Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Aan de slag met de modulaire leeromgeving

Een modulair opgebouwde digitale leeromgeving die bestaat uit verschillende met elkaar geïntegreerde componenten die voldoen aan al je functionele wensen. Dat is toch de droom van een ieder die zich bezighoudt met ICT en leren. Hoe ver zijn we verwijderd Lees verder
Van TrainTool | 07-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Videorollenspellen schrijven: 5 tips voor de perfecte scripts

Rollenspellen via video maken communicatietraining een stuk efficiënter en flexibeler. Net als bij live rollenspellen is de kunst echter om ze realistisch en effectief te maken. Dat begint bij het schrijven van het script dat later opgenomen zal worden. Op basis van onze ervaringen geven we je 5 tips voor de perfecte scripts!

Lees verder
Van TrainTool | 07-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Videorollenspellen schrijven: 5 tips voor de perfecte scripts

Rollenspellen via video maken communicatietraining een stuk efficiënter en flexibeler. Net als bij live rollenspellen is de kunst echter om ze realistisch en effectief te maken. Dat begint bij het schrijven van het script dat later opgenomen zal worden. Op basis van onze ervaringen geven we je 5 tips voor de perfecte scripts!

Lees verder
Van Avetica | 07-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw! Combiprijs Moodle Basis en Beheer Training

            Ben jij op zoek naar een volledige Moodle cursus waarbij je niet alleen de basis leert, maar ook wat dieper gaat? Dan organiseren wij op 10 april en 24 april twee aansluitende trainingen, namelijk de […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw! Combiprijs Moodle Basis en Beheer Training verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ontwikkeling op het gebied van open badges en microcredentialing

Microcredentials en digitale badges worden gebruikt om opgedane kennis en vaardigheden te waarderen. Deze met elkaar samenhangende ontwikkelingen worden van groot belang geacht voor het realiseren van ‘onderwijs op maat’ en voor een leven lang leren. Op dit terrein is Lees verder
Van Avetica | 06-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Update CoursePayments: verstuur facturen aan speciale e-mailadressen

Met onze aanmeldingsplugin CoursePayments voor Moodle ben je als aanbieder van online cursussen in staat om deze betaald in Moodle te verkopen. Zo’n mogelijkheid bieden we sinds 2009 al aan. Er was altijd al de mogelijkheid dat de factuur naar de […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Update CoursePayments: verstuur facturen aan speciale e-mailadressen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Interessant: Skype via Hololens

De Hololens van Microsoft is een veelbelovende technologie voor ‘mixed reality’. Steeds meer applicaties komen voor dit device beschikbaar. Skype is er één van. Dankzij een Facebook-post van Jeroen Krouwels ben ik op onderstaande video gestuit. Daarin wordt geïllustreerd hoe Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality wordt volwassen, al kost dit wel de nodige tijd

Virtual reality heeft veel potentie voor leren, opleiden en onderwijs. Helaas zijn goedkope toepassingen didactisch gezien niet heel erg krachtig, en zijn krachtige toepassingen bepaald niet goedkoop. Er doen zich echter ontwikkelingen voor die er toe bij kunnen dragen dat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Passen Massive Open Online Courses bij ‘corporate e-learning’?

Massive open online courses (MOOCs) hebben in vijf jaar een meer divers karakter gekregen. Het zijn niet alleen maar meer gratis toegankelijke online cursussen waar zeer veel lerenden aan deel kunnen nemen. MOOCs kunnen nu bijvoorbeeld ook deel uit maken van Lees verder
Van Avetica | 03-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle zien op verschillende devices

In mijn blogs praat ik relatief veel over het uiterlijk van je Moodle site. Daar is ‘tie weer: responsiviteit, een groot onderdeel van het voorkomen van je leeromgeving! Zeker met de release van Moodle 3.2 is de responsiviteit van Moodle […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle zien op verschillende devices verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 03-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Animatie van de unieke Avetica aanpak voor Moodle implementaties

Unieke aanpak Moodle implementaties De aanpak van Avetica om Moodle implementaties te realiseren is uniek. Klanten waarderen deze aanpak bijzonder omdat zij het gevoel hebben dat zij zelf in staat zijn om Moodle goed in te zetten als leermiddel. Het delen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Animatie van de unieke Avetica aanpak voor Moodle implementaties verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 02-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

5 redenen waarom je dit jaar mobile training moet implementeren

Laatst hoorde ik iemand zich afvragen hoelang we onze smartphone eigenlijk nog een telefoon noemen. Want hoeveel procent van de tijd gebruik je hem nog om te bellen? Een groot deel van de dagelijkse bezigheden wordt inmiddels in de handpalm gedaan. Vreemd eigenlijk, dat je een training nog niet gewoon via je smartphone kunt volgen. We geven je 5 redenen waarom je dit jaar mobile training moet implementeren.

Lees verder
Van TrainTool | 02-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

5 redenen waarom je dit jaar mobile training moet implementeren

Laatst hoorde ik iemand zich afvragen hoelang we onze smartphone eigenlijk nog een telefoon noemen. Want hoeveel procent van de tijd gebruik je hem nog om te bellen? Een groot deel van de dagelijkse bezigheden wordt inmiddels in de handpalm gedaan. Vreemd eigenlijk, dat je een training nog niet gewoon via je smartphone kunt volgen. We geven je 5 redenen waarom je dit jaar mobile training moet implementeren.

Lees verder
Van SBO | 02-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.02

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

The post Beveiligd: De Learning Correspondent nr.02 appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vandaag viert mijn moeder haar tachtigste verjaardag

Vandaag wordt mijn moeder tachtig jaar. Uiteraard zal ik haar persoonlijk feliciteren. Maar net als vijf jaar geleden wil ook kort op mijn blog stil staan bij dit heugelijke feit (omdat het ook over leren en ontwikkelen gaat). De afgelopen Lees verder
Van Avetica | 02-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Update Moodle360

In december 2016 hebben we geschreven over een grote update van Moodle360, onze 360 graden feedback tool in Moodle. Naar aanleiding hiervan zijn er enkele wensen binnengekomen die we weer verwerkt hebben in een nieuwe versie. Deze update is nu […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Update Moodle360 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Werken als knowmad 3: zonder gist geen pizza – zonder technologie geen knowmad

Of we vanavond pizza konden eten. Mijn zoon vraagt er al wel vijf dagen naar. Dus nu moet het er maar eens van komen. En ik ga het gelijk goed aanpakken door het deeg zelf te maken. Lekker huiselijk. Een recept voor pizzadeeg van een vriendin. Ingrediënten op het aanrecht. En aan de slag. Het klinkt […]

Het bericht Werken als knowmad 3: zonder gist geen pizza – zonder technologie geen knowmad verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 01-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle zien op verschillende devices

In mijn blogs praat ik relatief veel over het uiterlijk van je Moodle site. Daar is ‘tie weer: responsiviteit, een groot onderdeel van het voorkomen van je leeromgeving! Zeker met de release van Moodle 3.2 is de responsiviteit van Moodle […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle zien op verschillende devices verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Weinig consensus over belangrijke e-learning trends?

Wat krijg je als je bijna 50 experts vraagt naar de belangrijkste e-learning trends? Heel veel verschillende antwoorden. Kunnen we hier iets uit concluderen? Bryan Jones heeft 49 Angelsaksische experts op het gebied van e-learning gevraagd naar hun top drie Lees verder
Van Avetica | 01-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nog 2 plaatsen vrij voor H5P workshop in Moodle!

Met veel enthousiasme kunnen we zeggen dat de workshop Interactieve content met H5P in Moodle op 9 maart bijna vol is! Wij verwelkomen een flinke groep nieuwe H5P’ers in ons Moodle College! Er zijn nog 2 plaatsen beschikbaar op 9 maart. […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nog 2 plaatsen vrij voor H5P workshop in Moodle! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 01-03-2017 | Article Rating | (0) reacties

Minor release van Moodle Mobile 3.2.1

Op de laatste dag van februari heeft Moodle een minor release uitgebracht van Moodle Mobile 3.2.1, de officiële Moodle app. In deze nieuwe versie zijn naast opgeloste bugs en kleine verbeteringen vooral vier nieuwe functies toegevoegd. De nieuwe functies zijn: […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Minor release van Moodle Mobile 3.2.1 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Online onderwijs vaak duurder dan face-to-face onderwijs (voor lerenden en instellingen)

Online onderwijs kan leiden tot kostenbesparingen voor instellingen en lerenden. Althans, dit wordt vaak verondersteld.  InsideHigherEd doet verslag van een onderzoek waaruit het tegenovergestelde blijkt. Dit onderzoek van de WICHE Cooperative for Educational Technologies (WCET) laat zien dat de meeste Lees verder
Van Kasper Spiro | 28-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

How to support authors that have no experience?

Corporations are moving to 'sustainable e-Learning development'. They are looking for new, more agile ways of creating e-Learning to meet the on-demand requirements from the business side. User-generated content is a possible solution. But how can you ensure that these subject matter experts will create decent content? Lees verder
Van Avetica | 28-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle zien op verschillende devices – fout

In mijn blogs praat ik relatief veel over het uiterlijk van je Moodle site. Daar is ‘tie weer: responsiviteit, een groot onderdeel van het voorkomen van je leeromgeving! Zeker met de release van Moodle 3.2 is de responsiviteit van Moodle […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle zien op verschillende devices – fout verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Richtlijnen voor succesvolle onderwijsvernieuwing

Onderwijsvernieuwing is een proces dat eigenlijk nooit af is. De resultaten ervan moeten vooral in de dagelijkse praktijk zichtbaar zijn, en eenvoud is een belangrijk uitgangspunt binnen dit complexe proces. Mindshift doet verslag van een presentatie van Chris Lehmann van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Recensie boek Gamedidactiek

De afgelopen week viel het boek “Gamedidactiek. Het hoe en waarom van spellen in de les” van Martijn Koops in de bus. De auteur hoopt met dit boek handvatten en inspiratie te bieden om “op een doordachte manier, spellen en Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat belemmert Internet of Things in het onderwijs?

Internet of Things wordt al verschillende jaren als belangrijke trend gezien, die ook van grote betekenis kan zijn voor het onderwijs. Volgens Tom Ruff wordt de adoptie van IoT echter door twee belangrijke factoren belemmerd. Ik denk echter dat er Lees verder
Van SBO | 24-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

De ‘You-Know-Me-Society’ en behoefte aan nieuwe balans

Digitaal profiel You Know Me societyTijdens Learning Technologies 2017 verzorgde Thimon de Jong de opening keynote. Thimon is partner van Transactive en...

The post De ‘You-Know-Me-Society’ en behoefte aan nieuwe balans appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je uitgangspunten van een onderwijsconcept faciliteren met een digitale leeromgeving?

Vandaag heb ik een bijdrage geleverd aan een werksessie bij de Christelijke Hogeschool Ede. Ik heb daarbij met name gekeken naar hoe een digitale leeromgeving de uitgangspunten van het onderwijsconcept van deze hogeschool kan helpen faciliteren. De Christelijke Hogeschool Ede Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moeten verkiezingsprogramma’s expliciet aandacht besteden ICT in het onderwijs?

Deze vraag kwam bij me op bij het lezen van de blogpost ICT in de verkiezingsprogramma’s langs de meetlat. Mijn antwoord daarop is wellicht verrassenderwijs: nee, dat hoeft niet. Ik heb me in het verleden best druk gemaakt als het gaat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe is ‘De kunst van storytelling’ (volgens Pixar) opgebouwd?

Pixar verzorgt bij de Khan Academy online lessen over de achtergronden van hun werk. Recent is men gestart met lessen over de kunst van storytelling. Ik kijk vooral met buitengewone belangstelling naar de wijze waarop deze vorm van online leren Lees verder
Van Avetica | 21-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

H5P update en nieuws voor Moodle

Hurray! Er is een update beschikbaar voor de H5P Moodle plugin. De plugin is nu volledig geschikt om in te zetten in de laatste Moodle 3.2 versie. Met deze update komen ook een aantal nieuwe zaken mee. Backup en terugzetten […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht H5P update en nieuws voor Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Herontworpen Toll-net leertraject blended learning van start

Het afgelopen voorjaar heb ik een tweedaagse professionaliseringssessie voor twee medewerkers van Toll-Net begeleid waar we gewerkt hebben aan het herontwerpen van een blended TOLL-cursus. Deze herontworpen cursus is afgelopen vrijdag van start gegaan. Toll-net is een netwerk van opleiders, Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Werken als knowmad 2: hoe werkt het in de praktijk?

We dromen al enige tijd over het organiseren van een eigen MOOC. Het is een uitdaging om met een grote groep online aan de slag te gaan en dit goed te faciliteren. In januari was het zover. De MOOC “Help! Er zit een Knowmad in mijn organisatie!” ging van start. Over knowmadisch werken en leren. Op 14 februari hebben we de MOOC afgerond met een […]

Het bericht Werken als knowmad 2: hoe werkt het in de praktijk? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Relevantie online videotrends voor leren, opleiden en onderwijs

De toegankelijkheid van online video is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Je ziet dan ook steeds vaker dat docenten en opleiders zelf kennisclips of screencasts maken. FrankWatching besteedt vandaag aandacht aan trends op het gebied van marketing. Ik probeer de Lees verder
Van TrainTool | 20-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

De manager 2.0: hoe ontwikkelen we hem?

Of haar natuurlijk. De moderne manager heeft het niet makkelijk. Terwijl hij of zij prestatiegerichte coaching combineert met dienend leiderschap  aan al dan niet zelfsturende teams, vragen en geven collega’s continu feedback. HR staat voor de uitdaging managers hierin optimaal te ondersteunen. Hoe vormen we de manager 2.0?

Lees verder
Van TrainTool | 20-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

De manager 2.0: hoe ontwikkelen we hem?

Of haar natuurlijk. De moderne manager heeft het niet makkelijk. Terwijl hij of zij prestatiegerichte coaching combineert met dienend leiderschap  aan al dan niet zelfsturende teams, vragen en geven collega’s continu feedback. HR staat voor de uitdaging managers hierin optimaal te ondersteunen. Hoe vormen we de manager 2.0?

Lees verder
Van SBO | 20-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waarom is het zo belangrijk om te leren van fouten?

leren van foutenWe zeggen het regelmatig: ‘Van fouten kun je leren …’ Toch maken de meeste mensen liever geen...

The post Waarom is het zo belangrijk om te leren van fouten? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Van MOOC-platform tot online loopbaancentrum

Coursera ontwikkelt zich volgens Jeffrey R. Young en Sydney Johnson van een aanbieder van massive open online courses tot een bredere “career-building service”. Deze ontwikkeling zou ook wel eens bij kunnen dragen aan het duurzaam aanbieden van open online onderwijs. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe leertechnologieën om te testen

In een aantal bijdragen ben ik nieuwe leertechnologieën tegengekomen die opleiden, onderwijs en leren kunnen helpen versterken of vernieuwen. Nogmaals: een leertechnologie hoeft niet speciaal voor leren ontwikkeld te zijn, maar kan wel voor leren worden gebruikt. Jennifer Gonzalez beschrijft Lees verder
Van Patrick Koning | 17-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

‘#Mediawijsheid in de klas’ bij regiobijeenkomst MediaPakt op 11 april in Eindhoven

Cubiss heeft in november 2016 het MediaPakt gelanceerd; een lerend netwerk dat ervoor zorgt dat mediawijsheid binnen het onderwijs structureel aandacht […] Lees verder
Van Patrick Koning | 17-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leuk! Van Kooten en de Bie over Infostress

Gisteravond kwam ik op Youtube onderstaande video van van Kooten en de Bie tegen over Infostress. Een leuke video met […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Worden de ‘beste’ leermanagement systemen niet in de Lage Landen gebruikt?

Onlangs heeft Craig Weiss weer een analyse gepubliceerd van de beste leermanagement systemen. Het valt me op dat de ‘beste’ leermanagement systemen -voor zover ik weet- in de Lage Landen niet worden gebruikt. Of heb ik het mis? Weiss is Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 16-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Werken als knowmad 1: de expertise van dokters versus internet

We droomden al langer van het organiseren van onze eigen MOOC. Het is een uitdaging om met een grote groep online aan de slag te gaan en dit goed te faciliteren. We hebben net de knowmad MOOC afgerond met 637 mensen, op de top waren er 203 mensen tegelijk online. Het onderwerp van de MOOC […]

Het bericht Werken als knowmad 1: de expertise van dokters versus internet verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sociale robots in het onderwijs (impressie inspiratieavond)

Gisteren heb ik aan het einde van de dag een inspiratiesessie bijgewoond over sociale robots voor het onderwijs. Eén van de conclusies was dat je vooral moet kijken naar waar robots beter in zijn dan docenten, en niet naar het Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Just in time, just enough e-learning: kansen en uitdagingen

‘E-learning’ zou beperkt van omvang moeten zijn, en te bestuderen op het moment dat je de inhoud moet toepassen. Dit klinkt mooi, maar deze benadering heeft ook beperkingen. Hierover ging een presentatie die ik vanmiddag heb gehouden voor het Zorg Lees verder
Van TrainTool | 14-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gratis download: E-training Jaaroverzicht 2016

Wanneer trainen mensen? Decennialang was het antwoord simpel: op de dag of het dagdeel waarin de training gegeven wordt. Sinds de introductie van online training kan trainen echter ook onafhankelijk van een trainer gebeuren. Sterker nog: mobile training kan overal en altijd worden gedaan. Wat dat betekent voor de verdeling van trainingsmomenten over de dag, week, programmaduur of gebruikersgroep, lees je in dit overzicht.

Lees verder
Pagina 8 van 50Eerste   Vorige   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Volgende   Laatste