Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

De markt van leermanagementsystemen in het Britse hoger onderwijs (die verschilt met de Nederlandse situatie)

Marktontwikkelingen op het gebied van leermanagementsystemen (LMS) voltrekken zich in een betrekkelijk traag tempo. Neil Mosley signaleert binnen het Verenigd Koninkrijk echter een aantal interessante marktontwikkelingen rond leermanagementsystemen in het hoger onderwijs. Ik zie een overeenkomsten en verschillen met de Nederlandse situatie. De aard van het product en de looptijd

The post De markt van leermanagementsystemen in het Britse hoger onderwijs (die verschilt met de Nederlandse situatie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zevende bloemlezing over ChatGPT

De stroom met bijdragen over ChatGPT in relatie tot leren, opleiden en onderwijs duurt maar voort. Tijd voor de zevende bloemlezing over deze ontwikkeling, die onmiskenbaar hype-achtige trekken heeft. Als ik toepassingen als ChatGPT zou scharen onder een ‘hype’, dan zou ik er trouwens niet zo veel aandacht aan schenken.

The post Zevende bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe editie Fosway 9-Grid™ report for Learning Systems

De Britse Fosway Group presenteert jaarlijks een overzicht van de markt van leersystemen die binnen arbeidsorganisaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa worden gebruikt. Onlangs kwam de meest recente editie uit. Met behulp van dit overzicht kun je verschillende oplossingen vergelijken op basis van prestaties (markt en klanten), potentieel, aanwezigheid

The post Nieuwe editie Fosway 9-Grid™ report for Learning Systems first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?

Toepassingen als ChatGPT nemen op dit moment een hoge vlucht. Google komt binnenkort bijvoorbeeld met ‘Bard’ dat een beter en meer betrouwbaar alternatief moet worden voor ChatGPT. Hoe risicovol zijn dergelijke toepassingen? Deze vraag kun je m.i. niet los zien van de context waarin deze applicaties worden gebruikt. Verleden week

The post Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je de betrokkenheid van lerenden kunt vergroten met asynchroon online leren

Bij het vergroten van de betrokkenheid bij online leren wordt vaak gekeken naar de rol van de docent en naar live online leren. In Asynchronous pedagogy to improve student engagement beschrijft Hasti Abbasi hoe effectieve asynchrone online activiteiten kunnen worden gebruikt om de betrokkenheid van lerenden te bevorderen (gedragsmatig, emotioneel

The post Hoe je de betrokkenheid van lerenden kunt vergroten met asynchroon online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Uitgebreide e-learning woordenlijst

De ontwikkelaars van Opigno LMS hebben in twee delen een woordenlijst op het gebied van e-learning samengesteld. Een handig naslagwerk. Deel 1 begint bij ’70:20:10 leren’ (overigens zonder verwijzing naar Charles Jennings) en eindigt bij ‘live virtual classroom’. Deel twee start met ‘machine learning’ en sluit af met ‘zone van

The post Uitgebreide e-learning woordenlijst first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je infographics leerzaam gebruiken?

Volgens Stephen Noonoo kun je infographics gebruiken om lerenden te leren omgaan met media en om meer complexe denkvaardigheden te ontwikkelen. Je kunt daarbij een bekende bouwsteen voor een effectieve didactiek toepassen. Noonoo omschrijft infographics als visuele weergaven van complexe informatie. Het zijn meestal combinaties van grafieken, diagrammen, beelden, woorden

The post Hoe kun je infographics leerzaam gebruiken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zesde bloemlezing over ChatGPT

Een week geleden schreef ik de vijfde bloemlezing over ChatGPT en leren, opleiden en onderwijs. In de tussentijd staan weer meer dan vijftig bijdragen over dit onderwerp op mijn leeslijst. In deze bijdrage vat ik vijf bijdragen samen. Ik vermeld verder twee alternatieven voor ChatGPT en ik presenteer vijf bijdragen

The post Zesde bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2023 | Article Rating | (0) reacties

Waarde van diploma’s verder onder druk?

De laatste jaren verschijnen er regelmatig berichten over de inflatie van het diploma. Dit speelt op dit moment vooral in de Verenigde Staten. Twee bijdragen illustreren dat. Het zou echter ook weleens een internationaal fenomeen kunnen worden. Bryan Alexander schrijft dat een recent redactioneel van de New York Times werkgevers

The post Waarde van diploma’s verder onder druk? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Opleiden is effectief, maar….

Will Thalheimer is bezig met het schrijven van het boek CEO’s Guide to Training, eLearning & Work: Reshaping Learning Into a Competitive Advantage. Hij heeft zich verdiept in onderzoek naar de effectiviteit van opleiden. Daar komt best een positief beeld uit naar voren. Dat blijkt uit zijn artikel Training Works!

The post Opleiden is effectief, maar…. first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Gaat ChatGPT zorgen voor een transformatie van het MBO?

Afgelopen vrijdag heb ik onverwacht tijdens de conferentie van MBO Digitaal een keynote verzorgd over de mogelijke gevolgen van ChatGPT voor het MBO. De organisatie van MBO Digitaal had Özcan “Eus” Akyol gestrikt voor het houden van de openings-keynote. Zij kregen echter vrijdagochtend te horen dat Eus ziek was. Ik

The post Gaat ChatGPT zorgen voor een transformatie van het MBO? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zie ik je tijdens de volgende editie van de Next Learning?

Op 18 april 2023 vindt in 1931 Congrescentrum ’s-Hertogenbosch de volgende editie plaats van de Next Learning. Dit is toch wel de bijeenkomst voor leren en ontwikkelen in Nederland. Ik verzorg hier een sessie over ‘Hoe veranderen chatbots en chatGTP werken en leren?’. Zie ik je daar? Volgens de organisatie

The post Zie ik je tijdens de volgende editie van de Next Learning? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Geleerde lessen en succesfactoren van de invoering van een leermanagementsysteem

Vandaag heb ik tijdens de conferentie van MBO Digitaal een presentatie verzorgd over mijn ervaringen en bevindingen met de invoering van een leermanagementsysteem. Ik heb deze presentatie verzorgd op verzoek van Instructure. De ervaringen en geleerde lessen zijn echter gebaseerd op de invoering van verschillende LMS-en. Ik ben bovendien ‘agnost’

The post Geleerde lessen en succesfactoren van de invoering van een leermanagementsysteem first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zal digitalisering opleiden, trainen en oefenen transformeren?

Vandaag heb ik ter gelegenheid van het afscheid van Eric van der Maas als teammanager Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio in de regio Gooi en Vechtstreek, een presentatie verzorgd over trends op het gebied van digitalisering en opleiden, trainen en oefenen. Ik ben eerst kort ingegaan op digitalisering en op

The post Zal digitalisering opleiden, trainen en oefenen transformeren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 26-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

10 actieve werkvormen om kennis op te frissen bij de flipped classroom

(deze blog is geschreven in samenwerking met chat.openai.com) Ik was bij Amnesty International op bezoek. De organisatie was in feeststemming voor het kerstdiner met statafels en outfits vol glitters. Het was ook feestelijk omdat het de afsluiting was van een drie-maands traject over blended leren. De Amnesty deelnemers hadden allen ge-experimenteerd met nieuwe ontwerpen. Twee […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vijfde bloemlezing over ChatGPT

Er is sprake van een heuse lawine aan bijdragen over ChatGPT. Ik kan me dit niet herinneren dat een andere ontwikkeling op het gebied van leertechnologie zo veel heeft losgemaakt. Mijn leeslijst bevat momenteel maar liefst 35 bijdragen, en er zijn er ongetwijfeld nog meer verschenen. In deze vijfde bloemlezing,

The post Vijfde bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe AI lerenden en docenten in staat stelt hun werk beter te doen

Volgens Tatiana Torres biedt artificiële intelligentie lerenden en docenten op allerlei manieren meer mogelijkheden, van het verbeteren van de leerervaring tot het vergemakkelijken van het werk van leraren. Snijden haar argumenten hout? AI biedt lerenden met name de mogelijkheid om ‘gepersonaliseerde leerervaringen’ te hebben. AI-gestuurde leerplatforms maken gebruik van gegevensanalyse

The post Hoe AI lerenden en docenten in staat stelt hun werk beter te doen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zes van de grootste mythes over online leren

Wat zijn volgens FutureLearn de grootste mythes en misvattingen over online leren? Je vindt ze hieronder, inclusief mijn commentaar. Je krijgt geen goede kwalificatie of accreditatie. Online leren kan volgens FutureLearn een breed scala aan kwalificaties omvatten, van beroepsmatige/praktische tot meer academische kwalificaties op verschillende niveaus. Mijn opmerking: dat is

The post Zes van de grootste mythes over online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vierde bloemlezing over ChatGPT (dit keer een korte)

ChatGPT houdt de gemoederen nog steeds danig bezig. De ontwikkeling van generatieve AI heeft zelfs hype-achtige trekken. Er verschijnen zeer veel bijdragen over ChatGPT. Ik merk het ook aan het gebruik van mijn weblog. In deze blogpost besteed ik daarom weer aandacht aan negen bijdragen over deze toepassing. Het is

The post Vierde bloemlezing over ChatGPT (dit keer een korte) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat voegt de metaverse toe voor onderwijs en opleiden?

EdSurge laat een vertegenwoordiger van ViewSonic Corporation aan het woord. Zij hebben een metaverse-toepassing ontwikkeld, specifiek voor onderwijs en opleiden (Universe). Ondanks dat het een gesponsord artikel betreft, bevat de publicatie een aantal argumenten waarom de metaverse toegevoegde waarde heeft voor educatieve doeleinden. Volgens ViewSonic Corporation is één van de

The post Wat voegt de metaverse toe voor onderwijs en opleiden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT maakt een aantal tips op het gebied van informatievaardigheden irrelevant

ChatGPT is in staat op basis van een enorme trainingsdatabase met teksten, andere teksten op basis van een opdracht te formuleren. De inhoud hoeft echter niet inhoudelijk juist te zijn. Een uitdaging daarbij is dat een aantal tips met betrekking tot informatievaardigheden niet meer relevant zijn. Dat maakt één tip

The post ChatGPT maakt een aantal tips op het gebied van informatievaardigheden irrelevant first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Essentiële componenten voor een effectieve ‘digitale leerervaring’

Dit artikel beschrijft volgens eigen zeggen de belangrijkste elementen waarop HR-professionals dit jaar (en daarna) moeten letten om digitaal leren effectief te maken. Volgens de auteur wordt ‘digitaal leren’ vooral sinds de Corona-pandemie veel toegepast. Digitaal leren wordt beschouwd als een belangrijke manier voor werknemers om bij te blijven, maar

The post Essentiële componenten voor een effectieve ‘digitale leerervaring’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 16-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe stimuleer je online deelnemers om kennis met elkaar te delen?

De ene groep deelnemers is online actiever dan de andere groep. En dat puzzelt me wel, want waar kan dit door komen? Ik zie het bij onze leergang Ontwerpen en Faciliteren van Blended Leren bijvoorbeeld. Zo’n twee keer per jaar werken we gedurende 4 maanden met 10 tot 15 deelnemers en natuurlijk gaan we daarin […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Derde bloemlezing over ChatGPT

In ruim een week tijd heb ik bijna dertig bijdragen over ChatGPT via mijn leeslijst in Pocket verzameld. Hoog tijd weer voor een bloemlezing. Een aantal bijdragen zal ik kort samenvatten. Van de andere bijdragen deel ik alleen de link. ‘Microsoft wil 10 miljard investeren in AI-bedrijf achter ChatGPT’ Microsoft

The post Derde bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Een nieuwe generatie leerplatforms komt eraan (volgens Josh Bersin tenminste)

Het gebeurt wel vaker dat Josh Bersin voorspelt dat de wereld van ‘corporate learning’ te maken krijgt met een nieuw type leerplatforms. Bersin voorspelt nu dat de traditionele leermanagementsystemen niet langer de behoeften van grote arbeidsorganisaties kunnen bevredigen. Deze organisaties hebben behoefte aan leerplatforms die gericht zijn op ‘meesterschap’. Bedrijven

The post Een nieuwe generatie leerplatforms komt eraan (volgens Josh Bersin tenminste) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat is er de afgelopen jaren veranderd op het gebied van technology enhanced learning?

Ik kreeg onlangs van twee pensionado’s op mijn vakgebied het verzoek of ik hen eens wilde bijpraten over veranderingen op het gebied van leertechnologie onderwijs, die zich de afgelopen jaren hebben voltrokken. Dat heb ik gisteravond gedaan. In deze blogpost vat ik enkele van deze veranderingen samen (er hebben dus

The post Wat is er de afgelopen jaren veranderd op het gebied van technology enhanced learning? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat betekent het om innovatief te zijn?

Volgens Carl Hooker heeft het World Economic Forum onlangs zijn “Top 10 Job Skills of the Future” bijgewerkt die de vaardigheden beschrijven die toekomstige werknemers in 2025 nodig zullen hebben. Deze update omvat nu ook “analytisch denken en innovatie“. Hooker reflecteert op wat innovatief zijn eigenlijk betekent. En wat de

The post Wat betekent het om innovatief te zijn? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Video’s van Daniel Willingham met tips om effectief te leren

Hoogleraar Daniel Willingham maakt korte video’s met handige tips voor lerenden om effectief te studeren. Daniel Willingham is hoogleraar Psychologie aan de Universiteit van Virginia. Hij is één van de experts op het gebied van effectief leren, en publiceert daarover op een zeer toegankelijke manier. Willingham publiceert sinds kort via

The post Video’s van Daniel Willingham met tips om effectief te leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Succes bij simultaan onderwijs

Tijdens de afgelopen Online Educa heb ik een sessie voorgezeten over simultaan onderwijs. Eén van de deelnemers, Daniel Cirone Nørregaard, heeft over zijn presentatie een online artikel geschreven. Volgens Daniel gebruiken we verschillende begrippen voor hetzelfde fenomeen: onderwijs waarbij een deel van de lerenden online deelneemt en een deel fysiek. Het

The post Succes bij simultaan onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zal de metaverse zich komend jaar doorontwikkelen?

PricewaterhouseCoopers doet zes voorspellingen over hoe de metaverse zich dit jaar zal ontwikkelen. Hun hoofdconclusie luidt vertaald: De metaverse is nog niet helemaal klaar voor ‘prime time‘. Met de nadruk op ‘nog niet’. Toch kan de metaverse nu al echte bedrijfswaarde creëren en jou organisatie voorbereiden op toekomstige vernieuwing. Dit

The post Hoe zal de metaverse zich komend jaar doorontwikkelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Mijn gedachten bij de discussie over het STAP-budget

Gisteren publiceerde Follow the Money een kritisch artikel over het STAP-budget. Dit is een regeling waarmee de arbeidspositie van volwassenen gestimuleerd moet worden. Burgers kunnen duizend euro krijgen voor deelname aan een opleiding, training of cursus. In deze blogpost deel ik mijn gedachten ten aanzien van deze kritiek. In het

The post Mijn gedachten bij de discussie over het STAP-budget first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Doe mee aan de Learning Trends Survey van TiER1 Performance

TiER1 Performance neemt al enkele jaren een vragenlijst af over trends op het gebied van learning and development (L&D). Het rapport is gedegen en vrij toegankelijk (lees mijn bespreking van de laatste editie). Will Thalheimer van TiER1 Performance hoopt dit jaar dat een bredere doelgroep de vragenlijst in zal vullen.

The post Doe mee aan de Learning Trends Survey van TiER1 Performance first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vier fases voor de integratie van leertechnologie

Vanuit het perspectief van de lerende onderscheidt Terry Heick vier fasen waarin leertechnologie binnen leerervaringen geïntegreerd kan worden. Dergelijke indelingen spreken vaak tot de verbeelding. Maar deze indeling heeft m.i. de nodige beperkingen. De fases zijn: Lerenden worden gestuurd in hun gebruik van technologie. Lerenden hebben asynchroon toegang tot informatie

The post Vier fases voor de integratie van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

Nog meer weten over ChatGPT?

Sinds de lancering van ChatGPT, de verbeterde chatbot van OpenAI, heb ik een aantal keren aandacht besteed aan deze AI-applicatie die in staat is teksten te genereren, berekeningen te maken en code te schrijven. De afgelopen twee weken heb ik weer diverse bijdragen verzameld die ik kort in onderstaande bloemlezing

The post Nog meer weten over ChatGPT? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-01-2023 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van leertechnologie in 2023

eSchool News laat een groot aantal vertegenwoordigers van bedrijven en organisaties hun licht schijnen op de verwachte invloed van leertechnologie op het onderwijs van komend jaar. Het resultaat is de bijdrage 37 predictions about edtech’s impact in 2023. Wat valt mij hierbij op? De gesprekspartners doen onder andere voorspellingen ten

The post De invloed van leertechnologie in 2023 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Prettige feestdagen en alvast een gelukkig Nieuwjaar!

Dit wordt de laatste blogpost van 2022. In deze bijdrage blik ik terug op het afgelopen jaar en wens ik jullie mede dankzij AI prettige feestdagen, een goed uiteinde en een gelukkig en gezond 2023. Het jaar 2022 is het jaar waarin ik het wat rustiger aan ben gaan doen.

The post Prettige feestdagen en alvast een gelukkig Nieuwjaar! first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vier verbazingwekkende technologische ontwikkelingen waar we komend jaar mee te maken zullen krijgen

Aan het einde van het jaar verschijnen er altijd artikelen met voorspellingen over technologische ontwikkelingen waar we het komend jaar mee te maken krijgen. 4 Mind-Boggling Technology Advances In Store For 2023 van Chuck Brooks is zo’n bijdrage. Hebben deze ontwikkelingen ook invloed op leren, opleiden en onderwijs? Volgens Brooks

The post Vier verbazingwekkende technologische ontwikkelingen waar we komend jaar mee te maken zullen krijgen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Dankzij AI met overledenen converseren (maar wat betekent deze toepassing voor leren, opleiden en onderwijs?)

Je ziet de laatste jaren vaker dat overleden artiesten als André Hazes nog als hologram optreden tijdens concerten. De bijdrage AI Allows Dead Woman to Talk to People Who Showed Up at Her Funeral laat zien dat je overledenen na hun dood nog kunt laten converseren met nabestaanden. Ongeacht wat

The post Dankzij AI met overledenen converseren (maar wat betekent deze toepassing voor leren, opleiden en onderwijs?) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

De mogelijke invloed van digitalisering op leren, opleiden, werving en selectie

De bijdrage Most of 2030’s Jobs Haven’t Been Invented Yet is al wat ouder. Ontwikkelingen als ChatGPT onderstrepen echter de actualiteit ervan. Deze bijdrage beschrijft hoe digitalisering ons werk gaat veranderen en wat dit betekent voor belangrijke deelterreinen van human resource management. Deze bijdrage laat Rachel Maguire, de onderzoeksdirecteur van

The post De mogelijke invloed van digitalisering op leren, opleiden, werving en selectie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality kan helpen bij het leren van een vreemde taal

Onderzoek van de universiteit van Californië laat zien dat mensen een vreemde woordenschat beter onthouden als de lessen worden geassocieerd met specifieke omgevingen. Wanneer virtual reality wordt gebruikt voor taalonderwijs, blijken context en realisme van belang te zijn voor het onthouden van woorden in een andere taal. De onderzoekers vroegen

The post Virtual reality kan helpen bij het leren van een vreemde taal first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Over het belang van (een raamwerk voor) AI-ethiek

Artificiële intelligentie wordt krachtiger, meer toegankelijk en alomtegenwoordig. AI is in staat om menselijke inbreng en vermogens te gebruiken om acties uit te voeren zoals het nemen van beslissingen. Daar komt ethiek bij kijken. Mark van Rijmenam pleit daarom voor AI-ethiek en werkt dit in een uitgebreide bijdrage uit. In

The post Over het belang van (een raamwerk voor) AI-ethiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 18-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Infographic FCe Postbachelor opleiding e-Learning (gemaakt met Canva)

Goed nieuws! Vanuit FCe (stichting opgericht door Kessels & Smit) starten we weer met onze Postbachelor opleiding e-Learning. We starten op dinsdag 24 januari 2023 en ronden het traject af op 12 december 2023. We gaan gegarandeerd starten en hebben nog plek voor enkele deelnemers. Meer informatie en inschrijven doe je via de website van […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Gaat deze technologie de manier waarop we samenwerken en samen leren beïnvloeden?

In deze blogpost ga ik in op een technologische ontwikkeling die plaatsonafhankelijk samenwerken en samen leren een impuls kan geven. Bij live online samenwerken en samen leren loop je vaak tegen een aantal problemen aan. Op de eerste plaats duurt het even voordat geluid binnenkomt. Dat leidt er toe dat

The post Gaat deze technologie de manier waarop we samenwerken en samen leren beïnvloeden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat je moet weten voordat je de Lensa AI-app gebruikt

De afgelopen week heb ik een aantal keren geblogd over ChatGPT, een applicatie waarmee je teksten kunt genereren (hier, hier, en hier). Een andere toepassing van zogenaamde generatieve AI is Lensa. Deze toepassing kent echt een aantal risico’s waarvoor Reece Rogers terecht voor waarschuwt. Lensa stelt je in staat foto’s

The post Wat je moet weten voordat je de Lensa AI-app gebruikt first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Meer weten over ChatGPT?

Bijna een week geleden schreef ik de blogpost AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs. Er zijn de afgelopen tijd meer bijdragen geschreven over deze opzienbarende toepassing van artificiële intelligentie en de relevantie voor leren, opleiden en onderwijs. Over ChatGPT en

The post Meer weten over ChatGPT? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we een einde maken aan het verbod op het gebruik van de smartphone in de klas?

Onlangs pleitte het CDA voor een landelijk verbod op het gebruik van de smartphone op basis- en middelbare scholen. Michael Horn pleit er echter voor om dergelijke verboden in de ban te doen. Heeft hij een punt? Horn constateert dat steeds meer scholen de smartphone in de ban doen. De

The post Moeten we een einde maken aan het verbod op het gebruik van de smartphone in de klas? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Bevindingen van de belangrijkste onderwijsonderzoeken uit 2022 (volgens Edutopia)

Youki Terada en Stephen Merrill hebben honderden recent gepubliceerde onderwijsonderzoeken bestudeerd en vatten voor Edutopia de, in hun ogen, belangrijkste bevindingen samen. Een aantal studies brengt m.i. interessante nuanceringen aan bij wat we al weten over goed onderwijs. Er is geen conflict tussen relaties en discipline Als je laat merken

The post Bevindingen van de belangrijkste onderwijsonderzoeken uit 2022 (volgens Edutopia) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn voorspellingen ten aanzien van onderwijsveranderingen uitgekomen?

In 2012 publiceerde KnowledgeWorks een rapport waarin men vijf disruptieve veranderingen van het onderwijs beschreef. Katherine Prince blikt nu terug op dit rapport. Je komt regelmatig publicaties tegen waarin voorspellingen worden gedaan over veranderingen binnen maatschappelijke sectoren, mede als gevolg van digitalisering. Je leest echter zelden dat auteurs jaren later

The post Zijn voorspellingen ten aanzien van onderwijsveranderingen uitgekomen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een leven lang ontwikkelen zonder naar school te gaan

Digitalisering draagt bij aan verandering van werk. Professionals zullen zich daar moeten blijven ontwikkelen. Volgens Marlo Lyons hoef je daarvoor niet per se terug naar school te gaan. Lyons beschrijft “five ways to upskill without going back to school“. Certificaatprogramma’s Veel loopbanen bieden volgens Lyons certificeringen om aan te tonen

The post Een leven lang ontwikkelen zonder naar school te gaan first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs

Een week geleden heb ik aandacht besteed aan ChatGPT, de verbeterde chatbot van OpenAI die gebaseerd is op het taalmodel GPT-3. Michael Webb van het Nationale Centrum voor AI van JISC reflecteerde al enkele maanden geleden op de vraag: How might AI content generation tools such as GPT-3 disrupt assessment?

The post AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 8 van 112Eerste   Vorige   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Volgende   Laatste