Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Werkplek leren met eduBeacons

Contextgebonden, individueel, adaptief en mobiel. Dat zijn kenmerken van werkplek leren waarbij eduBeacons worden ingezet.

eduBeacons zijn sensoren die dankzij Bluetooth Low Energy-technologie signalen kunnen uitzenden die door mobiele apparaten kunnen worden opgevangen en leerstof beschikbaar kunnen stellen aan lerenden,

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 11-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Micro-learning: hapklare brokken als didactisch concept

Micro-learning: leren in korte, hapklare brokken. Ik ben ervan gecharmeerd door de mogelijkheden die het heeft om het leren dichter in de werkpraktijk te brengen. In die praktijk waarin we af en toe zo’n moment hebben dat je tijd hebt om je even kort in iets nieuws te verdiepen. Toen ik de vraag kreeg om […]

Het bericht Micro-learning: hapklare brokken als didactisch concept verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 11-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

De do’s en don'ts bij het creëren van een feedbackcultuur

Een professionele feedbackcultuur verhoogt het lerend vermogen van organisaties. Het is van cruciaal belang om successen te boeken. Toch is er duidelijk een drempel voor het geven en ontvangen van feedback. Nederlandse werknemers vinden feedback eng. Doe ik het wel goed? Hoe gaat de ander reageren? Maar liefst 46 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers wordt zenuwachtig van het geven van kritische feedback, blijkt uit ons recente onderzoek. Het is essentieel om te weten waar de schoen wringt om vervolgens de helpende hand te bieden. Waar zitten de knelpunten? En hoe los je die op?

Lees verder
Van SBO | 11-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Learning Readiness, met een hoofdrol voor brein en emotie

Door: Ank Dierckx We besteden bij leren & ontwikkelen veel aandacht aan ‘techniek’ (leeromgevingen, platforms, apps) en...

Het bericht Learning Readiness, met een hoofdrol voor brein en emotie verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mijn terugblik op de 23ste editie van de Online Educa Berlijn #oeb17

Het is zo’n beetje traditie geworden dat ik ook een reflectieve terugblik schrijf van mijn bezoek aan de Online Educa Berlijn. Wat is mij dit jaar opgevallen, en wat vind ik daar van?

De links naar alle impressies,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mijn impressie van de Online Educa Beurs #oeb17

Ik was van plan om nog te bloggen over wat mij is opgevallen bij mijn bezoek aan de beurs van de Online Educa. Ik heb een aantal stands wat langer bezocht. Voor de afwisseling heb ik er eens een video van gemaakt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Bereiden we jongeren voldoende voor op de uitdagingen van een wereld die wordt gedomineerd door technologie? #OEB17

Vanmiddag mocht ik een sessie voorzitten waar Marc Prensky en David White met elkaar en met de zaal in discussie gingen over deze vraag.

Marc Prensky is natuurlijk bekend van zijn veel bekritiseerde metafoor van de digital natives en de digital immigrants.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

There’s a chatbot for that! Chatbots voor leren en reflectie

Wanneer je probeert uit te leggen wat een chatbot is, is dat nog niet zo makkelijk. Je moet het eigenlijk ervaren. In deze blogpost leg is uit wat een chatbot is en hoe je het voor leren en ontwikkelen zou kunnen inzetten. Bovendien krijg je een aantal tips van bots die je zou kunnen gaan […]

Het bericht There’s a chatbot for that! Chatbots voor leren en reflectie verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Carpe Diem: ontwerpmethodiek voor online en blended learning programma’s #oeb17

In 2014 heb ik deelgenomen aan een massive open online course over Carpe Diem, een methodiek voor het ontwerpen van online en blended learning. Deze sessie wilde ik vooral gebruiken om mijn kennis hierover op te frissen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Werkplek leren begint hier #OEB17

Op dag twee van de Online Educa Berlijn heb je altijd de keuze tussen twee openingssessies. Ik heb de sessie bijgewoond over werkplek leren, waarbij met name gekeken is naar veranderingen in arbeid en de impact op leren.

Heather McGowan houdt zich als adviseur bezig met werken en leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Debat over de invloed van sociale media op leren en denken #OEB17

Onder leiding van de voormalig Britse parlementariër Harold Elletson gingen Julia Hobsbawn en Joe Edelman in debat met Claire Fox en Marc Prensky over de motie “Aangezien internet en sociale media het denken en leren op een niet altijd gunstige manier beïnvloeden,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Implementatie en integratie van nieuwe leertechnologie #OEB17

Wat zijn geleerde lessen rond de implementatie van nieuwe leertechnologieën? Daar ging de een na laatste sessie van dag 1 van de Online Educa over.

Deze sessie ging eerst over de implementatie van een digitale assessment tool (Wiseflow):

  • Het systeem bevordert betere feedback.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Digitale strategieën ontwikkelen voor het hoger onderwijs #OEB17

Na de lunch heb ik een paneldiscussie bijgewoond met Ilona Buchem , Gilly Salmon en Olli-Pekka Penttin. Zij gingen in op de realisatie van digitale strategieën, al gingen ze niet heel erg de diepte in.

Ilona Buchem presenteerde een strategieproject “Digital Future” van haar hogeschool (ongeveer 13 duizend studenten,

Lees verder
Van Avetica | 07-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe versie M360, dé 360° feedback tool voor Moodle

Bouw je een 360° feedback tool voor Moodle, is de kans natuurlijk groot dat je zelf ook feedback krijgt. En die horen we graag. Verschillende klanten zijn het afgelopen jaar met M360 aan de slag gegaan en hebben om extra functionaliteit […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuwe versie M360, dé 360° feedback tool voor Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Educatieve technologie: innoveren in onzekere tijden #OEB17

Ik probeer tijdens de Online Educa Berlijn kennis te maken met nieuwe ontwikkelingen en voor mij onbekende leertechnologieën. Daarom heb ik vandaag een sessie bijgewoond van start ups die ook ingingen op uitdagingen waar deze bedrijven mee te maken hebben.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijssector en aanbieders educatieve technologie niet klaar voor de nieuwe verordening over dataprotectie #OEB17

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (in het Engels: General Data Protection Regulation) is zoals verwacht een belangrijk onderwerp tijdens de Online Educa Berlijn. Er is nog veel werk aan de winkel. Voor instellingen en leveranciers van leertechnologie.

Volgens een persbericht van de organisatie (pdf) concluderen experts op het gebied van dataveiligheid en privacy tijdens verschillende sessies dat het onderwijs onvoldoende is voorbereid op deze verordening.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Plenaire opening Online Educa Berlijn: leren voor een onzekere toekomst #OEB17

Het thema van de 23ste Online Educa Berlijn is “Learning Uncertainty”. Zijn werkplekken, overheden en de samenleving als geheel voorbereid op een tijdperk dat zich kenmerkt door onzekerheid. En hoe moet het onderwijs en arbeidsorganisaties daarmee omgaan? Hierover ging de opening onder leiding van journalist Nik Gowing.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Feiten over de Online Educa Berlijn 2017 #OEB17

Morgenvroeg start de Online Educa Berlijn, één van ’s werelds meest internationale ‘cross-sector’ conferentie over ‘technology enhanced learning’. Ik heb dit jaar weer een perskaart en ontvang daarom altijd aan de vooravond ‘feiten en cijfers’ van de organisatie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Asisi’s panorama “die Mauer” #OEB17

De laatste jaren probeer ik altijd een museum of historische plek te bezoeken, als ik naar de Online Educa Berlijn ga. Dit jaar was dat “Die Mauer”, een indrukwekkend panorama van Yadegar Assisi.

Die MauerIk ben een groot liefhebber van moderne geschiedenis.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zuyd gaat werken met leermanagement systeem Moodle

Ik ben onder meer werkzaam als programmamanager van het DLO-programma van Zuyd Hogeschool. Vorige week is de laatste stap in het aanbestedingstraject van het leermanagement systeem met succes afgerond. Gisteren heeft het College van Bestuur ingestemd met de afrondende rapportage en het voorgestelde besluit.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Over de effectiviteit van blended learning

Mijn RSS-feed reader blijft een heel belangrijk middel waarmee ik op het spoor kom van relevante artikelen. Vanavond stuitte ik daardoor op een interessante bijdrage over blended learning met aan het eind een aanbeveling die ik zelf al toepas.

De bijdrage Why Blended (Learning),

Lees verder
Van SBO | 05-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.09

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.09 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 05-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Pieten Academy

Sint kreeg het verzoek om voor Moodlefacts een gedicht te maken en daarvoor heeft hij zijn hersens flink moeten laten kraken Want de Sint had geen idee wat je met Moodle kunt bereiken Dus eerst maar eens een advies-Piet naar […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Pieten Academy verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 04-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Organiseer inschrijvingen van conferenties met ConfMan

Er zijn al diverse plugins om inschrijvingen te organiseren, zoals Scheduler of Facetoface. Hiermee kan je binnen een cursus een activiteit aanmaken en studenten schrijven zich in voor een intervisiebijeenkomst, coachinggesprek of bijles over een bepaald onderwerp. Maar een Moodle plugin […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Organiseer inschrijvingen van conferenties met ConfMan verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ‘corporate learning’ waarde kan toevoegen aan de organisatiestrategie

Learning & Development kan veel meer waarde toevoegen aan organisaties als men minder aanbodgericht wordt en meer rekening houdt met de context van en binnen de arbeidsorganisatie. Leren draagt dan sterk bij aan veranderen en innoveren.

Todd Warner heeft in de Harvard Business Review een kritisch artikel geschreven over bestaande ‘corporate learning programs’ en dan met name met betrekking tot leiderschapsontwikkeling.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

‘Robot learning’ leidt tot meer betrokkenheid dan de traditionele vorm van videoconferencing

Onderzoekers van de Michigan State University hebben ontdekt dat ‘robot learning’ leidt tot meer engagement en verbondenheid met de docent en met lerenden in de klas dat de traditionele vorm van videoconferencing of webinar.

Onderzoekers van de Michigan State University hebben ontdekt dat ‘robot learning’ leidt tot meer engagement en verbondenheid met de docent en met lerenden in de klas dat de traditionele vorm van videoconferencing of webinar.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Blockchain-technologie: een déjà vu?

Dankzij de Bitcoin is blockchain-technologie een ware hype. Een dergelijke ontwikkeling hebben we vaker gezien, inclusief de teleurstelling die daarop kan volgen en het herstel. Ik wil dat aan de hand van een persoonlijke ervaring illustreren.

Eind jaren negentig moest je lange tijd uitleggen wat e-mail was.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Tips bij het bezoek aan de Online Educa Berlijn #OEB17

De volgende week vindt de Online Educa Berlijn plaats. Dit is een zeer groots opgezet congres, waar je gemakkelijk kunt verdwalen. Op basis van mijn ervaringen wil ik tips formuleren die helpen meer te halen uit deze conferentie.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe verplicht ik mijn training?

In mijn vorige artikel besprak ik hoe verplichting de participatie in communicatietrainingen kan boosten, waardoor de deelnemers meer leren en het geleerde ook in de praktijk kunnen brengen. Ondanks dat veel opdrachtgevers dit vaak eng vinden, merk ik toch uit de praktijk dat deelnemers dit helemaal niet zo vervelend vinden als van tevoren wordt verwacht. De vraag is alleen: hoe zorg je dat je training echt verplicht is?

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vijf duivelse dilemma’s bij faciliteren van blended leren

(foto van Fokke en Sukke scheurkalender) In de leergang Ontwerpen en faciliteren van blended leren gaat blok 3 over online faciliteren. Deelnemers gaan dan aan de slag met een het organiseren van een online of blended leren sessie. Het publieke event gaat dit keer over Vegaan of niet? waarbij tot nu toe 35% van de […]

Het bericht Vijf duivelse dilemma’s bij faciliteren van blended leren verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Working Out Loud. Wat is dat eigenlijk?

Door:  Isabel De Clercq Working Out Loud is hot. Er wordt heel veel over geschreven maar de...

Het bericht Working Out Loud. Wat is dat eigenlijk? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

7 tips om alles uit online leren te halen

Door Hans Schuurmans, CEO SkillsTown Het leveren van goede prestaties is tegenwoordig enorm belangrijk. Het liefst zo...

Het bericht 7 tips om alles uit online leren te halen verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Veranderingsmoe? Met deze 7 tips niet meer!

Door:  Wilma Jongsma, Leon Leernetwerk We moeten al werkend veranderen. Veranderen door te doen, veranderen door steeds...

Het bericht Veranderingsmoe? Met deze 7 tips niet meer! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

eBook Data & Privacy

Je kon er de afgelopen maanden bijna niet om heen. Op 25 mei 2018 wordt de nieuwe...

Het bericht eBook Data & Privacy verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mooie performance support aanpak bij HOME Depot

Door Ank Dierckx en Henriette Kloots Twee weken geleden namen wij, Ank en Henriette, deel aan de...

Het bericht Mooie performance support aanpak bij HOME Depot verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

6e Learning Bootcamp: Game Changers!

De 6e editie van de Learning Bootcamp was wederom een succes. Een avond vol inspirerende gesprekken over...

Het bericht 6e Learning Bootcamp: Game Changers! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.08

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.08 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

The Age of Engagement

By: Julian Stodd, Author on the Social Age (UK) The mechanisms and mindset of engagement in many organisations...

Het bericht The Age of Engagement verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe standaard xAPI: connect eigen LMS met gratis tools van internet

Door: Ank Dierckx Tijdens het congres Learning2017 van Elliott Masie in Orlando (oktober 2017) gingen veel sessies...

Het bericht Nieuwe standaard xAPI: connect eigen LMS met gratis tools van internet verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Snapchat als effectieve activeringstool bij het leren

Door: Ank Dierckx Tijdens het event Learning2017 van Elliott Masie in Orlando volgde ik een leuke sessie....

Het bericht Snapchat als effectieve activeringstool bij het leren verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Opening Learning 2017 in Orlando

Door: Marcel de Leeuwe Voor de 27e keer organiseert het team van Elliott Masie het jaarlijkse event Learning...

Het bericht Opening Learning 2017 in Orlando verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.07

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.07 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

eBook Werkplekleren

We zijn het er bijna allemaal over eens, het leren moet verplaatst worden naar de werkplek. Ondanks...

Het bericht eBook Werkplekleren verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moving Training into the Workflow isn’t “Workflow Learning”

By Bob Mosher How words are defined, and then interpreted, is a big deal.  “Fine” or “Fine”...

Het bericht Moving Training into the Workflow isn’t “Workflow Learning” verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

‘Its the context, stupid!’

Door: Marjolein van Altena, NSCU Krijg je organisatie in de leerstand met de 10 E aanpak. Met de...

Het bericht ‘Its the context, stupid!’ verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen uit de NS-praktijk

Door: Evelyn van Asselt, Human Performance Consultant NS NS staat voor de uitdaging om de dienstverlening voortdurend te verbeteren....

Het bericht Ervaringen uit de NS-praktijk verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.06

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.06 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

eBook Agile leren en werken

eBook Agile leren werken‘Agile’ lijkt het nieuwe toverwoord. De zaligmakende oplossing voor vastlopende systemen, verminderde omzet en het terugbrengen van...

Het bericht eBook Agile leren en werken verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Pagina 59 van 112Eerste   Vorige   54  55  56  57  58  [59]  60  61  62  63  Volgende   Laatste