Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning implementeren bij Zuyd

Ik ben gemiddeld een halve dag per week werkzaam bij de opleiding Facility Management van Zuyd. We zijn daar bezig met de invoering van een model van blended learning. Vandaag vond een bijeenkomst plaats van een platform van opleidingen Economie, Taal en Recht waar we onder meer kennis hebben uitgewisseld. Ik heb de aftrap verzorgd [...] Lees verder
Van SBO | 09-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs na de informatierevolutie

In dit artikel stellen we twee zaken ter discussie: of de doelen en middelen in ons onderwijs...

The post Onderwijs na de informatierevolutie appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 09-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Oproep: Moodle-scholen met elkaar om tafel: wie doet mee?!

Kees Koopman, docent natuurkunde bij het Jan Arentsz in Alkmaar en Moodle evangelist bij uitstek, vindt dat scholen veel meer moeten samen werken om ‘mooi onderwijs’ te verzorgen, zoals hij dit zelf schrijft op zijn blog. Met technologische vernieuwingen van […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Oproep: Moodle-scholen met elkaar om tafel: wie doet mee?! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 09-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

eBook: Big Data en Gepersonaliseerd Leren

Mini-eBook Big Data en Gepersonaliseerd LerenWe weten dat het verzamelen van gegevens een belangrijke manier is om leren persoonlijker en gerichter te...

The post eBook: Big Data en Gepersonaliseerd Leren appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 08-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Update van Moodle cursusformat Periods

Er is een nieuwe versie verschenen van het Moodle cursusformat Periods. Dit is een variant op het weekformat. Het grote verschil is dat je meer flexibiliteit hebt bij het inregelen van periodes. Zo kan je periodes instellen van dagen, weken, maanden en […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Update van Moodle cursusformat Periods verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welke rol speelt ICT bij ‘deliberate practice’?

Paul Kirschner heeft vanochtend een zeer informatieve blogpost geschreven waarin hij ingaat op ‘deliberate practice’, oftewel doelbewust oefenen. Ik vraag me hierbij af welke rol ICT hierbij kan spelen? Paul stelt dat het begrip ‘deliberate practice’ dikwijls verkeerd wordt begrepen en toegepast. Het gaat namelijk om meer dan herhalen of gewoon oefenen. Deliberate practice is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat is belangrijk bij werkplek leren? #EvolvaWPL

Werkplek leren wordt gezien als een belangrijke manier om werknemers noodzakelijk geachte veranderingen en vernieuwingen zich eigen te laten maken. Het succes ervan is echter niet vanzelfsprekend. Hoe krijg je werknemers in beweging? Wat zijn valkuilen? Op dinsdag 24 mei 2016 vond in Roermond een netwerkbijeenkomst plaats van de Evolva Group over ‘werkplek leren 3.0’. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan leertechnologie bijdragen aan de evolutie van een documentatiecentrum tot leercentrum?

Documentatiecentra (en bibliotheken) hebben altijd een specifieke rol gehad op het gebied van leren en ontwikkelen. Er wordt vaker gesteld dat deze rol is uitgespeeld nu we dankzij internet de beschikking hebben over massa’s informatie. Een misvatting, als je het mij vraagt. Het Provinciaal Documentatiecentrum Atlas in Antwerpen en Turnhout is een documentatiecentrum waar docenten [...] Lees verder
Van Avetica | 06-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Video over Open Source Software

We weten ondertussen wel dat Moodle een open source leermanagementsysteem is. De licentie waaronder Moodle is gepubliceerd heet de GNU GENERAL PUBLIC LICENSE Version 3, 29 June 2007. Deze GPL v3 licentie begint met de tekst: The GNU General Public License is […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Video over Open Source Software verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zes C’s kunnen helpen uitval bij online leren te voorkomen

Is online leren alleen geschikt voor intrinsiek gemotiveerde lerenden, of kun je via je ontwerp lerenden juist ook motiveren? Dit laatste is inderdaad het geval. Wat zijn dan ontwerpprincipes? Michelle Pacansky-Brock gaat in de bijdrage Unpacking the Problem of Unmotivated Online Students in op de vraag of online leren alleen maar geschikt is voor een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het problematisch is dat veel 75-plussers niet online zijn

Gisteren maakte het CBS bekend dat ruim 1 miljoen Nederlanders nooit gebruik maken van internet. Ik gaf aan dat problematisch te vinden. Een aantal volgers op Twitter vroeg zich met name af waarom 75-plussers online moeten zijn. Wat mij betreft zijn zelfstandigheid en het voorkomen/doorbreken van een isolement hierbij sleutelwoorden. We leven in tijd waarin [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 03-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

T-mobile e-Learning hackaton: let your employees do the work

Last week T-Mobile in The Netherlands organized an e-Learning hackaton for its employees in order to find out if they can create e-learning courses without any training. Lees verder
Van Avetica | 03-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooraankondiging Moodle Academy; een MOOC hosting platform

Op de Moodlemoot in Ierland heeft Gavin Henrick, de Moodle community project manager, de plannen onthuld van Moodle HQ om een MOOC hosting platform op te zetten voor organisaties die wel een MOOC willen organiseren, maar geen zorgen willen hebben […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooraankondiging Moodle Academy; een MOOC hosting platform verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Webinar Werken met TPACK en actief leren

Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO-opleiding van Fontys een webinar verzorgd over het werken met het TPACK-model en actief leren. Ik had de deelnemers gevraagd vooraf een video over TPACK te bekijken. Na de opening heb ik daarom een aantal vragen gesteld om de voorkennis over TPACK op te frissen en naar [...] Lees verder
Van Avetica | 02-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Automatische inschrijving voor herkansing na zakken van toets

Onlangs zat ik met een klant van ons. Zij hebben duizenden deelnemers, die bij veel cursussen een toets voor hun kiezen krijgen. De inrichting van hun Moodle site bleek hier niet volledig op aan te sluiten. Cursisten werden handmatig een herkansing toegekend (stel je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Automatische inschrijving voor herkansing na zakken van toets verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics Light

Is dit een gek plaatje? Ik las vorige week een blogbericht met een pleidooi dat we niet meer data nodig hebben bij online leren maar juist meer contact, empathie en maatwerk. Helaas heb ik hem niet bewaard. Ik ben het er niet mee eens dat we niet meer aandacht voor data nodig hebben. Data werd tegenover […]

Het bericht Learning analytics Light verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste internet trends van 2016

Het overzicht met internet trends van Mary Meekers is zo’n beetje een jaarlijkse traditie geworden. In maar liefst 213 slides van Meeker ook dit jaar de belangrijkste trends samen. Meeker kijkt daarbij naar zaken als de impact op communicatie, retail en economische ontwikkeling. Het is een overweldigende hoeveelheid informatie. Ik wil er een aantal zaken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe editie Handboek TPACK voor docenten

Het TPACK-model of -raamwerk bestaat tien jaar. Sinds die tijd is veel gepubliceerd over dit model. Binnenkort verschijnt ook de tweede editie van het Handbook of technological pedagogical content knowledge. De introductie van deze nieuwe editie staat al online (pdf). Mary Herring e.a. beschrijven hierin: De uitdagingen van onderzoek naar het gebruik van leertechnologie. Veel [...] Lees verder
Van Avetica | 01-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Early Bird Award voor 110 Moodle 3.1 plugins

Twee keer per jaar brengt Moodle een upgrade uit (major release) en twee keer per jaar is het altijd weer de vraag wanneer jouw favoriete community plugins geschikt is voor de nieuwe Moodle versie. Omdat het upgraden van de plugins […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Early Bird Award voor 110 Moodle 3.1 plugins verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

De plank mis slaan bij social learning

‘Social learning’ is eigenlijk net zo’n vreemde term als ‘blended learning’ of ‘e-learning’. Mede daarom zie je dat in de praktijk leidt tot blunders, misconcepties en misvattingen. Ik heb de bijdrage 20 Mistakes Learning Teams Make About Social Learning van Helen Blunden met gemengde gevoelens gelezen. Blunden bespreekt hierin maar liefst twintig ‘fouten’ die afdelingen [...] Lees verder
Van Avetica | 31-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Probeer Moodle 3.1 zelf uit

Moodle 3.1 zelf uitproberen in een eigen cursus. Dat kan vanaf nu op moodle31.avetica.nl. In deze omgeving kun je een account aanmaken waarna je de gelegenheid hebt om een eigen cursus aan te vragen met een rol als docent. Op […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Probeer Moodle 3.1 zelf uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 30-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoeveel Moodle sitebeheerders?

Hoeveel Moodle sitebeheerders heeft jouw Moodle site? Waarom is deze vraag relevant is, bleek vorige week toen een klant van ons in lichte paniek in het weekend contact zocht omdat één van de Moodle sitebeheerders een complete categorie met cursussen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Hoeveel Moodle sitebeheerders? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

High impact learning: een nieuw model voor betekenisvol en toekomstig leren?

De laatste tijd word ik via mijn RSS-feedreader regelmatig geattendeerd op Filip Dochy’s model van ‘high impact learning’. Dit model wil een antwoord geven op de vraag wanneer en hoe wij in de toekomst leren, op een manier die een sterke impact heeft, ook nadat een lerende bijvoorbeeld van werksituatie verandert. Wat is zo speciaal [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Digitaal lezen vs van papier lezen

Response: Reading Digitally vs. Reading Paper is een uitgebreide bijdrage, die je eigenlijk het beste vanaf papier kunt lezen. Tenzij je niet van plan bent de inhoud ervan te onthouden… Larry Ferlazzo laat in deze bijdrage namelijk een aantal deskundigen, zoals Daniel Willingham, aan het woord over de vraag wat beter is voor studenten: lezen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Websites hogescholen over ICT en leren

In Nederland zijn verschillende hogescholen bezig met de invoering van ICT binnen het onderwijs. Een aantal hogescholen beschikt over aparte websites of blogs over dergelijke initiatieven. In deze bijdrage geef ik een -ongetwijfeld onvolledig- overzicht. Je moet overigens vaak wel even zoeken om de onderdelen te vinden. In alfabetische volgorde, op naam van de hogeschool: [...] Lees verder
Van Avetica | 27-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie (3.1)

Moodle 3.1 is begin deze week verschenen en bevat veel verbeteringen en nieuwe functies. We hebben dan ook ons overzicht ‘Functionaliteit per Moodle versie‘ (pdf) aangevuld met al die verbeteringen. We houden deze lijst bij sinds versie 2.0 en hij […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie (3.1) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is ICT in het onderwijs nog steeds ‘oversold and underused’?

Larry Cuban heeft deze uitspraak -ik meen- in 2001 gedaan. Volgens Cuban investeerden onderwijsinstellingen in die tijd veel geld aan ICT, terwijl de mogelijkheden onderbenut blijven. Ik moest hier helaas aan denken toen ik het recente onderzoeksrapport E-didactiek. Welke ict-applicaties gebruiken leraren en waarom? vanochtend las. Joke Voogt heeft met collega-onderzoekers onderzoek gedaan naar het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we onderwijs en opleiden verbeteren met leertechnologie?

De Radboud Universiteit is een programma gestart dat als doel heeft het leerproces van studenten te verrijken met behulp van ICT. Ik heb een bescheiden rol in dit programma als adviseur van de programmamanager. Vanmiddag vond in het kader van dit programma een bijeenkomst plaats die ik met een inleiding mocht aftrappen (na de officiële [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Meewerken aan het Trendrapport onderwijs op maat 2016

Welke trends en ontwikkelingen zijn volgens jou het meest belangrijk en kansrijk in de context van het Nederlandse hoger onderwijs? Welke technologische trends kunnen bijdragen aan onderwijsvernieuwing? Werk mee aan het Trendrapport Onderwijs op Maat 2016. Maandag 13 juni is de kick-offbijeenkomst in Utrecht. Tijdens De Onderwijsdagen 2016 publiceert SURFnet het Trendrapport Onderwijs op Maat [...] Lees verder
Van Avetica | 25-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Mobile 3.1.0 is uit met competenties, leerpaden en toetsen

Bijna gelijktijdig met de release van Moodle 3.1 afgelopen maandag is er ook een nieuwe versie uitgekomen van Moodle Mobile, namelijk versie 3.1.0. In Google Play is deze nieuwe versie van de app al beschikbaar en in de App store van […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Mobile 3.1.0 is uit met competenties, leerpaden en toetsen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zelfsturing kan leiden tot meer leren op maat

Onze samenleving vraagt steeds vaker om het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Of het nu gaat om een leven lang leren, of om keuzen op het gebied van onze gezondheid. Dit vereist een behoorlijke mate van zelfsturing. Aandacht voor zelfsturing in het onderwijs kan bovendien meer maatwerk faciliteren. Kennisnet heeft een aantal weken geleden een interview [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 24-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Want to be successful at e-Learning? Don’t make the mistakes experts make!

Making mistakes and learning from them is a good thing; learning from mistakes that others make is even better. In this post I will show you the pitfalls that e-Learning experts are falling in, so you as a e-Learning rookie do not have to make them. Here are the lessons learned. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

De ontwikkeling van adaptief leren

De ontwikkeling van adaptieve leertechnologie staat al enkele jaren op de ‘technology enhanced learning’-radar. Een recent rapport laat zien dat deze ontwikkeling nog allesbehalve ‘volwassen’ is. Laura Devaney van eCampus News vat een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Tyton Partners samen waarin vijf ontwikkelingen op het gebied van adaptief leren worden beschreven. De samenstellers kennen dan [...] Lees verder
Van Avetica | 24-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Video nieuwe functies Moodle 3.1

Gisteren zag officieel Moodle 3.1 het levenslicht en in deze nieuwe versie zitten weer honderden nieuwe functies in. Van de belangrijkste nieuwe functionaliteit heeft Moodle zelf een video gemaakt, In 3:29 minuten ben je helemaal bij en weet je waarom […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Video nieuwe functies Moodle 3.1 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 23-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.1: Bijhouden voltooiing + voorwaardelijke toegang standaard ingeschakeld

Het installeren van nieuwe Moodle sites is ons dagelijks werk. De functies ‘Bijhouden van voltooiing‘ en ‘Voorwaardelijke toegang‘ zijn aanwezig na een installatie maar niet standaard ingeschakeld. Omdat deze functies zeer veel gebruikt worden en je er mooie dingen mee […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.1: Bijhouden voltooiing + voorwaardelijke toegang standaard ingeschakeld verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Symbaloo Lesplannen: laagdrempelig in gebruik, met suggesties voor verbeteringen

Vandaag is “Symbaloo Lesplannen” ‘live’ gegaan. Met dit platform kunnen docenten zelf online lesplannen samenstellen. Het platform is laagdrempelig in gebruik. Dat is mooi. Maar ik heb ook suggesties voor verbeteringen. Symbaloo is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat navigeren op internet wil vereenvoudigen via een soort dashboard. Daarbij richt het bedrijf zich vooral op [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 23-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een blogkermis over social learning

Ik wilde al heel lang een blogkermis organiseren maar het kwam er niet van. Ik wist ook niet of mensen er makkelijk aan mee zouden doen. Het is ook wel eng mensen uit te nodigen. Nu ben ik de blogkermis gestart met de losmakers over social learning en dat heeft een super leuk resultaat opgeleverd! […]

Het bericht Een blogkermis over social learning verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van SBO | 23-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Drie succesfactoren van een microlearning aanpak

MicrolearningWe leven in een snel veranderende wereld. Apps en on-demand toepassingen die nu onmisbaar zijn, bestonden enkele...

The post Drie succesfactoren van een microlearning aanpak appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 23-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Yes, Moodle 3.1 is uit!!

Met twee weken vertraging is vanmorgen Moodle 3.1 uitgekomen. Officieel heeft Moodle dit nog niet gecommuniceerd, maar de downloadpagina is al aangepast met de nieuwe versie. Over Moodle 3.1 kan ik simpel zeggen: dit is een zeer interessante versie!! Denk je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Yes, Moodle 3.1 is uit!! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat belemmert kennis delen bij e-learning?

Een kennissamenleving gedijt bij het delen van kennis. Bepaalde e-learning concepten zijn hier ook op gebaseerd. Lerenden ervaren echter diverse barrieres bij het delen van kennis. Welke zijn dat en wat is daar aan te doen? Daarover gaat het artikel “Knowledge sharing barriers facing e-learners” van Al -Ali- Hussain. Hij heeft binnen het Institute of Banking [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Model implementatie ICT en leren vergeleken met raamwerk institutionele adoptie blended learning

Als je ICT voor leren, onderwijs en opleiden gaat invoeren moet je volgens mij rekening houden met zes clusters van factoren. Deze ‘wijsheid’ heb ik voornamelijk ontwikkeld op basis van praktijkervaringen. Je ziet dit model echter ook terug in literatuur. De basis van dit model (zie afbeelding en video onder aan deze blogpost) ligt bij [...] Lees verder
Van Avetica | 20-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Release Candidate 1 van Moodle 3.1 is uit

Alle 530 kwaliteitstesten zijn goed doorlopen en de testers worden weer uitvoering bedankt voor hun bijdrage, zo laat Helen Foster van Moodle weten. Nu 100% getest is, is Release Candidate 1  van Moodle 3.1 beschikbaar om te downloaden. Gisteravond is […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Release Candidate 1 van Moodle 3.1 is uit verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een robot als onderwijsassistent

Kan artificiële intelligentie een docent vervangen? Waarschijnlijk niet. Bij de technische universiteit van Georgia maken ze nu wel gebruik van een virtuele onderwijsassistent. Eentje waar docenten volgens mij heel blij van worden. Hoogleraar Ashok Goel verzorgt bij deze universiteit elk semester het vak Knowledge Based Artificial Intelligence (KBAI). Dit vak wordt online verzorgd waarbij vaak [...] Lees verder
Van Avetica | 19-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Board, een nieuw cursusformat met grid

Hoe presenteer je de cursusinhoud op zo’n manier dat je een ‘scroll of death’ kan vermijden? Er zijn meerdere manieren, maar werken met een goed cursusformat is daar één van. Al meer dan drie jaar is het cursusformat Grid vrij […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Board, een nieuw cursusformat met grid verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 19-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mediaopvoeding: Stuurt u of laat u los?

Banner-2-Studenten

Vanavond mag ik een workshop geven voor vrijwilligers van Humanitas in ‘s-Hertogenbosch. Deze vrijwilligers begeleiden jongeren en/of ouders bij de opvoeding. Een steeds […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Geen verband tussen vastberadenheid op lange termijn en leerprestaties

Als je maar vasthoudt aan je doelen op lange termijn, dan kom je er wel. Onderzoek laat zien dat dit in elk geval niet geldt voor leerresultaten. Onderzoeker Marcus Credé en zijn collega’s hebben een meta-analyse uitgevoerd van onderzoek naar “grit” oftewel vastberadenheid op lange termijn. Grit is defined as perseverance and commitment to long-term [...] Lees verder
Van Avetica | 18-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeeld van gamification in Moodle

Gamification binnen Moodle toepassen is al jaren mogelijk, maar pas het laatste jaar zie je de belangstelling sterk groeien. Met name het grote voordeel van gamification dat de betrokkenheid van de deelnemers toeneemt en daarmee ook het leerrendement hoger zal […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Voorbeeld van gamification in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Brengt veranderende wetgeving digitale transformatie van het hoger onderwijs dichterbij?

Internettechnologie alleen leidt niet tot digitale transformatie van het onderwijs. Daar is meer voor nodig. Bijvoorbeeld veranderende wetgeving. In het Verenigd Koninkrijk lijkt de eerste stap op dit terrein te zijn gezet. Er is sprake van ‘digitale transformatie’ als een organisatie, bedrijfstak of een bepaald aspect van de samenleving drastisch verandert dankzij de toepassing van internettechnologie. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mythes en misconcepties met betrekking tot video’s voor leren

Ondanks dat online video -zoals de kennisclip- steeds vaker lijkt te worden gebruikt voor leren en onderwijs, bestaan verschillende beelden over de relevantie en effectiviteit ervan. Dankzij breedband-internet, eenvoudige camera’s of smartphones met camerafunctionaliteit, en toegankelijke videoplatforms is de populariteit van online video de laatste jaren sterk toegenomen. Volgens John Parsons komen in de praktijk [...] Lees verder
Van Avetica | 17-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Extra gratis Avetica workshop ‘Moodle 3.1 wat is er nieuw?’

De eerste datum voor onze gratis workshop ‘Moodle 3.1 wat is er nieuw?’ was snel volgeboekt. We hebben dan ook een tweede datum open gezet op 15 juni in de ochtend en middag. Een aantal mensen van de wachtlijst konden […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Extra gratis Avetica workshop ‘Moodle 3.1 wat is er nieuw?’ verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Pagina 81 van 112Eerste   Vorige   76  77  78  79  80  [81]  82  83  84  85  Volgende   Laatste