Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Voltijdstudenten van de Connections Academy behalen vergelijkbare studieresultaten als traditionele openbare Amerikaanse scholen en betere resultaten dan andere online scholen. Zij volgen hier online, ‘gepersonaliseerd’, onderwijs.
Dat blijkt uit een onderzoek door Gatti Evaluation,
Docenten zijn vakspecialist, maar zijn meestal niet thuis in auteursomgevingen. Dat betekent dat zij veelal niet in staat zijn om online cursussen te ontwikkelen. Bij de Pennsylvania State University denken ze daar iets op gevonden te hebben.
Wie de Ed Techie-blog van Martin Weller (werkzaam bij de Britse OU) volgt, heeft diens bijdragen over 20 jaar educatieve technologie vast voorbij zien komen. Op basis hiervan heeft hij nu een artikel in de Educause Review gepubliceerd.
De meeste mensen die een opleiding volgen, zijn niet anders gewend: je krijgt les, aan het eind volgt een toets en daar krijg je een cijfer voor. Voldoe je aan het eind van de rit aan een norm, kun je een tas in de vlaggenmast hijsen, krijg je een certificaat of ga je over. Vaak begint daarna de toetsriedel opnieuw. Met formatief leren is er nu een tegenbeweging opgestaan. Hoe helpt dit jouw training?
Internettechnologie wordt steeds krachtiger, en daarmee ook geschikter voor interactie en begeleiding. SURF heeft onlangs als inhoudelijke start van het jaarthema van de pijler Online onderwijs, online begeleiding, een publicatie uitgegeven over dit thema (pdf).
Online begeleiding stelt studenten en docenten in staat om intensief contact met elkaar te onderhouden.
Negen dagen geleden blogde ik dat kwalitatief goede virtual reality dankzij toepassingen als de OculusGo toegankelijker wordt. Uiteindelijk kon ik de verleiding niet weerstaan, en heb er één besteld. Deze blogpost bevat een eerste impressie.
De set bestaat uit de VR-headset,
Leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties is aan verandering onderhevig. Er wordt minder bepaald wat en hoe werknemers leren, en er wordt gebruik gemaakt van andere leertechnologieën.
Julian Stodd -één van de keynote sprekers van de laatste Next Learning–
In 1973 heeft Mark Granovetter het invloedrijke paper “The Strength of Weak Ties” gepubliceerd. Dit paper gaat over het gegeven dat je bijvoorbeeld voor het krijgen van een nieuwe baan vaak meer hebt aan vage kennissen dan aan sterke relaties.
Het Online Learning Journal verschijnt sinds twintig jaar, elk kwartaal. Veel van de redactieleden hebben boeken geschreven bij Routledge. Onlangs is een gratis eBook verschenen met zeven hoofdstukken over online en blended learning, afkomstig uit een aantal boeken van deze redactieleden.
Machine learning is een vorm van artificiële intelligentie (AI). Bij machine learning hebben machines toegang tot data, herkennen zij patronen en nemen zij zelfstandig beslissingen (en niet meer op basis van regels en commando’s). Machine learning heeft volgens mij potentie voor onderwijs en opleiden.
Ben je bezig of van plan om te experimenteren met online onderwijs en open leermaterialen? Bijvoorbeeld met online begeleiden van studenten? Dan kun je daar dankzij de stimuleringsregeling Open en online onderwijs extra middelen voor krijgen. Mits je hiervoor uiterlijk 17 december 2018 een projectvoorstel indient.
Wat zijn de wensen en voorkeuren van lerenden die online onderwijs en opleiden volgen? Deze vraag staat centraal in een onderzoek met 1500 respondenten in de VS die recent hebben deelgenomen aan, die nog deelnemen aan of die van plan zijn binnen een jaar deel te nemen aan een volledig online studieprogramma.
Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten passen in toenemende mate online leren en vooral blended learning toe. Volgens eCampus News wordt daarbij één fout wel heel vaak gemaakt.
Deze organisaties stellen namelijk de vraag: “hoe kunnen we bestaande cursussen/programma’s omzetten naar een online variant?” Het gevolg is een vorm van online leren waarbij geen sprake is van differentiatie,
Chatbots kun je voor verschillende doelen binnen onderwijs en opleidingen gebruiken. Bij de Georgia State University gebruiken ze de chatbot ‘Pounce’ om het fenomeen ‘summer melt’ tegen te gaan.
‘Summer melt’ is het verschijnsel waarbij de motivatie van aankomende studenten tussen het einde van de middelbare school en het begin van de vervolgopleiding -dus in de zomer- drastisch vermindert.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.15 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Virtual reality is een technologie met veel potentie voor leren, opleiden en onderwijs. De toegankelijkheid ervan neemt toe, nu de kosten worden gereduceerd.
In 2013 kwam de ontwikkelaarsversie van de Oculus Rift uit. Het apparaat liet de gebruiker virtual reality van goede kwaliteit ervaren.
Binnenkort gaan we voor de tiende keer op zeilvakantie. Deze zeilvakanties zijn meestal intensieve leerervaringen. En dan doel ik niet op de zeilvaardigheden op zich. In deze bijdrage licht ik dat toe.
Leren is een duurzame verandering in gedrag,
Virtual reality draagt ertoe bij dat gebruikers als het ware een behoorlijk authentieke context worden ingezogen. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat dit fenomeen ertoe bijdraagt dat gebruikers meer onthouden van wat zij hier zien, dan van het bekijken van een gewone video.
Het bericht Moodle Mobile 3.5 is uit; interessante verbeteringen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Blockchain-technologie heeft de potentie om de ‘middle man’ uit de keten bij transacties weg te halen. Bij financiële transacties is dat bijvoorbeeld de bank. Op het gebied van opleiden en leren zouden lerenden weleens direct bij docenten aan kunnen kloppen voor instructie,
Het stof van de implementatie van de Europese privacywet (GDPR/AVG) is nog niet neergedwarreld of een nieuwe wet gaat weer voor de nodige reuring zorgen. Binnenkort stemt het Europees Parlement namelijk over een nieuwe copyright-wet met een mogelijk ernstige impact.
De private opleidersmarkt heeft een omzet van €3,1- €3,4 miljard, een stabiel cijfer over de jaren terwijl...
Het bericht Meer korte opleidingen, meer Blended en meer beroepscertificaat verscheen eerst op nextlearning.nl.
Er is veel rumoer op het gebied van chatbots. Deze Artificiële Intelligentie-toepassingen kun je ook zelf ontwikkelen. Maar met welke platforms?
Chatbots worden in toenemende mate gebruikt voor interactie met klanten, bijvoorbeeld op het gebied van customer service.
Bij adaptief leren worden leerpaden samengesteld op basis van uitkomsten van oefeningen en toetsen die lerenden maken, en op basis van onderliggende data. De lerende krijgt instructie en vaak ook feedback van het adaptieve programma. De inhoud van het leerpad wordt onder meer afgestemd op het niveau van de lerenden.
De verwachtingen ten aanzien van de toepassing van blockchain-technologie zijn hooggespannen. Een onderzoeksproject wijst echter op zwaktes op het gebied van veiligheid. Dat is best wel een ding als je deze technologie wilt gebruiken voor patiëntgegevens of certificering.
Blockchain-technologie draagt er toe bij dat dat je geen “middle man” meer nodig hebt voor het regelen van transacties tussen partijen.
Artificiële intelligentie (AI), Internet of Things (IoT) en Virtual Reality (VR) zijn afzonderlijk al boeiende technologische ontwikkelingen. De wisselwerking tussen deze drie fenomenen is echter pas echt krachtig, met de potentie om transformaties te bewerkstelligen.
Ik ben nogal terughoudend als het gaat om het voorspellen van revoluties als gevolg van nieuwe technologie.
Tijdens het Next Learning Event 2018 hebben 24 studenten ‘Opleidingskunde’ van Hogeschool Arnhem-Nijmegen 20 ‘gratis’ webtools gepresenteerd....
Het bericht 12 webtools om leren nog makkelijker te maken! verscheen eerst op nextlearning.nl.
SURF heeft een Learning community Digitale leeromgeving geïnitieerd. Dit is een 3-daagse leergang voor universiteit- en hogeschoolmedewerkers die zich bezig houden met thema’s rond de digitale leeromgeving. Men had mij gevraagd om rond het onderwerp “De inrichting van de digitale leeromgeving” te vertellen hoe Zuyd Hogeschool invulling geeft aan de componenten van de digitale leeromgeving.
Het bericht Moodle activiteit pas x dagen na aanmelding zichtbaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
In het kader van opdracht kreeg ik gisteren toegang tot een ICT-biografie van een docente. Daarmee liet zij zien welke ontwikkeling zij heeft doorgemaakt, als het gaat om het gebruik van ICT. Deze blogpost bevat mijn ICT-biografie. Daaruit kun je onder meer opmaken dat ik een laatbloeier ben.
Mary Meeker is befaamd vanwege haar jaarlijkse overzicht met internet trends. Welke trends daarvan zijn relevant voor leren, opleiden en onderwijs?
Al meer dan twintig jaar presenteert Mary Meeker internet trends. Zo ook dit jaar.
In de loop der jaren is heel wat gepubliceerd over de adoptie van nieuwe technologie door docenten en opleiders. Verloopt dit proces vandaag de dag anders dan, zeg, vijftien jaar geleden?
Die vraag stelt Gordon Lewis zich in The changing face of technology adoption.
Het bericht Aan de slag met online leren. Hoe? Zie het als veranderproces. verscheen eerst op Ennuonline.
In een technologisch rijke omgeving communiceren we veel via toetsenborden en door middel van spraak. Toch zijn er redenen om lerenden nog steeds te leren met pen en papier te schrijven.
Ik zeg wel eens gekscherend dat mijn handschrift de reden voor Bill Gates was om tekstverwerker Word te gaan ontwikkelen.
Het opnemen van hoorcolleges heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen. Handig voor studenten die niet in staat zijn het hoorcollege bij te wonen. Nuttig om een hoorcollege (selectief) terug te kijken (bijvoorbeeld kort voor een tentamen), vooral voor studenten die om wat voor reden dan ook moeite hebben de taal van de docent te begrijpen.
De laatste jaren zie je steeds meer toepassingen van virtual reality voor onderwijs en opleiden. We weten echter nog weinig van de effecten van deze technologie op leren. Een recent gepubliceerd onderzoek komt tot een veelbelovende conclusie.
Het bericht H5P Interactieve video – IKNL voorbeeld verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
De editie 2018 van de Online Educa Berlijn vindt dit jaar van 5 tot en met 7 december plaats. Gisteren zijn de Pre-Conference Events aangekondigd.
De Online Educa Berlijn begint officieel op donderdagochtend 6 december.
Binnen het Agora-concept van Stichting Onderwijs Midden-Limburg werkt men niet met een leerstofjaarklassensysteem en een vakkenstructuur, maar met heterogeen samenstelde groepen en leren vanuit vijf leerwerelden. Elk kind heeft daarbij een eigen leerroute, zonder dat sprake is van individueel onderwijs.
Op 12 juni 2018 heeft minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het eerste exemplaar ontvangen van de van de derde Marktmonitor Private aanbieders van beroepsopleidingen. Ik ga deze marktmonitor niet samenvatten, maar wil er wel kort op reflecteren.
Jane Hart publiceert elk jaar de Top 200 Tools for Learning. Eind dit jaar verschijnt editie 12. Tot 21 september 2018 kun je jouw top 10 inzenden. Deze blogpost bevat mijn top 10. Verder blik ik terug op veranderingen in mijn top 10.
Half maart heb ik geschreven dat Nederlandse Federatie voor Universitaire medische centra (NFU) een Europees aanbestedingstraject is gestart waarin een ontwikkelaar voor een nieuwe versie van de zogenaamde eBROK-cursus wordt gezocht. Ik ben adviseur binnen dit traject. In deze bijdrage beschrijf ik hoe we inschrijvingen beoordelen.
Het bericht Be there | Workshop H5P 28 juni! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Er is vermoedelijk geen technologische ontwikkeling die zo’n tegenstrijdige gevoelens oproept als artificiële of kunstmatige intelligentie. Gaan deze technologische toepassingen op korte termijn breed toegepast worden, als het gaat om leren en ontwikkelen?
Donald Taylor heeft een interessante reflectie geschreven over AI en learning and development.
Bij cognitieve overbelasting wordt het werkgeheugen overbelast door te veel informatie, stress en complexiteit. Wat kun je als docent doen om cognitieve overbelasting te beperken?
Over dit onderwerp gaat een interview dat Vicki Davis onlangs heeft gehouden met dr.
Vandaag heb ik voor relaties van IT-bedrijf Sogeti een presentatie gegeven over het onderwerp in de titel.
Ik ben eerst kort ingegaan op de relevantie van digitaal samenwerken. Mensen werken uiteraard al vele eeuwen met elkaar samen.