begeleiding

Ik heb gisteravond een online sessie verzorgd over het geven van online begeleiding bij online en blended learning. Ik heb van het instructiegedeelte van de sessie enkele video’s gemaakt. Behalve instructie hebben we ook gewerkt met opdrachten om voorkennis te activeren en met verwerkingsopdrachten. De video’s zijn: Het belang van

The post Video’s over online begeleiding first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Geef kritisch vooruitgangsdenken een belangrijke plek in de discussie over digitalisering van het onderwijs

Theo Bastiaens (rector Open Universiteit) en Elisabeth Minneman (bestuursvoorzitter De Haagse Hogeschool) pleiten in ScienceGuide voor samenwerking en vooruitgangsdenken als het gaat om de discussie over digitalisering en de privaat-publieke samenwerking tussen onderwijs en technologiebedrijven. Dat klinkt mooi. Op hun betoog is echter het een en ander af te dingen.

The post Geef kritisch vooruitgangsdenken een belangrijke plek in de discussie over digitalisering van het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en L&D wat leren van de manier waarop LinkedIn het hoofdkwartier heeft ingericht voor hybride werken?

Ik kijk altijd graag naar andere sectoren vanuit het perspectief: wat kunnen onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en ‘L&D’ daarvan leren? Met deze bril heb ik gekeken naar de bijdrage How LinkedIn Redesigned Its HQ for Hybrid Work. Wat valt me daarbij op? De Corona-pandemie heeft er toe geleid dat medewerkers vaker ‘hybride’

The post Kunnen onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en L&D wat leren van de manier waarop LinkedIn het hoofdkwartier heeft ingericht voor hybride werken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ons zorgen maken over door AI gegenereerde essays, of juist niet?

Dankzij artificiële intelligentie (AI) kun je complete teksten automatisch door een applicatie laten schrijven. Zal dit leiden tot nieuwe vormen van fraude bij beoordelen, of biedt dit ook kansen voor onderwijs en opleiden? We gebruiken regelmatig essays, werkstukken en andere schrijfopdrachten voor het beoordelen van studenten. Dankzij AI ben je

The post Moeten we ons zorgen maken over door AI gegenereerde essays, of juist niet? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Eet je mee tijdens de komende Online Educa (donderdag 24 november 2022)? #OEB22

Van 23 tot en met 25 november 2022 vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Traditiegetrouw wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond 24 november na afloop van het Online Educa Debate wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan verder. We ontmoeten elkaar na afloop

The post Eet je mee tijdens de komende Online Educa (donderdag 24 november 2022)? #OEB22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kansen voor online hoger onderwijs vanuit het perspectief van marktonderzoek

We kijken dikwijls vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief naar sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen van online leren voor het onderwijs. Brady Colby kijkt vanuit een heel ander perspectief naar de kansen van online hoger onderwijs. Als marktonderzoeker onderzoekt hij de vraagkant. Een aantal indicatoren leiden volgens hem daarbij

The post Kansen voor online hoger onderwijs vanuit het perspectief van marktonderzoek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Chatbot helpt lerenden bij het leren en reflecteren

Leticia Britos Cavagnaro van Stanford’s digitale school heeft een chatbot ontwikkeld -de d.bot- die gebruikt kan worden voor doceren en leren. In een interview vertelt zij over de aanleiding, de werking van de d.bot en over de verdere ontwikkeling ervan. Volgens Britos Cavagnaro leren we vooral ook buiten het klaslokaal.

The post Chatbot helpt lerenden bij het leren en reflecteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waarom we opgenomen hoorcolleges niet als instructievideo’s moeten gebruiken

Martin Compton laat in The curious case of long videos: how research evidence, institutional data and experience struggle to trump gut instincts feitelijk zien waarom je opnames van hoorcolleges niet zou moeten gebruiken als instructievideo’s. Volgens Compton is de duur van een instructievideo één van de meest hardnekkige discussies op

The post Waarom we opgenomen hoorcolleges niet als instructievideo’s moeten gebruiken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hyper-geïndividualiseerd leren: droom of nachtmerrie?

Artificiële intelligentie, microcredentials en blockchaintechnologie maken hyper-geïndividualiseerd leren mogelijk. Dat betoogt Thomas Frey in Hyper-Individualized Learning for a Hyper-Individualized Future. Worden we daar blij van? Hyper-personalisering is een AI, data-gedreven, machine-learning proces waarbij data die worden gegenereerd dankzij ons online gedrag worden gebruikt voor bijvoorbeeld het presenteren van advertenties of

The post Hyper-geïndividualiseerd leren: droom of nachtmerrie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 21-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Save the date: MoodleMoot 14 februari 2023, Dordrecht

Avetica, Premium Moodle Partner

Moodlelaars opgelet Werk jij geregeld met Moodle als docent, opleider, functioneel beheerder of ontwikkelaar? Dan is de MoodleMoot echt iets voor jou. Wat is een MoodleMoot? De Moodlemoot is een event waarin Moodlelaars kennis uitwisselen over Moodle, inspiratie opdoen en de laatste nieuwtjes krijgen over het grootste open source LMS ter wereld. De presentaties en […]


Het bericht Save the date: MoodleMoot 14 februari 2023, Dordrecht is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, implementatie, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Is de hypecycle voor onderwijs behoorlijk leeg?

Pedro De Bruyckere besteedde gisteren aandacht aan Gartner’s Hype Cycle for K-12 Education, 2022. Het viel Pedro op dat deze hypecycle behoorlijk ‘leeg’ is. Hij vroeg zich af of “de tijd van grote technologische vernieuwingen in het onderwijs” volgens Gartner “een beetje voorbij” is. In deze blogpost wil ik daarop

The post Is de hypecycle voor onderwijs behoorlijk leeg? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Leiden online verkregen diploma’s net zo effectief tot werk als traditioneel verkregen diploma’s?

In deze bijdrage verkent Robert Ubell bovenstaande vraag. Hij bespreekt overwegingen en ontwikkelingen. Een eenduidig antwoord op deze vraag is overigens nog niet te geven. Hoe komen lerenden aan betaald werk nadat zij hun opleiding hebben afgerond? Netwerken die zij hebben opgebouwd op de campus spelen daarbij vaak een belangrijke

The post Leiden online verkregen diploma’s net zo effectief tot werk als traditioneel verkregen diploma’s? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Video’s bij online leren: hoe en waarom

In How and Why to Use Asynchronous Videos in Your Online Courses breekt Kimberly Rehak een lans voor het gebruik van video’s binnen online cursussen. Zij benadrukt dat video’s vooral kunnen bijdragen aan verbondenheid en aan actief leren. Zij legt dus niet de nadruk op video als medium om informatie

The post Video’s bij online leren: hoe en waarom first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een volwassenheidsmodel voor AI in het ’tertiaire onderwijs’

Een ‘maturity model’ -‘volwassenheidsmodel’- is een instrument waarmee organisaties of teams in kaart kunnen brengen hoe goed hun organisatie of team is op een bepaald terrein, en hoe zij zich op dit terrein kunnen doorontwikkelen. Het Britse National centre for AI heeft een volwassenheidsmodel ontwikkeld voor AI in het ’tertiaire

The post Een volwassenheidsmodel voor AI in het ’tertiaire onderwijs’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Podcasts activerend gebruiken, zorgen over gezichtsherkenning en VR en andere interessante korte artikelen

De afgelopen tijd is mijn leeslijst flink gegroeid, mede dankzij een aantal kortere bijdragen. In deze blogpost wil ik een aantal van die bijdragen kort bespreken. De Activerende Podcast Methode: studenten betrekken met behulp van blended learning Astrid Van Weyenberg van de Universiteit Leiden heeft een methode ontwikkeld om podcasts

The post Podcasts activerend gebruiken, zorgen over gezichtsherkenning en VR en andere interessante korte artikelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tendensen in leren & ontwikkelen in organisaties 2022

Het Vlaamse Stimulearning voert elk jaar met steun van Groupe Epsilon, het Nederlandse Develhub en Edtech Station onderzoek uit naar trends op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) in arbeidsorganisaties. Wat zijn interessante bevindingen? Het onderzoeksverslag is gebaseerd op een enquête die door 456 respondenten is ingevuld (304 interne

The post Tendensen in leren & ontwikkelen in organisaties 2022 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Leertheorieën die worden gebruikt bij learning analytics

Learning analytics is meer dan tien jaar geleden opgekomen en beïnvloed door verschillende disciplines zoals data wetenschappen en onderwijskunde. In The use and application of learning theory in learning analytics: a scoping review beschrijven Mohammad Khalil, Paul Prinsloo en Sharon Slade op basis van een eigen studie welke leertheorieën ten

The post Leertheorieën die worden gebruikt bij learning analytics first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 13-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Readspeaker is gecertificeerd Moodle Integratie Partner

Avetica, Premium Moodle Partner

Moodle Integratie Partners Hoewel Moodle het meest uitgebreide leermanagementsysteem ter wereld is, zijn er toch nog functionaliteiten waar Moodle niet in voorziet. De modulaire opbouw van Moodle nodigt echter uit om integraties en aanvullende functionaliteit te ontwikkelen. Een aantal van die integraties voegt zoveel meerwaarde toe dat ze de status ‘Moodle Certified Integrations‘ krijgen. Denk […]


Het bericht Readspeaker is gecertificeerd Moodle Integratie Partner is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, implementatie, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Pagina 9 van 112Eerste   Vorige   4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  Volgende   Laatste