Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we het ‘transferprobleem’ oplossen door leren op de werkplek?

Is sprake van een ‘kennis en transfer probleem’? En is werkplek leren de succesfactor voor dit probleem? Charles Jennings gaat op zijn blog in op een bekend fenomeen in het land van leren en ontwikkelen: het ‘kennis en transfer probleem’ Lees verder
Van SBO | 02-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Een terugblik op Next Learning 2017

Op 18 april vond Next Learning 2017 plaats. Dit event begon natuurlijk al eerder dan 18 april...

The post Een terugblik op Next Learning 2017 appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat zegt onderzoek over gepersonaliseerd leren?

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar gepersonaliseerd leren. Er zijn signalen dat deze manier van leren positief kan werken. Maar er is ook nog veel niet duidelijk, zodat terughoudendheid ten aanzien van grote investeringen geboden is. Matthew Lynch vat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Bevatten maar weinig leertechnologieën rijke learning analytics-functionaliteiten?

Er zijn maar weinig leertechnologieën beschikbaar die volgens marktanalist Ovum bijdragen aan ‘studiesucces’. Die trieste conclusie trek ik op basis van een whitepaper van Ovum. Ovum Consulting is een vermaard analist en adviesbureau op het gebied van technologie. Eind juni Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Impressie vakantie New York

De afgelopen week zijn we naar New York geweest. Deze stad stond al lang op mijn lijst met te bezoeken steden. En terecht, zo bleek. Deze blogpost schetst een beeld wat we zoal gedaan hebben. We zijn vanaf Düsseldorf gevlogen Lees verder
Van TrainTool | 25-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Multinationals opgelet: hoe je wereldwijd just in time communicatie traint

De wereld wordt kleiner en multinationals worden groter. Je medewerkers moeten dus met steeds meer culturen communiceren. Dat kan lastig zijn, want culturen verschillen en effectieve communicatie is een subtiel spel. De opkomst van just in time training biedt een efficiënte oplossing: wereldwijd oefenen op het moment dat het nodig is.

Lees verder
Van TrainTool | 21-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Design thinking in L&D: 4 principes voor blijere werknemers

Het is de laatste jaren een veelgebruikte term geworden binnen HR: de overwhelmed employee. Werknemers worden overspoeld door een constante stroom aan nieuwe informatie en onbekende technologieën, maar dit leidt vrijwel niet tot hogere productiviteit. Wat blijkt? De hoeveelheid aan keuzes en prikkels verhoogt de druk en werkstress! Design thinking wordt gezien als een mogelijke oplossing die HR en L&D in staat stelt om zowel productiviteit als tevredenheid te verhogen. Wat zijn de principes van design thinking die geïmplementeerd kunnen worden binnen learning & development?

Lees verder
Van Patrick Koning | 20-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Uitgelegd: Transfer of learning

Afgelopen jaren heb ik een aantal zoektochten gedaan naar het begrip: ‘transfer’. Het begrip komt ik in veel boeken tegen, […] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Kennisnet publicatie: Onderwijs en auteursrecht, wat mogen scholen wel en niet?

Mag je volgens het auteursrecht als leraar eigen leermaterialen online delen? Mogen leerlingen teksten van internet gebruiken voor een werkstuk? […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hebben chatbots moeite met de Limburgse tongval?

We beschikken steeds vaker over chatbots, die we vragen kunnen stellen. Om een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven, moeten ze je wel begrijpen. Dat gaat wel eens mis. Maar er is ook wat aan te doen. Chatbots zijn kleine robotjes Lees verder
Van Avetica | 19-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.3: PDF annotatie aangepast

Een kleine maar nuttige aanpassing komt er mee met Moodle 3.3. In een eerdere versie is het annoteren (van aantekeningen voorzien) van ingestuurde opdrachten in een PDF geïntroduceerd. Docenten kunnen hiermee aantekeningen aanbrengen bij ingestuurde opdrachten. De aantekeningen komen als […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.3: PDF annotatie aangepast verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Agile leren en innoveren #NLE2017

Vandaag vond in Den Bosch onder bovenstaand motto editie 2017 van de Next Learning plaats. Deze blogpost bevat een impressie van de onderdelen die ik heb bezocht. Persoonlijk vond ik de dag zeker de moeite waard. Artificiële intelligentie, gepersonaliseerd leren, Lees verder
Van Avetica | 18-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Feest!! De Ned-Moove bestaat 10 jaar

18 april 2007 in Wageningen bij een notaris wordt artikel 1 en de overige artikelen ondertekend. Artikel 1 De vereniging draagt de naam: Nederlandstalige Moodle Vereniging, bij afkorting te noemen: Ned-Moove. De Ned-Moove is een feit en vandaag bestaat deze […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Feest!! De Ned-Moove bestaat 10 jaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Is e-learning nog steeds eenzaam leren?

E-learning wordt nog steeds vaak ervaren als eenzaam leren. Veel lerenden knappen hier op af. Het gaat me echter te ver om daarom te concluderen dat online leren niet voor iedereen geschikt is. E-learning is een verzamelnaam voor tal van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Op welke technologieën moeten onderwijsinstellingen zich richten?

Ik zeg niets nieuws als ik stel dat technologische ontwikkelingen zich in een rap tempo voltrekken. Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten hebben daarbij vaak moeite het kaf van het koren te scheiden. Wat zijn strategisch belangrijke technologieën? Het EDUCAUSE Center for Analysis Lees verder
Van Patrick Koning | 14-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Slides: ‘#Mediawijsheid in de klas’ van de regiobijeenkomst MediaPakt op 11 april in Eindhoven beschikbaar!

Cubiss heeft in november 2016 het MediaPakt gelanceerd; een lerend netwerk dat ervoor zorgt dat mediawijsheid binnen het onderwijs structureel […] Lees verder
Van Avetica | 14-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Londen 2017 – verslag 11 april 2017 deel 2

In dit tweede deel van ons verslag van de MootIEUK17 kort verslag van een aantal workshops. Integrated video/audio submission tool door Matthew Thorpe van de Manchester Metropolitan University Deze universiteit werkt veel met presentaties door studenten. Planning van al deze […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht MoodleMoot Londen 2017 – verslag 11 april 2017 deel 2 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Weblectures als reflectiemiddel voor de docent

Bij weblectures worden hoorcollege’s opgenomen zodat lerenden de opnames na afloop nogmaals (gedeeltelijk) in eigen tijd en tempo kunnen terugkijken. Weblectures kunnen ook worden gebruikt door lerenden die het college hebben gemist. Maar je kunt weblectures ook als docent gebruiken Lees verder
Van Avetica | 13-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot 2017: presentatie University of London

De eerste inhoudelijke presentatie waar ik deel aan nam op de Moodlemoot 2017 in Londen werd verzorgd door Olivia Fox & Natalia Czuba van de University of London. Ze vertelden over hun ervaringen met het implementeren van de spiksplinter nieuwe […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht MoodleMoot 2017: presentatie University of London verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe belangrijk zijn leerdoelen?

Is het belangrijk om leerdoelen te communiceren met lerenden? Of belemmert het expliciet maken van leerdoelen het leren? Will Thalheimer is consultant, maar laat zich sterk leiden door onderzoek. In een interessante video -met dank aan Mirjam Neelen– legt hij Lees verder
Van Avetica | 13-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Programma Moodlemoot 24 mei 2017 is bekend!

Het programma van de Moodlemoot 2017 is bekend. Meest opvallend is de keynote speaker Svein-Tore Griff With. Hij is de oprichter van H5P, de plugin om interactieve content mee te maken en waar wij zelf zo’n fan van zijn en […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Programma Moodlemoot 24 mei 2017 is bekend! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 12-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Artikel: ‘Leraar & mediawijsheid: hoe maak je jongeren mediawijs?’ (deel 2) @profielactueel

Voor het maart-nummer van Profiel mocht ik een derde artikel schrijven over mediawijsheid. In deze post deel ik graag dat […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan learning analytics

Bij learning analytics loop je het risico data te bewaren en analyseren, zonder dat je weet wat je eigenlijk wilt. Een stappenplan helpt hier bij. Ik geloof niet zo in blauwdrukken. De term ‘blueprint’ vind ik daarom niet zo gelukkig. Lees verder
Van Avetica | 12-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Londen 2017 – verslag 11 april 2017

De MoodleMoot Londen start vandaag met de keynote verzorgd door Gavin Henrick, Business Development Manager werkzaam voor Moodle HQ. Martin Dougiamas is niet aanwezig maar spreekt de zaal nog kort toe via een video verbinding met Perth. Er zijn ruim […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht MoodleMoot Londen 2017 – verslag 11 april 2017 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 11-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Londen 2017 – verslag 11 april 2017

De MoodleMoot Londen start vandaag met de keynote verzorgd door Gavin Henrick, Business Development Manager werkzaam voor Moodle HQ. Martin Dougiamas is niet aanwezig maar spreekt de zaal nog kort toe via een video verbinding met Perth. Er zijn ruim […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht MoodleMoot Londen 2017 – verslag 11 april 2017 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mastodon: een nieuwe leertechnologie?

Het is ondoenlijk om bij elke nieuwe technologie stil te staan, en je af te vragen wat de betekenis ervan kan zijn voor leren. Ik wil dit wel doen voor Mastodon. Waarom? Gisterochtend werd ik door Erwin Blom attent gemaakt Lees verder
Van TrainTool | 11-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Checklist: motiveert jouw training je medewerkers?

Staan jouw medewerkers te springen om training te krijgen? We hopen allemaal van wel, maar in de praktijk is het niet altijd zo. Als L&D-professional of trainer kun je hen echter meer motiveren door middel van het trainingsprogramma zelf. Motiveer jij je medewerkers? Doe deze 20 checks!

Lees verder
Van TrainTool | 11-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Checklist: motiveert jouw training je medewerkers?

Staan jouw medewerkers te springen om training te krijgen? We hopen allemaal van wel, maar in de praktijk is het niet altijd zo. Als L&D-professional of trainer kun je hen echter meer motiveren door middel van het trainingsprogramma zelf. Motiveer jij je medewerkers? Doe deze 20 checks!

Lees verder
Van Avetica | 11-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.3: Activiteit verborgen maar beschikbaar voor cursist

In deze vooruitblik naar Moodle 3.3 kijken we naar een nieuwe functionaliteit die al wat langer ‘op de plank ligt’. De functie komt in deze release omdat er 143 stemmen zijn uitgebracht op het tracker issue wat ervoor bestaat. ‘Stealth […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.3: Activiteit verborgen maar beschikbaar voor cursist verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn jouw favoriete leertechnologieën? @C4LPT

Jane Hart houdt dit jaar voor de elfde keer een Learning Tools inventarisatie. Het resultaat wordt een Top 200 Tools For Learning 2017. Jane maakt ook dit jaar weer een onderscheid in drie categorieën. Als jij mee wilt stemmen, dan Lees verder
Van Avetica | 10-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.3: Font Awesome

In dit tweede artikel over Moodle 3.3 kijken we naar een volgende functionaliteit die in Moodle 3.3 beschikbaar komt. Font Awesome integratie Misschien goed om eerst uit te leggen wat Font Awesome is. Font Awesome is een awesome font! Awesome […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.3: Font Awesome verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 10-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Empower de lerende: enkele tips voor jezelf, collega’s en leidinggevenden

Stilstaan of veranderenEmpowerment betekent dat mensen, ook kwetsbare mensen, over capaciteiten beschikken om veranderingen te realiseren. De regie daarover...

The post Empower de lerende: enkele tips voor jezelf, collega’s en leidinggevenden appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 09-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat is cyberpesten? Bekijk deze nieuwe video van Common Craft

Via de blog: Free Technology for Teachers van Richard Byrne werd ik geattendeerd op een nieuwe video van Common Craft […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Drie ontwerpprincipes voor microlearning

Of je nu kritiek hebt op de term, of niet. Je kunt niet ontkennen dat er veel belangstelling voor microlearning. Ellen Burns-Johnson gebruikt de metafoor van eten om drie ontwerpprincipes van microlearning toe te lichten. Ik vat ze samen, en Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

De adoptie curve van Rogers, Winny the Pooh en de metafoor van het potlood

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt kijken naar de manier waarop gebruikers leertechnologieën adopteren. In deze blogpost beschrijf ik er drie, en pleit ik ervoor om vooral goed te kijken naar de redenen van critici van leertechnologie. Het is Lees verder
Van Avetica | 07-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.3: My overview block

Moodle 3.3 verschijnt, als alles volgens planning verloopt, op maandag 8 mei 2017. Vandaag een eerste artikel met een vooruitblik naar deze nieuwe release. My overview block Dit nieuwe block geeft cursisten een verbeterd overzicht van hun cursussen en de voortgang […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.3: My overview block verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kijken leveranciers aan tegen de modulaire digitale leeromgeving? #SURFopreis

De Educause en SURF zijn groot voorstander van een modulaire digitale leeromgeving. Hoe kijken leveranciers tegen deze ontwikkeling aan? Op 3 april j.l. schreef ik dat een groep bestuurders uit het hoger onderwijs met SURF rond het thema ‘gepersonaliseerd leren’ Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Intensief begeleiden bij gepersonaliseerd online leren #SURFopreis

Het College for America is een innovatief onderwijsconcept voor flexibel leven lang leren. Wat zijn belangrijke kenmerken? Op 3 april j.l. schreef ik dat een groep bestuurders uit het hoger onderwijs met SURF rond het thema ‘gepersonaliseerd leren’ op studiereis Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag twee Droom en Daad-verbinden #cvimc

Helaas kon ik vandaag maar een gedeelte van de CvI-managementconferentie bijwonen. Ik heb gekozen voor een zeer inspirerend kijkje in de Wereld vol Wonderen, en voor twee boeiende ’MBO-talks’. Ontwikkelingen in een andere branche kunnen ook je eigen vakgebied inspireren. Lees verder
Van Patrick Koning | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Keynote: ‘Masterclass branding: waarom branding in het onderwijs ook goed is voor studenten’ #cvimc

De laatste keynote van vandaag wordt gegeven door Claire de Nerée tot Babberich van Branddoctors. Claire start haar keynote met […] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Keynote van @AndrTimm: ‘Kan de nieuwe arbeidsmarkt zonder MBO?’ #cvimc

De keynote van André Timmermans, algemeen directeur SBB, draagt de ondertitel: ‘De toekomst begint nu!’. In de aankondiging geeft André […] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Keynote: Mo(e)tivatie in het beroepsonderwijs #cvimc

Rob Martens werkzaam bij het ECBO start zijn keynote met de stelling dat motivatie de basis moet zijn van het onderwijs. […] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Benoembaar, bekwaam en bevoegd in het mbo #cvimc

Vanaf 1 augustus word ik projectleider van de Opleidingsschool MBO de we samen met Fontys aan het bouwen zijn op het […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sfeerimpressie managementconferentie ‘Droom en Daad verbinden’ #cvimc

Voorafgaand aan dag 2 van de CvI-managementconferentie ‘Droom en Daad verbinden’ wil ik een korte sfeerimpressie geven. De sfeer is m.i. namelijk een van de sterke kanten van de conferenties van het Consortium voor Innovatie. En kennisdeling vindt pas echt Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Logistieke innovaties en onderwijs #cvimc

Kunnen ontwikkelingen op het gebied van logistiek inspiratie bieden voor onderwijslogistiek? Ja. Weet men ook al hoe? Nog niet. Iris Vis van de Rijksuniversiteit Groningen ging in op logistieke uitdagingen binnen het onderwijs. Zij is thuis in de logistiek, maar Lees verder
Van Patrick Koning | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Keynote: ‘Systematische Cultuurverandering binnen Stedelijke Onderwijslocaties’ #cvimc

Ilias El Hadioui, Wetenschappelijk Docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en programmaleider van de Transformatieve School, start zijn keynote met […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

ELO implementeren is een kunst #cvimc

“Niet omdat het moet, maar omdat het kan”. Deze bekende reclameslogan gebruikt ROC Aventus bij de implementatie van hun elektronische leeromgeving). Bert Hulsbergen van Aventus deelde zijn ervaringen met de implementatie van Onderwijs Online. De aanleiding voor de switch naar Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

ICT in het onderwijs: innoveren met 60 teams #cvimc

Krijg je 60 teams aan de slag met ICT, en kun je daarbij zelfs ‘onwilligen’ mee krijgen. Volgens Jorrit Arntzen en Joost Willems van de Friese Poort wel. Zij begeleiden bij de Friese Poort teams bij de implementatie van ICT Lees verder
Van Patrick Koning | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Keynote: ‘Ontketen vernieuwingen’ #cvimc

In het programma van de conferentie van het Consortium voor Innovatie staan een zeer groot aantal interessante bijeenkomsten. Wat kies […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties

Opening Managementconferentie CvI Wouter Hart over Verdraaide Organisaties #cvimc

Hoe kun je als organisatie je bedoeling weer terug vinden? Asterix en Obelix kunnen daarbij helpen. Het Consortium voor Innovatie bestaat 25 jaar. Eén keer in de twee jaar organiseert men samen met een gastcollege dé conferentie over ICT in Lees verder
Pagina 8 van 52Eerste   Vorige   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Volgende   Laatste