Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van SBO | 18-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

De positionering van jouw L&D afdeling

Herkenbaar? Binnen veel L&D-afdelingen popt regelmatig de vraag op: ‘waar zijn we nou precies van’. Veel L&D-afdelingen groeien door de jaren heen vrij organisch met steeds meer takken aan de boom. Hierdoor ontstaat het risico dat de ‘L&D-winkel’ binnen jouw organisatie nogal onduidelijk wordt, voor zowel de medewerkers als de interne klant. Daarom is het [...]

Het bericht De positionering van jouw L&D afdeling verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 18-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

EXPERTSESSIE: Een verfrissende kijk op je evaluatievragen

Levert jouw evaluatievragenlijst maar weinig input voor hoe je de effectiviteit van jouw training kunt verbeteren? Met de juiste vragen op de juiste manier kan het wel! Het evaluatieformulier kort na een training is veruit de meestgebruikte evaluatievorm in ons vakgebied. Vaak gebruiken we schaalvragen als: ‘Wat vond je van de leervorm?’ en ‘Hoe beoordeel je de trainer?’  Vanuit de wetenschap weten we dat er nauwelijks een verband [...]

Het bericht EXPERTSESSIE: Een verfrissende kijk op je evaluatievragen verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Een ontwikkelingsgericht model voor blended learning

De bijdrage Pedagogy, Presence and Placemaking: a learning-as-becoming model of education is nogal abstract en filosofisch van aard. Auteur David White van de Londonse University of Art presenteert hierin een model van blended learning dat sterk de nadruk legt op de ontwikkeling van lerenden. Het model is meer gericht op

The post Een ontwikkelingsgericht model voor blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 17-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.11 is uit

Je merkt aan alles dat de focus van Moodle ligt op versie 4.0 die in november van dit jaar uit komt. Voor Moodle 4.0 wordt een volledig nieuwe Moodle voorkant (User Experience UX) gebouwd waarin dus veel tijd gaat zitten. Toch hebben ze in Australië ook verder gewerkt aan versie 3.11 en hierin zijn een […]


Het bericht Moodle 3.11 is uit is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Vijf manieren waardoor je met online leren de plank mis kunt slaan

Het Canadese Contact North heeft een tijdje geleden de bijdrage Five Ways Online Learning Can Turn Into an Unmitigated Disaster gepubliceerd. Daarin levert men kritiek op -wat zij noemen- ‘emergency remote learning’, het op ad hoc basis en overhaast overstappen van fysiek onderwijs naar online onderwijs, zoals dat tijdens de

The post Vijf manieren waardoor je met online leren de plank mis kunt slaan first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

8 juni 2021: start FCe Postbachelor opleiding e-Learning (waar ik één van de docenten van ben)

Op 8 juni 2021 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding -die eerst onder de vlag van Fontys Interactive en daarna Avans Plus is uitgevoerd- behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent

The post 8 juni 2021: start FCe Postbachelor opleiding e-Learning (waar ik één van de docenten van ben) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 14-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Start FCe Postbachelor opleiding e-Learning

Rond 2001 werkte ik bij Fontys Interactive en zijn we met veel plezier gestart met een Postbachelor opleiding over e-Learning. In 2018 zijn we overgegaan naar Avans Plus en op 8 juni 2021 starten we met de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Bij FCe dus. Zowel ik als hoofddocent maar ook alle gastdocenten zijn erg blij […] Lees verder
Van Avetica | 14-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Ned-Moove is opgeheven

14 jaar Moodle vereniging Op 18 april 2007 werd de Ned-Moove (Nederlandstalige Moodle Vereniging) opgericht. De missie was om het gebruik van Moodle is het Nederlandse taalgebied te stimuleren en kennisdeling over het platform te stimuleren. Dit gebeurde met name door het organiseren van Moodlemoots en najaarsseminars. Het lukte de laatste jaren steeds slechter om […]


Het bericht Ned-Moove is opgeheven is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen deze gamification toepassingen daadwerkelijk de kwaliteit van online leren verbeteren?

Een aantal weken geleden heb ik aandacht besteed aan een metastudie die onder meer concludeert dat verschillende gamification-ontwerpelementen verschillende effecten hebben op leeruitkomsten. Vanochtend las ik het artikel ‘Study: Gamification Techniques Can Improve Online Teaching‘. Rhea Kelly suggereert hierin dat een studie van de Sloan School of Management van MIT

The post Kunnen deze gamification toepassingen daadwerkelijk de kwaliteit van online leren verbeteren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Marleen Stikker keynotespreker Online Educa #oeb21

Van 1-3 december 2021 vindt de 27ste editie van de Online Educa in Berlijn plaats. Een opvallende keynotespreker is Marleen Stikker, oprichter en directeur van De Waag in Amsterdam. Stikker staat bekend om haar kritische reflecties op de rol van technologie in de samenleving. Marleen Stikker mag met recht één

The post Marleen Stikker keynotespreker Online Educa #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 12-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Workshop: “5 Moments of Need™ model voor leren op de werkplek”

In deze workshop zullen Bob Mosher en Alfred Remmits aandacht schenken aan het innovatieve “5 Moments of Need” model, dat wereldwijd door organisaties wordt gehanteerd om op een gestructureerde wijze invulling te geven aan het werkplekleren.  Veel organisaties zijn zich namenlijk aan het oriënteren op een aanpak van leren en ontwikkelen, die het leren op [...]

Het bericht Workshop: “5 Moments of Need™ model voor leren op de werkplek” verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 12-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Lean Six Sigma en werken met data bij NN Group N.V.

Alle organisaties beschikken over data, maar niet alle organisaties zullen even gemakkelijk die data kunnen ontsluiten. Het benutten van data begint bij het structureren van data en het koppelen aan organisatiedoelen. En toch ook vaak een kwestie van ‘gewoon beginnen’. Yola de Lange deed dat en neemt je mee in haar verhaal. Benut data over [...]

Het bericht Lean Six Sigma en werken met data bij NN Group N.V. verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

De toenemende invloed van AI op het onderwijs

Het Hechinger Report besteedt aandacht aan -wat zij noemen- de infiltratie van artificiële intelligentie (AI) in het (hoger) onderwijs. Deze bijdrage beschrijft toepassingen en enkele belangrijke kanttekeningen. De beschreven toepassingen zijn: AI zorgt voor het automatisch versturen van notificaties via mail andere tekstberichten aan lerenden. Deze notificaties zijn vriendelijk en

The post De toenemende invloed van AI op het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 11-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle LTI tips

Als je deze blog al wat langer volgt heb je vast al eens gehoord van LTI (Learning Tools Interoperability). Voor lezers die het niets zegt, LTI is een standaard waarmee je content van één LMS beschikbaar kunt maken in een ander LMS. Je spreekt in dit kader over een provider en consumer. Jouw site is […]


Het bericht Moodle LTI tips is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2021 @C4LPT

Begin september 2021 publiceert Jane Hart voor de vijftiende keer de Top 200  Tools for Learning. Tot donderdag 26 augustus 2021 kun je jouw top 10 inzenden. Deze blogpost bevat mijn top 10. Ik wil graag benadrukken dat ik dit jaar een overzicht heb gemaakt van de meest gebruikte tools.

The post Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2021 @C4LPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 10-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Innovatief ontwerpen van leren met het 3p-model

Sibrenne en ik kijken reikhalzend uit naar 20 mei, de dag waarop ons boek ‘Blended leren ontwerpen uit komt. Ik heb wel genoten van het schrijfproces- we blokten steeds 1 of 2 gezamenlijke schrijfdagen waarin we de agenda leegveegden. We schreven ieder vanuit ons eigen huis, starten met een Skype overleg en gingen dan schrijven […] Lees verder
Van Avetica | 10-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Laatste updates van Moodle 3.5 & 3.8

Moodle updates 3.10.4, 3.9.7, 3.8.9 & 3.5.18 Vandaag heeft Moodle HQ van vier versies de updates uitgebracht. Deze updates bevatten kleine verbeteringen en opgeloste beveiligingsissues. Meer informatie hierover kan je vinden in de releases notes op: Moodle 3.10.4 release notes Moodle 3.9.7 release notes Moodle 3.8.9 release notes Moodle 3.5.18 release notes Moodle 3.5 en […]


Het bericht Laatste updates van Moodle 3.5 & 3.8 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bespreking selectie van interessante online bijdragen die ik tijdens mijn meivakantie ben tegengekomen

Het is onvoorstelbaar hoeveel interessante blogposts, rapporten en online artikelen er over (technologie ondersteund) leren, opleiden en onderwijs verschijnen. Als ik zou willen en kunnen, zou ik mijn halve werkweek kunnen besteden aan het bespreken van deze bijdragen. Tijdens mijn meivakantie heb ik bijvoorbeeld twaalf bijdragen gearchiveerd om op een

The post Bespreking selectie van interessante online bijdragen die ik tijdens mijn meivakantie ben tegengekomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Midweek Terschelling

De afgelopen week zijn we een aantal dagen wezen uitwaaien op Terschelling. Op 4 en 5 mei kon je dat ‘uitwaaien’ trouwens letterlijk nemen. We verbleven in een appartement in West-Terschelling. Vandaar uit hebben we wandel- en fietstochten gemaakt naar: Omgeving West-Terschelling (o.a. het Groene Strand). Naar West aan Zee

The post Midweek Terschelling first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitale toepassingen bij twaalf bouwstenen voor een effectieve didactiek

Ik heb zelf uitvoerige blogposts geschreven bij de publicatie “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek”. Vanochtend kwam ik een overzicht met prikborden tegen die tal van online toepassingen bevatten. De prikborden zijn in Wakelet gemaakt, door @ingetwinning. Er is een prikbord met links naar algemene informatie, en vervolgens een

The post Digitale toepassingen bij twaalf bouwstenen voor een effectieve didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Factoren om rekening mee te houden bij blended learning

Deze recente bijdrage van het World Economic Forum over blended learning doet m.i. al te generaliserende uitspraken over hoe blended learning binnen verschillende landen wordt toegepast. Interessant is het overzicht van factoren die volgens de auteurs een rol spelen bij het ontwerpen en evalueren van blended learning. Effectief gebruik van

The post Factoren om rekening mee te houden bij blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Scholen gebruiken software die LGBTQ+ content blokkeert, maar racistische inhoud toestaat

Onderwijsinstellingen gebruiken vaak software die bepaalde medewerkers erop attenderen als leerlingen op bepaalde ‘risicovolle’ woorden zoeken, en die toegang tot bepaalde websites blokkeren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van algoritmen zodat de software bijvoorbeeld automatisch bepaalt welke websites wel of niet worden geblokkeerd. Deze algoritmen bevatten echter een ernstige vorm van

The post Scholen gebruiken software die LGBTQ+ content blokkeert, maar racistische inhoud toestaat first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leer je inderdaad effectiever door aantekeningen met pen en papier te maken in plaats van met een laptop?

The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking is een veel geciteerd onderzoek waaruit blijkt dat je effectiever leert door aantekeningen met pen en papier te maken, in plaats van met een laptop. Ik gebruik dit onderzoek ook vaker in presentaties. Hoogleraar psychologie Michelle

The post Leer je inderdaad effectiever door aantekeningen met pen en papier te maken in plaats van met een laptop? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 29-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Performance Journey 2021 – GOES DUTCH

Door de covid-19 situatie zijn we helaas genoodzaakt de drie Performance Journeys van 2020 naar de USA te annuleren. Maar veel interesse is er wel. We krijgen belletjes en mailtjes van oud- en nieuwe deelnemers met de vraag of we een Journey gaan organiseren. JA DAT GAAN WE! Maar door de huidige maatregelen pas in 2021. [...]

Het bericht Performance Journey 2021 – GOES DUTCH verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 29-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Een integrale aanpak om te komen tot de ‘beste mensen’ – de aanpak van Sweco

Door: Emma Penn – de Kleer | L&D Specialist Tja, en dan staat in één van je vier strategische pijlers ‘de beste mensen’. En dan? Wat bedoel je ermee en wat vraagt dat van je organisatie? Sweco heeft met deze strategische pijler een belangrijk statement gemaakt, maar de inrichting en vooral de beleving ervan is [...]

Het bericht Een integrale aanpak om te komen tot de ‘beste mensen’ – de aanpak van Sweco verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tools die je helpen beter te leren schrijven

Als blogger ben ik uiteraard warm pleitbezorger van schrijven. Dankzij Stephen Downes stuitte in vanochtend op een overzicht van tools die jou helpen beter te schrijven. Schrijven helpt bij het herstructureren van gedachten en is daarmee een waardevolle leeractiviteit. Mark Mieras concludeert op basis van literatuuronderzoek dat schrijven niet alleen

The post Tools die je helpen beter te leren schrijven first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 28-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

100Humans | Learning Story’s in het nieuwe normaal

100Humans is nieuw bij het Next Learning Event 2021. Vakcollega’s vertellen in korte online sessies over leren in hun eigen organisatie. Wat doet ieder na de vele, vele maanden COVID-crisis? Het zijn er geen 100, maar wel veel. Ca. 20 sessies per week! Leerprofessionals geven antwoord op de vraag: Voor welke uitdaging/kans sta jij en [...]

Het bericht 100Humans | Learning Story’s in het nieuwe normaal verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden en voordelen van augmented reality voor leren

Bij augmented reality (AR) voeg je digitale elementen als een extra laag toe aan de werkelijkheid. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een QR-code, maar bijvoorbeeld ook door 3D-objecten via een camera te tonen. Zonder AR zou Pokémon Go bijvoorbeeld niet bestaan. Shawn Mack geeft in Augmented Reality in Education:

The post Voorbeelden en voordelen van augmented reality voor leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Eyetracking gebruiken om de kans op leesproblemen te voorspellen

De bijdrage What AI can and can’t do in education onderstreept dat AI gebruikt kan worden om docenten te ondersteunen bij het geven van onderwijs. Het artikel besteedt onder meer aandacht aan het gebruik  van eyetracking om eventuele leesproblemen, zoals dyslexie, op het spoor te komen. De auteur heeft met

The post Eyetracking gebruiken om de kans op leesproblemen te voorspellen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 26-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Voeg eenvoudig gamification toe aan je Moodle cursus

Gamification Met enige regelmaat wordt gevraagd of gamification in Moodle ook mogelijk is. Mijn wedervraag is wat men verwacht van gamification en hoe het zou moeten werken in een cursus. Ik weet dat dit een lastige vraag is om zo eventjes te beantwoorden. Vaak komt men niet verder dan het krijgen van badges en certificaten. […]


Het bericht Voeg eenvoudig gamification toe aan je Moodle cursus is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 26-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.44

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.44 verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

We weten steeds meer over vermoeidheid door videoconferencing

Nadat we ruim een jaar geleden massaal gebruik zijn gaan maken van live online communiceren, klaagden gebruikers al snel over stress en vermoeidheid (‘Zoom Fatigue‘). Dankzij onderzoek weten we inmiddels steeds meer over dit fenomeen. Andrew Bennet heeft met collega-onderzoekers onderzoek gedaan naar de aard van videoconferentievermoeidheid, naar wanneer dit

The post We weten steeds meer over vermoeidheid door videoconferencing first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Behandel robots alsof het dieren zijn

Dankzij kunstmatige, artificiële, intelligentie en andere technologische ontwikkelingen worden robots geavanceerder en alomtegenwoordig. Dat leidt tot vragen over hoe mensen zich moeten verhouden tot robots, en wat we mogen verwachten van robots. We zijn daarbij geneigd om robots te vergelijken met mensen. Volgens MIT robot ethica Kate Darling kunnen we

The post Behandel robots alsof het dieren zijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie visie op digitalisering in het onderwijs ontwikkelen

De afgelopen jaren heb ik bij SVO, de vakopleider op het gebied van ‘food’, een aantal opdrachten uitgevoerd. Ik heb in 2019 gewerkt aan visieontwikkeling op het gebied van digitalisering in het onderwijs. Verleden jaar heb ik een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het onderwijs dat zij tijdens de eerste lock-down hebben

The post Presentatie visie op digitalisering in het onderwijs ontwikkelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 22-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

KLM

Meer informatie volgt.

Het bericht KLM verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 22-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Albert Schweitzer Ziekenhuis

Meer informatie volgt.

Het bericht Albert Schweitzer Ziekenhuis verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 22-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Isala Klinieken

Meer informatie volgt.

Het bericht Isala Klinieken verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 22-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologie en –tools: wat schaf je aan (en wat niet)?

Een must voor iedereen die door de digitale bomen het bos niet meer ziet.In deze workshop krijg je overzicht welke technologie je kunt inzetten en waar je op moet letten bij de aanschaf. Is dit herkenbaar? “We hebben bij ons in de organisatie fors geïnvesteerd in de aanschaf van VR-brillen. Pas toen ze eenmaal  in huis [...]

Het bericht Leertechnologie en –tools: wat schaf je aan (en wat niet)? verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer leidt gamification tot goede leerresultaten?

Gamification is het toepassen van spelelementen binnen een context die niet voor spelen is bedoeld, maar bijvoorbeeld voor leren of verandermanagement. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een quiz als leeractiviteit. Gamification bij leren wordt vaak ingezet om de motivatie en betrokkenheid van lerenden te vergroten. Onderzoek laat zien dat

The post Wanneer leidt gamification tot goede leerresultaten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 21-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Designsessie: personaliseer een leertraject

Wil jouw organisatie aan de slag met gepersonaliseerd leren? In deze sessie gaan je individueel en samen aan de slag met een leertraject uit je eigen praktijk. Aan de hand van een designsheet bepaal je welk effect je beoogt met personalisatie. Vervolgens werk je uit op welke elementen je wilt personaliseren om dit effect te [...]

Het bericht Designsessie: personaliseer een leertraject verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Personaliseren? Alleen met een doel!

Technologische ontwikkelingen maken het steeds gemakkelijker om leren te personaliseren. Maar wanneer is dat een slim idee? En hoe kom je tot weloverwogen keuzes rond personalisatie? Koppel je doelstelling aan een weloverwogen keuze en een goede kostenberekening. In deze sessie bespreken we verschillende aspecten die je helpen om de inzet van personalisatie voor jouw organisatie [...]

Het bericht Personaliseren? Alleen met een doel! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Webinar: Hyper-Learning: How to Adapt to the Speed of Change

Webinar: 29 September 2021 / 16:00 – 17:00 uur Continuous advancing multiple technologies are going to change how we live, how we work and who works. New knowledge will be created faster and faster and it shelf- life will be short. That means that we will need to continuously learn – unlearn and relearn at [...]

Het bericht Webinar: Hyper-Learning: How to Adapt to the Speed of Change verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Aantonen van leerimpact met data: Five Moments of Truth

Opdrachtgevers willen weten of leerprogramma’s invloed hebben op de organisatie. En of ze een positief investeringsrendement (ROI) opleveren. Om geloofwaardig te zijn, moet je business case 5 waarheden bevatten: geloofwaardige gegevens verzameld uit betrouwbare bronnen gepresenteerd in vijf categorieën een conservatieve analyse die overtuigend is voor het management Waarheid # 1: afstemming van investeringen Het [...]

Het bericht Aantonen van leerimpact met data: Five Moments of Truth verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van COVID-19 voor drie aspecten van het Europese hoger onderwijs

De Europese Unie heeft onlangs een analyse gepubliceerd van de gevolgen van  COVID-19 op het hoger onderwijs in Europa. Drie thema’s krijgen daarbij speciale aandacht: onderwijs en leren, de sociale dimensie van hoger onderwijs (d.w.z. het effect op achtergestelde doelgroepen) en studentenmobiliteit. De auteurs hebben gebruik gemaakt van veertien “rapid-response

The post De gevolgen van COVID-19 voor drie aspecten van het Europese hoger onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 20-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leuk artikel over Moodle in Vives

Onderwijsinnovatie & ICT platform Vives Sommige lezers van onze blog weten dat ik vroeger nog voor de klas heb gestaan. In de vijf jaar die ik in de bovenbouw van het basisonderwijs heb gewerkt was ik tevens ICT-coördinator. In 1999 lag de eerste versie van het blad Vives in mijn postvakje. Dat was de tijd […]


Het bericht Leuk artikel over Moodle in Vives is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 20-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Werken in ontwikkelsprints samen met de klant: leer hoe je dat doet!

De aanpak + zelf ervarend leren + ontwerp afleveren + samen met de opdrachtgever (klant). Procescoach ontwikkelsprints: Marcel de Leeuwe, Leerbeleving.nl In korte sprints ontwikkel je samen met een real life opdrachtgever een leeroplossing. Je leert de stappen van het iteratieve proces kennen: prototyping, testen, verbeteren, verder ontwikkelen, etc. Het model is snel uitgelegd. Daar [...]

Het bericht Werken in ontwikkelsprints samen met de klant: leer hoe je dat doet! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 20-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online workshop: Leer in 1 uur via 5 stappen een impactvol blended leertraject maken

Trainster Laura van den Ouden: “In the end, it’s all about the blend!” Wil je weten hoe je blended opleidingen en trainingen kunt ontwerpen en geven? Dan ben je bij didactisch expert Laura van den Ouden aan het goede adres! Zij heeft afgelopen 1,5 jaar honderden online sessies gegeven, hybride sessies samengesteld en veel ervaring [...]

Het bericht Online workshop: Leer in 1 uur via 5 stappen een impactvol blended leertraject maken verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat zou je ervan vinden als Zoom jouw onderwijsinstelling zou verbieden een bepaalde gastspreker te laten optreden?

Een ondenkbaar scenario? In de Verenigde Staten is het al voorgekomen dat Zoom controversiële online evenementen, georganiseerd door universiteiten en scholen, heeft geannuleerd. Daarom vraagt Inside Higher Ed zich af of een commercieel bedrijf als Zoom hiermee de academische vrijheid niet belemmert. Eerlijk gezegd had ik me tot vanochtend nog

The post Wat zou je ervan vinden als Zoom jouw onderwijsinstelling zou verbieden een bepaalde gastspreker te laten optreden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 6 van 96Eerste   Vorige   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Volgende   Laatste