Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 06-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.2 in vogelvlucht (video 5 min.)

Gisteren kwam Moodle 3.2 uit en in de loop van de dag heeft Moodle HQ een video online gezet met de belangrijkste verbeteringen en nieuwe functies. In ruim 5 minuten ben je helemaal op de hoogte. Naast deze heeft Moodle nog 11 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle 3.2 in vogelvlucht (video 5 min.) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vijf kenmerken voor didactiek blended en online learning

Verschillende technologische ontwikkelingen, veranderende behoeften van lerenden en inzichten met betrekking tot leren leiden tot vijf kenmerken voor een toekomstbestendige en innovatieve didactiek. In het kader van het FUTURA-project is een afrondend rapport verschenen over de ‘volgende generatie’ didactiek voor Lees verder
Van Avetica | 05-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.2 is uit met Boost!!

Met een vertraging van drie weken is vanmorgen Moodle 3.2 uitgekomen. Anders dan vorige releases was nu nog niet veel bekend over welke nieuwe functies beschikbaar zouden komen. De hele lijst van de releases notes van Moodle 3.2  is op zich […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle 3.2 is uit met Boost!! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn 2003-2016: wat valt op?

“Je gaat nu al zo lang naar de Online Educa Berlijn. Welke ontwikkelingen vallen je daarbij op?” Deze vraag werd mij afgelopen donderdagavond gesteld. Een mooie aanleiding om  terug te blikken op de periode 2003-2016, waarin ik twaalf edities van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een reflectieve terugblik op editie 2016 van de Online Educa Berlijn #OEB16

De afgelopen dagen heb ik weer veel indrukken opgedaan tijdens de Online Educa Berlijn. Van alle sessies die ik heb bijgewoond, heb ik verslag gedaan. Deze blogpost bevat een meer beschouwende terugblik op dit congres met verwijzingen naar de individuele Lees verder
Van Patrick Koning | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leer je leerlingen de fijne kneepjes van zoeken op internet kennen met de Socrative zoekwedstrijd!

In mijn boek: ‘#Mediawijsheid in de klas’ besteed ik onder andere aandacht aan leren zoeken. Als afsluiter speel ik een […] Lees verder
Van Avetica | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle alerts via Gebeurtenismonitoring

De vraag van de klant Afgelopen week werd ik benaderd met de vraag “kan ik een melding krijgen als er een nieuwe gebruiker is geregistreerd?”. Interessant vraagstuk, want kan dat? Op die vraag keek ik mijn collega Peter Jonker aan, waar zichtbaar […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle alerts via Gebeurtenismonitoring verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Dodging the silver bullet: welke technologieën moet je kiezen? #oeb16

In deze laatste interactieve sessie van editie 2016 van de Online Educa Berlijn hebben we gekeken naar leertechnologieën die je kunt gebruiken voor leren en ontwikkelen. Eén van de lessen is dat je verder moet kijken dan de technologie-neus lang Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Customer Activated Learning Strategies: andere benadering van leren en ontwikkelen #OEB16

Deze boeiende sessie ging over veranderingen op het gebied van leren en ontwikkelen. Daarbij werd onder meer ingegaan op andere manieren van leren, dan cursussen en trainingen. In feite gaat het leren met impact, aldus voorzitter Brenda Barbour. Deze sessie Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leren zonder grenzen #OEB16

“Limitless learning” was de titel van de plenaire sessie die ik bij de start van dag 2 van de Online Educa Berlijn heb bijgewoond. Hierbij was vooral aandacht voor de mogelijkheden van ICT voor krachtig leren, waarbij meer nadruk komt Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Debate: Kan kunstmatige intelligentie docenten vervangen? #OEB16

Vanavond ging het Online Educa debat onder leiding van de Britse oud-parlementariër Harold Elletson over de vraag of kunstmatige intelligentie docenten kan en zal vervangen (en dat dit ook zou moeten). Opmerking vooraf: ik heb verleden jaar van Pedro de Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe chatbots het onderwijs kunnen versterken #OEB16

Chatbots zijn een toepassing van kunstmatige intelligentie, die conversaties binnen het onderwijs kunnen helpen versterken. Er is echter nog een behoorlijk lange weg te gaan, voordat deze ontwikkeling echt zal worden toegepast binnen het onderwijs. Alexander Weidauer van LastMile uit Lees verder
Van Patrick Koning | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Interactieve presentatie: ‘Mediawijsheid 2.0’ voor IVO-Deurne

Zojuist heb ik een interactieve presentatie gegeven tijdens de studiedag van alle docenten voor IVO-Deurne. IVO-Deurne is een samenwerkingsverband van vier […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologie vanuit didactisch perspectief bekijken #OEB16

Vanmiddag heb ik tijdens de Online Educa Berlijn een sessie verzorgd over hoe je vanuit didactisch perspectief leertechnologieën kunt reviewen. Ik heb tijdens ontwikkelsessies met vaak ervaren ontwikkelaars van onderwijs en leertrajecten gemerkt dat mensen het lastig vinden om de Lees verder
Van Splintt | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Instructief dichtwerk

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we lerenden inspireren? #OEB16

Dit is best een belangrijke vraag. Er zijn verschillende mogelijkheden om inspiratie te bewerkstelligen in het onderwijs. Technologie kan hier één van zijn. Eric Sheninger van het International Center for Leadership in Education ging in een bomvollle zaal en met Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Opening Online Educa: Owning Learning #OEB16

Vanochtend is de 22ste editie van de Online Educa Berlijn van start gegaan met drie korte keynotes. Eén van de opvallende zaken was de nadruk op beperkingen van kunstmatige intelligentie, en het belang van de ‘menselijke factor’ bij leren (die Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn 2016: enkele cijfers #oeb16

De Online Educa Berlijn is alleen al vanwege de omvang en diversiteit een indrukwekkend congres. De cijfers illustreren dat. Aan de vooravond van de 22ste Online Educa Berlijn ontvangen de deelnemers met een perskaart, een persmap. Deze bevat naast persberichten Lees verder
Van Avetica | 30-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Workshop H5P in Moodle op 14 dec; nog enkele plaatsen vrij!

Wees er snel bij! Morgen is het 1 december, wat betekent dat onze allereerste workshop over H5P dichterbij komt! Sinds we onze nieuwe Workshop Interactieve content met H5P in Moodle hebben gepubliceerd is er volop enthousiasme getoond vanuit het Moodle werkveld. De inschrijven […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Workshop H5P in Moodle op 14 dec; nog enkele plaatsen vrij! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wordt ‘mixed reality’ een serieuze ontwikkeling voor onderwijs en opleiden? #OEB16

Eén van de betrekkelijk nieuw initiatieven op het gebied van ICT in het onderwijs, is ‘mixed reality’. Je zou kunnen zeggen dat dit een combinatie is van virtual en augmented reality. Ik verwacht hier voorbeelden van tegen te komen op Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Bezoek Deutsch Historisches Museum #OEB16

De laatste jaren probeer ik, elke keer als ik Berlijn ten behoeve van de Online Educa bezoek, naar een museum te gaan. Dit keer was dat het Deutsch Historisches Museum. Het zal geen verrassing zijn, maar dit museum gaat over Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 30-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online faciliteren afkijken van autoverkopers

We hebben onlangs een andere auto gekocht, een tweedehands auto. We startten met een zoektocht op internet. Daarna gingen we een middag kijken bij autodealers in Leiden. De allereerste verkoper voldeed gelukkig volledig aan mijn vooroordelen van een autoverkoper: een man die al met pensioen was maar voor zijn lol in het weekend nog auto’s […]

Het bericht Online faciliteren afkijken van autoverkopers verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 29-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Dyslexie font improves reading for people with dyslexia

Dyslexia is a big problem if you have it. Not being able to read normally is a big handicap. Dutch designer Christian Boer is a dyslexic himself, and he developed a new font; the Dyslexie font. It makes reading easier for people with dyslexia. Lees verder
Van Avetica | 29-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Instructiekaart #7 Backups Beheren

In Moodle kan je als docent en sitebeheerder cursusbackups maken van je Moodle cursus. Dit kan automatisch ingesteld worden door de sitebeheerder, maar je kan ook handmatig een backup maken van je hele cursus of van een gedeelte hiervan. Deze […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Instructiekaart #7 Backups Beheren verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de kracht van Greenwheels en Thuisbezorgd.nl niet van toepassing is op onderwijs

Onlangs heb ik een blogpost geschreven over design thinking binnen het onderwijs. In een reactie op LinkedIn werd daarbij verwezen naar vergelijkingen met diensten als Apple Music en GreenWheels. Volgens mij moeten we echter stoppen met dergelijke vergelijkingen. Jean-Luc Laval Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan leertechnologie het MBO versterken?

Vandaag heb ik in het kader van de eendaagse masterclass “Innovatie van het mbo-onderwijs door digitaal leiderschap” een college verzorgd over de versterking van het middelbaar beroepsonderwijs door middel van het doordacht gebruiken van leertechnologie. Daarbij heb ik  ook betoogd Lees verder
Van Patrick Koning | 28-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat is het gevaar van oversharing? Lees het antwoord in deze infographic

Te veel informatie delen (oversharing) via internet speelt hackers in de kaart blijkt uit de infographic die ik op het […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je een krachtige online identiteit ontwikkelen?

De maatschappelijke loopbaan van veel professionals zal in toenemende mate worden beïnvloed door de ontwikkeling van een online identiteit. We ontwikkelen deze online identiteit op verschillende manieren. Wat mij betreft moeten we deze ontwikkeling zo veel mogelijk in eigen hand Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Heb oog voor de beperkingen van LinkedIn Learning

Een tijdje geleden konden we gratis kennismaken met LinkedIn Learning. LinkedIn heeft een grote ambitie met deze service. Het is de vraag of zij geen te grote broek aantrekken. Een tijd geleden heeft LinkedIn Lynda.com overgenomen. Bij Lynda.com kun je Lees verder
Van Patrick Koning | 25-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Interessante documentaire: ‘Find my Phone’ over diefstal, technische mogelijkheden om iemand te volgen en digitale symphatie

Via het item: Nederlandse documentaire: Find my Phone van DutchCowboys werd ik geattendeerd op onderstaande documentaire van Anthony van der […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kan leertechnologie ‘maatwerk’ op het gebied van onderwijs en opleiden bevorderen? #beodl

Vandaag heb ik over bovengenoemd onderwerp een presentatie verzorgd. Met de altijd kritische Stephen Downes na mij als spreker, mocht ik vandaag in Brussel een presentatie verzorgen tijdens de bijeenkomst “Digital trends challenging learning and training in the workplace” van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste tips voor blended learning (althans volgens Vicki Davis)

Een effectieve ‘blended’ leeromgeving bestaat volgens Vicki Davis uit een combinatie van ‘stenen’ en ‘klikken’ die samen tot een krachtige leerervaring leiden. Daarbij onderscheidt zij essentiële tips. Ik kan het uiteraard niet laten er commentaar op te leveren. Maak gebruik Lees verder
Van SBO | 24-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

eBook Social Learning – aan de slag!

Social Learning is één van de vormen van leren die zich aanbiedt voor opname in innovatieve leer-blends,...

The post eBook Social Learning – aan de slag! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 24-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.2 als Sinterklaascadeau

De release van Moodle 3.2 was al twee weken uitgesteld en nu heeft Marina Glancy van Moodle HQ laten weten dat we nog een week moeten wachten. Op 5 december komt nu de nieuwe major release van Moodle beschikbaar. Als reden van deze […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle 3.2 als Sinterklaascadeau verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: 12 opvallende statistieken over video in training

Video is hét medium van het moment. Niet alleen neemt het alle social media over, het wordt ook hoog tijd om je communicatietraining ermee te versterken! Door video goed te implementeren verhoog je het effect en bespaar je tegelijkertijd kosten. Lees er meer over in ons gratis e-book. Maar hoe belangrijk is video precies? In deze infographic vind je 12 opvallende statistieken over video in training!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs: de hype voorbij

De overdreven aandacht voor massive open online courses is inmiddels wel voorbij. Tijd om eens nuchter terug en vooruit te blikken? Via een tweet van Pedro de Bruyckere (@theband) werd ik geattendeerd op een nuchter artikel over massive open online Lees verder
Van Avetica | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe workshop over interactieve content met H5P in Moodle

Iedere cursusontwikkelaar en onderwijskundige roept al jaren dat studenten en cursisten een rijke leerervaring geboden moet worden met veel interactieve content. En met Moodle en met de inzet van auteurstools zoals Lectora Online, Storyline of Adapt Learning kan je al […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuwe workshop over interactieve content met H5P in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De opkomst van digitale burgerdetectives in VPRO’s Tegenlicht

Op 13 november verzorgde VPRO’s Tegenlicht een interessante uitzending over digitale burgerdetectives: Waar het geloof in politici afneemt, stijgt het […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Tips bij de toepassing van Design Thinking bij leren

“Design thinking” is een relatief nieuwe benadering bij het ontwerpen en ontwikkelen van technology enhanced learning. Een veelbelovend proces met uitdagingen. “Design thinking” is een gestructureerd proces waarbij een specifieke uitdaging via een aantal fases wordt aangepakt. Onderzoeken, ontdekken, experimenteren Lees verder
Van TrainTool | 22-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

21st century skills: in 5 stappen van buzzword naar betere vaardigheden

Het is nog niet zo lang geleden dat een focus op vaardigheden in academische kringen met de nodige scepsis werd ontvangen. Inmiddels heeft ‘21st century skills’ zich ontwikkeld tot een alomtegenwoordig buzzword en groeit het besef dat studenten meer nodig hebben dan een academisch denkniveau. Hoe bereid je ze in 5 stappen voor op succes in deze eeuw?

Lees verder
Van Avetica | 22-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw! De workshop Moodle Creations

Razendsnelle ontwikkelingen Technische mogelijkheden ontwikkelen zich razendsnel, waardoor het soms onmogelijk lijkt om alle ontwikkelingen bij te houden. Dit geldt natuurlijk ook voor Moodle. Door de grote community achter dit open source leermanagementsysteem worden er dagelijks nieuwe plugins en vernuftige […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw! De workshop Moodle Creations verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welke werkzaamheden voert een docent uit bij online en ‘blended’ leren?

Binnenkort mag ik een keynote verzorgen over de rol van de docent bij online en blended learning. Een mooie aanleiding om eens één en ander op een rij te zetten. En wellicht hebben jullie aanvullingen. Technologie kan dan bij heel Lees verder
Van Avetica | 21-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.2: Martin Dougiamas aan het woord

Moodle kiest er bij Moodle 3.2 voor om zelf de regie in handen te houden en dus ook zelf te bepalen wanneer ze welk nieuws naar buiten brengen. Normaal gesproken staat er al een tijdje van te voren bij de […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.2: Martin Dougiamas aan het woord verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 21-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe verhoog je als mediawijze docent de motivatie, vergroot je leerprestaties en optimaliseer je het leerproces? Met het ‘#Mediawijsheid in de klas’-TPACK-spel

Al weer enige maanden geleden heb ik een training: mediawijze leraar verzorgd: In de training: mediawijze leraar komen die onderwerpen van mediawijsheid […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De voor- en nadelen van collectief ‘onthouden’

Als je informatie moet onthouden, kun je maar beter niet in een groep samenwerken.  Dat blijkt uit een recent onderzoek. Aan de andere kant draagt samenwerkend leren wel bij aan individueel leren. De onderzoekers hebben 64 studies geanalyseerd en concluderen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Haal meer uit de Online Educa Berlijn? #OEB16

Van 30 november tot en met 2 december aanstaande vindt de Online Educa Berlin plaats. Je kunt kiezen uit meer dan 100 sessies van een zeer divers karakter, waar meer dan 260 sprekers uit diverse landen aan deelnemen. De kans Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leren in tijden van digitale afleiding

Als we ons steeds laten afleiden door smartphones en sociale media, dan gaat dat ten koste van onze leerprestaties. Mobiele technologie en sociale media zijn echter niet meer weg te denken uit ons leven. Hoe kunnen we dit hanteerbaar maken? Lees verder
Van Avetica | 18-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zorg dat je erbij bent! Moodle beheertraining.

We zijn inmiddels gestart met het delen van kennis over Moodle in de trainingen met open inschrijving! Dit doen we maar liefst 4 weken lang. Het volgende moment van kennisdelen staat alweer op de agenda en is de Moodle beheertraining op […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Zorg dat je erbij bent! Moodle beheertraining. verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Social learning in de praktijk

Leren met social mediaDit blog is het derde en laatste hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’,...

The post Social learning in de praktijk appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zet je Social Learning in?

social learningDit blog is het tweede hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’, geschreven door Joitske Hulsebosch...

The post Hoe zet je Social Learning in? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Pagina 6 van 43Eerste   Vorige   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Volgende   Laatste