Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Radicale ideeën die het hoger onderwijs kunnen veranderen

Margaret Rhodes presenteert vier ideeën die een flinke impact kunnen hebben op de leerdoelen, didactiek en organisatie van het hoger onderwijs. Deze ideeën zijn gebaseerd op een onderzoek van Stanford. De ideeën zijn soms al honderden jaren oud, maar worden vaak niet meer toegepast. Tijd om ze af te stoffen? Rhodes begint met het cliché [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Weblogs voor interactief leren

Gisteravond heb ik een live sessie verzorgd in het kader van de MOOC Blended learning ontwikkelen. Daarbij ben ik hoofdzakelijk ingegaan op weblogs voor interactief leren. Wat is bijvoorbeeld bekend uit onderzoek naar weblogs voor leren? Bij interactief leren is sprake van in een gemeenschap van medelerenden, waarbij interactie, dialoog en reflectie tussen lerende leidt [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 10-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maak ik een BootPE-cd in Windows 7?

Binnen de opleiding Medewerker Beheer ICT leren onze studenten om met imageX images te maken van een Windows installatie. Zo is het mogelijk om snel een aangepast installatie te maken en deze uit te rollen over een groot aantal machines. Het maken van een BootPE-cd kan lastig zijn. Vandaar hier een [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 10-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interessant: interview met Eveline Crone over het Puberbrein

Door mijn collega Hans Schaepkens werd ik geattendeerd op onderstaande video over het puberbrein. Onder andere over verschillen tussen mannen en vrouwen, maar vooral ook over de grote individuele verschillen tussen pubers in dezelfde leeftijdscategorie. Ieder mens ontwikkelt zich anders. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leve het reflecteren (maar niet als doel op zich)

De laatste tijd ligt reflecteren onder vuur. Dagblad Trouw pleitte er onlangs zelfs voor om op de Pabo te stoppen met “dat oeverloze gepraat” en gewoon te leren lesgeven. Ik vind dat niet terecht. Tegelijkertijd moeten we niet uit het oog verliezen dat reflectie een vaardigheid en middel is, maar geen doel op zich. Tijdens [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 09-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vragen voorleggen aan groep: Polleverywhere

In de komende tijd zullen we hier regelmatig een makkelijke tool of app bespreken. Voor ons een goede stimulans om onze praktische ervaringen eens op te schrijven, of te experimenteren met een nieuwe app. En voor jullie ter inspiratie en stimulans. En we beginnen met… ‘Polleverywhere’: een eenvoudige tool om vragen voor te leggen aan […]

Het bericht Vragen voorleggen aan groep: Polleverywhere verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressie kennislunch Rabobank blended learning

Op 1 oktober jongstleden heb ik deelgenomen aan een kennislunch bij de Rabobank over blended learning. Van die kennislunch is een video impressie beschikbaar. Sinds een jaar ben ik vanuit de Open Universiteit een dag in de maand gedetacheerd bij Hogeschool NTI. NTI is één van de ‘prefered’ suppliers van de Rabobank. De Rabobank organiseert [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Seminar Platforms voor MOOCs SURFAcademy #SA_MOOC

Vandaag heb ik een seminar bijgewoond over MOOC-platforms. Deze blogpost bevat een uitgebreide impressie. Er is overigens gelukkig breder gekeken dan naar platforms. Aan het eind van deze bijdrage staat een samenvattende reflectie. Twee onderwerpen stonden eigenlijk centraal: Het selecteren van MOOC-platforms. Het gebruiken van bestaande MOOCs binnen je eigen onderwijs. WageningenUR met edX Ulrike [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 08-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

De 10 meest verrassende nieuwe beroepen volgens ouders ;-)

Op DutchCowboys.nl staat een interessant artikel over een onderzoekje dat LinkedIN deed onder ouders. LinkedIN vroeg naar de 10 meest verrassende nieuwe beroepen: Bitcoin handelaar Drone operator Vlogger iPhone glazenmaker Draagdoekconsulent Cupcake Designer 3D printspecialist Moleculair [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 07-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

DevLearn 2014: The dead of the corporate LMS and WYSIWYG authoring?

I will present two sessions at DevLearn. This blog give a short introduction to both. The dead of the LMS and the dead of WYSIWYG authoring Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Is de ‘MOOC Revolutie’ nog niet voorbij?

Massive open online courses lijken dezelfde ontwikkeling door te maken als veel technologieën, en ook als ‘technology enhanced learning’. Na een periode van overspannen reacties, volgt de fase van desillusie. Volgens Jeffrey Selingo is de ‘MOOC Revolutie’ echter nog niet voorbij. Dat zou betekenen dat het plateau van productiviteit over een tijd wordt bereikt. Selingo [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

yOULearn: digitale leer- en werkomgeving van de Open Universiteit

Een week of twee geleden heb ik geblogd over het gerommel op de markt van elektronische leeromgevingen. Op dit moment is de Open Universiteit bezig met de ontwikkeling en implementatie van een nieuwe digitale leer- en werkomgeving. Het programma hiervan heet yOULearn. In deze blogpost wil ik één en ander toelichten. Sinds een aantal jaren [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 06-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Doen is de nieuwe manier van denken: hoe onze creativiteit verdwijnt!

Via Facebook werd ik door mijn collega Eddie Wolsink geattendeerd op onderstaande mooie video over creativiteit. De video bevatten een aantal mooie inzichten over hoe creativiteit verdwijnt doordat je deze inruilt voor conformiteit en structuur. Gelukkig geeft de video ook richting om hieraan te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Europese versie Horizon-rapport

De eerste Europese versie van het befaamde Horizon-rapport maakt wat mij betreft vooral duidelijk dat ontwikkelingen op het gebied van ICT in het Europese onderwijs weinig verschillen van de trends in andere Westerse landen, en dat deze ontwikkelingen zich bovendien in een betrekkelijk traag tempo voltrekken. De afgelopen week is de eerste Europese editie van [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 03-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Themamiddag: Aan de slag met gamification! in het innovatiehuis op vrijdagmiddag 14 november

Gamification is de nieuwe didactische tool voor docenten om leerinhoud te verpakken in de vorm van aansprekende werkvormen en spelconcepten binnen de klas. Met als doel om leerlingen nog méér te motiveren en een langere leertijd te realiseren. Wat is gamification? Hoe kun je gamification ontwerpen? [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Digitale tools en technologieën voor trainers

Op 16 oktober aanstaande vindt bij het kantoor van Springest in Amsterdam een netwerkbijeenkomst plaats over digitale tools en technologieën voor trainers. Een mooie gelegenheid voor trainers en start ups op het gebied van ICT en trainingen om elkaar te ontmoeten. Vanochtend sprak ik via Skype met Robert Cserti van TrainedOn TM. Dit is een nieuw [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

SAMR grafisch weergegeven

Het SAMR-model van Dr. Ruben Puentedura beschrijft vier fasen waarbinnen ICT ten behoeve van leren kan worden ingezet. In feite biedt dit model ook een bril om naar de werkelijkheid te kijken. Ik vind op internet vooral presentaties van Puentedura. Ik kan geen echte onderzoekspapers vinden. Maar dat kan ook aan mijn zoekstrategieën liggen. Het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Opening Bokbier seizoen

Deze blogpost is wel héél erg ‘off topic‘. Gaat niet over technology enhanced learning, zelfs niet over politiek (waar ik soms over blog) maar over de opening van het Bokbier seizoen. De meeste lezers van mijn blog weten het wellicht niet. Maar ik ben een grote bierliefhebber. Ik heb in mijn studententijd bijvoorbeeld lege bierflesjes van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Acht manieren om onderwijs met behulp van ICT te verbeteren

Waar moet je rekening mee houden als je onderwijs met behulp van ICT wilt verbeteren? Met heel veel factoren. Volgens Laura Moorhead zijn er in ieder geval acht manieren die kunnen leiden tot de verbetering van onderwijs met behulp van ICT . Moorhead is auteur van 8 ways to think about tech in ways that [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 01-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leerzame video: Hoe gaat Youtube om met auteursrechten?!

Tijdens mijn zoektocht naar nieuwe video’s rondom auteursrechten kwam ik op onderstaande video uit die op de site van YouTube staat. In de video wordt eenvoudig en grappig uitgelegd hoe YouTube omgaat met het auteursrecht. Op het YouTube auteursrechtencentrum kun je meer informatie vinden, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Balkanisering ELO-markt

De markt van elektronische leeromgevingen of leermanagement systemen is niet alleen in beweging, maar ook nog eens behoorlijk versnipperd. De ontwikkelaars lijken ook voor verschillende strategieën te kiezen als het gaat om product-marktcombinaties. Craig Weiss ergert zich aan mensen die een elektronische leeromgeving of leermanagement systeem ‘verouderd’ noemen. Je hebt volgens hem krachtige ELO’s, en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Workshop Hoe kunnen we leren versterken met behulp van ICT?

Vandaag heb ik tijdens de opening van de Nationale Onderwijsweek in Groningen een workshop verzorgd over manieren waarop je leren kunt versterken met behulp van ICT. Ik ben kort ingegaan op begrippen als e-learning en blended learning. Vervolgens heb ik vijf manieren besproken waarop ICT leren kan helpen versterken. Ik heb deelnemers ook gevraagd deze [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 29-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Eenvoudig het resultaat van een creatieve brainstorm digitaliseren met de Post-IT Plus app ;-)

Zo nu en dan komt er een app langs in de App Store van Apple dat het leven een stuk makkelijker maakt. Als je graag met post-its werkt om met een groep creatief te brainstormen heb je naderhand een grote klus om alles digitaal vast te leggen. Maar daar is tegenwoordig een oplossing voor: Post-IT [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Big data binnen het onderwijs: bescherming blijft achter bij technologie

A day in the life of a data mined kid illustreert hoe intensief data van lerenden kan worden verzameld en gebruikt binnen het onderwijs. De realisatie van maatregelen die lerenden beschermen tegen misbruik lopen helaas achter bij de technologische mogelijkheden. Auteur Adriene Hill geeft verschillende voorbeelden van data die over lerenden wordt verzameld. Zij focust [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tips om afleiding bij gebruik ICT in onderwijs te voorkomen

Het gebruik van ICT in het onderwijs kan afleidend werken. Om die reden heb ik de afgelopen week onder meer gepleit voor digitale studievaardigheden. Omgaan met risico’s van afleiding maken daar deel van uit. Wat kun je doen om afleiding bij het gebruik van ICT in het onderwijs te voorkomen? Katie Lepi heeft vijf tips [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tips om afleiding bij gebruik ICT in onderwijs te voorkomen

Het gebruik van ICT in het onderwijs kan afleidend werken. Om die reden heb ik de afgelopen week onder meer gepleit voor digitale studievaardigheden. Omgaan met risico’s van afleiding maken daar deel van uit. Wat kun je doen om afleiding bij het gebruik van ICT in het onderwijs te voorkomen? Katie Lepi heeft vijf tips [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Participatie vergroten binnen online cursussen

Hoe kun je participatie binnen online cursussen vergroten? Een interessante vraag. Maar is online participatie wel zo belangrijk? Ook een interessante vraag. Anouk Janssens-Bevernage geeft in Boost your participation rates in your online course! een aantal tips waardoor je deelname aan interacties binnen online cursussen kunt vergroten. Laat deelnemers geen vragen beantwoorden, maar problemen aanpakken. [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 26-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Een overzicht van diverse 21st Century Skills modellen door de Universiteit van Twente

Via mijn collega Lidy van Oers werd ik getipt voor onderstaande video over 21st Century Skills waarin Mw. J.M. (joke) Voogt van de Universiteit Twente tijdens de Vlootschouw 2011 een overzicht geeft van de diverse modellen. Over de volgende compententies zijn alle modellen het eens: ICT [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interessante ‘line up’ Online Educa Berlijn 2014 #oeb14

Popfestivals kennen altijd een zogenaamde ‘line up’: welke acts treden het betreffende jaar op? Gisteren is de ‘line up’ van de Online Educa Berlijn bekend geworden. Een interessante mix. Ook de befaamde Online Educa debat belooft vuurwerk op te leveren. Ik zie bijvoorbeeld erg uit naar hoogleraar Hans Rosling die data analyseert om globale trends [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Het rommelt op het gebied van elektronische leeromgevingen

Gisteren zijn twee online artikelen gepubliceerd die ingaan op ontwikkelingen op het gebied van leermanagement systemen oftewel elektronische leeromgevingen. Binnen het hoger onderwijs blijkt het onder de oppervlakte te rommelen. De vergelijking met een lawine lijkt daarbij deels op te gaan, zonder -hopelijk- de vernietigende gevolgen. InsightHigherEd besteedt aandacht aan een recent rapport dat in [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 24-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

ePathways: Workshop Easter Egg Teaching Power

In October I will attend the ePathways conference in Dublin and attend some workshops. Because of the involvement Koning Willem I College in this project I’ll also give a workshop called: Five Sociale Media Easter Eggs for Classroom Teaching Power Education is not sufficiently aware of the [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Theorie en praktijk op gebied van leren, doceren en technologie ontmoeten elkaar op 7 november

Op 7 november 2014 organiseert het Welten-instituut bij het Evoluon in Eindhoven een conferentie waarbij krachtenbundeling van onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek centraal staan. Ik heb voor de zomervakantie al eens geblogd over de Conferentie ‘Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar’. Inmiddels is het programma rond. Doel van de conferentie is te laten zien hoe [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis online masterclass iquiry based learning

Van 24 september tot en met 1 oktober aanstaande verzorgt het Welten-instituut van de OU een gratis online masterclass over ‘inquiry based learning’, oftewel ‘onderzoekend leren’. Deze manier van leren verbindt wetenschappelijke kennis en manieren van de huidige onderwijspraktijk. Het didactisch model van onderzoekend leren is duidelijk gespecificeerd, maar de praktische implementaties verschillen afhankelijk van [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 22-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Context en stappenplan voor lesmateriaal schetsen met Adobe Voice in 30 minuten ;-))

Enige maanden geleden schreef ik al over Adobe Voice en het gemak en snelheid waarmee je korte uitleg video’s kunt maken. Dit schooljaar zijn we bij de ICT-Academie overgestapt naar het lesmateriaal van Stichting Praktijk Leren. Het lesmateriaal, de workshops, bevatten helaas geen duidelijke uitleg [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Meer aandacht voor digitale studievaardigheden

Het gebruik van ICT leidt niet alleen tot nieuwe mogelijkheden en uitdagingen op het gebied van didactiek, maar ook op het gebied van studievaardigheden. In deze blogpost licht ik dat verder toe. Het is inmiddels wel algemeen bekend dat ICT alleen leidt tot effectief en efficiënt leren als het op een didactisch verantwoorde manier wordt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we beter geen ICT in de klas inzetten?

Hoogleraar mediastudies Clay Shirky heeft besloten om het gebruik van ICT nagenoeg uit zijn collegezaal te bannen. Docenten verliezen namelijk altijd de strijd om aandacht van een veel machtigere industrie die gebruikers bewust wil afleiden. Clay Shirky kun je bepaald niet betitelen als ‘luddite’ op het gebied van ICT. Van hem is onder meer de [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 19-09-2014 | Article Rating | (2) reacties

Data is mooi!

Ik heb het boek ‘Big learning data‘ gelezen. Ik heb wel iets met cijfertjes en vond wiskunde leuk en makkelijk. De zomergasten met Ionica Smeets was geweldig – zij maakte duidelijk dat alpha’s wel graag doen alsof cijfers iets voor nerds is maar dat het cruciaal is voor iedereen. Zelf denk ik dat het alleen nog […]

Het bericht Data is mooi! verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Toelichting verloop live sessie #moocblou

Gisteravond heeft de eerste live sessie van deze MOOC plaats gevonden. Daarbij is e.e.a technisch mis gegaan. Omdat hierover ook uitgebreid is getwitterd, licht ik dit graag via deze blog toe, en geef daarbij ook aan wat we daarmee doen (naar aanleiding van een opmerking van @petermcallister). Sinds eind 2011 verzorgen we als OU live [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

ADHD verdwijnt bij 78% van de ADHD-ers na dieet en begeleiding van de ouders

Via Verschil in Talent werd ik geattendeerd op onderstaande item over de relatie tussen ADHD en voeding. Lidy Pelsser heeft gaar onderzoek naar de relatie tussen ADHD en voeding afgerond en komt tot zeer interessante inzichten. De resultaten zijn afgelopen weekend zelfs gepubliceerd in het medische [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Is al het onderwijs ‘blended learning” en wat is de rol van de docent? #moocblou

In het kader van de MOOC over ‘blended learning ontwikkelen’ heb ik twee vraaggesprekken gehouden met hoogleraar Paul Kirschner. Daarin gaan we in op gebruikte terminologie en op de rol van de docent bij het integreren van ICT in zijn onderwijs. In onderstaande interview benadrukt Paul Kirschner het onderscheid contingu (‘naburig’) en gedistribueerd leren. Hij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat maakt onderwijs effectief?

BBC Radio heeft eind augustus een bijna half uur durend interview uitgezonden met hoogleraar John Hattie. Hattie is binnen het onderwijs zo’n beetje wereldberoemd vanwege zijn baanbrekende meta-studie naar effectief onderwijs. Wat zijn belangrijke wetenswaardigheden? Hattie gaat in het vraaggesprek onder meer in op de vraag op basis waarvan ouders een school voor hun kinderen [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 17-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Willekeurig namen kiezen in de les met HeroSelector van TeachStarter ;-))

Je kent dat wel: je hebt een opdracht en wilt een aantal studenten deze opdracht laten uitvoeren in de klas, maar je hebt geen tijd om iedereen naar voren te vragen. Oftewel: hoe kies je willekeurig een student? In het verleden heb ik hiervoor een aantal tools gebruiken zoals de Fruit Machine en de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Drempels voor online leren #moocblou

Volgens Debbie Morrison kun je drie belemmeringen onderscheiden voor massive open online courses (MOOCs). Deze belemmeringen zijn m.i. relevant voor online leren in het algemeen. Volgens mij zijn er overigens meer belemmeringen. In deze al wat oudere blog post -ik loop hopeloos achter- onderscheidt Morrison de volgende drempels: Technologische belemmeringen, zoals een gebrekkige bandbreedte of [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 3)

ICT kan leren effectiever, efficiënter en aantrekkelijker maken. In een aantal blogposts zet ik op hoofdlijnen op een rij hoe dat gerealiseerd kan worden. In deze derde en laatste blogpost licht ik toe hoe ICT onderwijs, opleiden en leren efficiënter kan maken en betrokken beter zich kan geven op de voortgang van het leren. Zaterdag [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 15-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Thema schooljaar 2014-2015 van het Koning Willem I College: Wortels en vleugels

We zijn alweer een aantal weken aan de bak op het Koning Willem I College. De introductiedagen zijn goed verlopen. De eerste lessen zitten erop. Een mooi jaar weer voor de boeg. Ieder jaar is er een thema dat centraal staat bij het Koning Willem I College. Dit schooljaar: Wortels en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 2)

ICT kan leren effectiever, efficiënter en aantrekkelijker maken. In een aantal blogposts zet ik op hoofdlijnen op een rij hoe dat gerealiseerd kan worden. In deze blogpost licht ik toe hoe ICT de leeromgeving van lerenden kan vergroten, en hoe ICT krachtige leeromgevingen kan faciliteren. Gisteren ben ik in deel 1 ingegaan op de meerwaarde [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 1)

ICT kan leren effectiever, efficiënter en aantrekkelijker maken. In een aantal blogposts zet ik op hoofdlijnen op een rij hoe dat gerealiseerd kan worden. In deze blogpost licht ik toe hoe ICT de flexibiliteit van onderwijs, opleiden en leren kan vergroten. Aanleiding van deze blog posts is de bijdrage 5 Ways Technology Is Disrupting Education [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kom jij ook naar het Lerarencongres 2014: Oogst de kracht van sociale media in de les!

Op 8 oktober 2015 vindt het lerarencongres 2014 plaats bij het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch. Kom jij ook? Een gevarieerd programma met een zeer groot aantal workshops is samengesteld. Mocht je geinspireerd willen worden en ervaren wat sociale media in jouw klas kan betekenen dan kun [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vergelijk e-learning content niet met een papieren boek

Volgens De Volkskrant heeft ons brein liever een papieren boek. Je mag op basis daarvan echter niet concluderen dat e-learning minder effectief is dan ‘traditioneel’ leren. Verleden week zaterdag besteedde De Volkskrant aandacht aan het verschil tussen online lezen en lezen van papier. De krant concludeert dat de meeste taal- en communicatiewetenschappers concluderen dat de [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Blended Learning uitgelegd door Common Craft

Common Craft heeft een nieuwe video gemaakt waarin Blended Learning simpel uitgelegd wordt. Altijd goed materiaal van Common Craft ;-)) Lees verder
Pagina 45 van 51Eerste   Vorige   40  41  42  43  44  [45]  46  47  48  49  Volgende   Laatste