Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vijf manieren waarop blockchain-technologie van invloed kan zijn op leren, opleiden en onderwijs

Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat ik de drukbezochte bijeenkomst ‘Blockchain in Education 2017‘ heb bezocht. De educatieve toepassingen van blockchain-technologie zijn sinds die tijd m.i. nog niet breed omarmd. Amit Purohit constateert ook dat het educatieve gebruik van blockchain nog in de kinderschoenen staat. Hij ziet wel

The post Vijf manieren waarop blockchain-technologie van invloed kan zijn op leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan digitalisering het lerarentekort helpen aanpakken?

Het lerarentekort is één van de crises waar we op dit moment mee te maken hebben. Deze crisis kent vele oorzaken die op diverse manieren aangepakt moeten worden. Is digitalisering één van die aanpakken? Digitalisering zorgt ervoor dat banen verdwijnen, nieuwe banen ontstaan en banen veranderen. Automatisering heeft bijvoorbeeld een

The post Kan digitalisering het lerarentekort helpen aanpakken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kun je binnen twee minuten iets leren?

De bijdrage Traditional eLearning Vs Microlearning Vs Nano learning gaat in op de verschillen, kenmerken en voor- en nadelen van micro learning en nano learning. Ik twijfel aan de toepasbaarheid van nano learning. Bij micro learning wordt leerstof in korte brokken, en in verschillende formaten, opgedeeld. Lerenden kunnen die leerinhoud

The post Kun je binnen twee minuten iets leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waarom lerenden vaak moeite hebben met online leren?

Online leren heeft sterke kanten en voordelen. Tegelijkertijd hebben lerenden vaak moeite met online leren. Drie Australische academici onderscheiden een aantal redenen die ervoor zorgen dat lerenden vaak worstelen met online leren. Online leren leiden tot een isolement. Live online leren (bijvoorbeeld via Teams of Zoom) bestrijdt gevoelens van geïsoleerd

The post Waarom lerenden vaak moeite hebben met online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 23-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Programma Global MoodleMoot 2022 is bekend

Global Moodlemoot Van 27 tot en met 29 september wordt in Barcelona de Global Moodlemoot 2022 gehouden. Dit is het grootste Moodle event van het jaar waar tussen de 400 en 600 deelnemers worden verwacht. Vanuit Avetica gaan we met 5 collega’s naar Barcelona en van verschillende klanten en organisaties hebben we ook al gehoord […]


Het bericht Programma Global MoodleMoot 2022 is bekend is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zwaar weer voor MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers?

De afgelopen weken verschenen berichten die erop wijzen dat twee typen e-learning bedrijven weleens te maken kunnen krijgen met ‘zwaar weer’. Het gaat daarbij om MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers. Bedrijven als Coursera, 2U (met het voormalige edX), Udemy en het Britse Futurelearn zijn MOOC-platforms. Je kunt je hier inschrijven

The post Zwaar weer voor MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een hoorcollege dat vervangen kan worden door een livestream of video-opname verdient dat ook

Tijdens mijn zomervakantie kwam de Radboud Universiteit in het nieuws. In eerste instantie wilde het College van Bestuur het gebruik van weblectures afschaffen. Uiteindelijk werd de soep niet zo heet gegeten als deze werd opgediend. Nog steeds kun je echter kanttekeningen plaatsen bij de betreffende besluitvorming ten aanzien van weblectures.

The post Een hoorcollege dat vervangen kan worden door een livestream of video-opname verdient dat ook first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 20-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle bestaat 20 jaar, gefeliciteerd!

20 augustus 2002; Moodle 1.0 Vandaag 20 jaar geleden kwam Moodle 1.0 uit. Oprichter Martin Dougiamas was de logge en inflexibele leermanagementsystemen van toen zat. Het moest flexibeler en meer gericht op het leerproces dan een groepering van functionaliteit bij elkaar. Dus niet alle toetsen bij elkaar, alle documenten netjes in een mapje en alle […]


Het bericht Moodle bestaat 20 jaar, gefeliciteerd! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zomervakantie in Parga

Afgelopen woensdagnacht zijn we thuisgekomen na een tiendaags verblijf in het Griekse plaatsje Parga. Hieronder volgt een kort verslag met foto’s. Parga ligt in de regio Epirus, aan het vaste land (tegenover het bekende eiland Corfu). Parga is een pittoresk plaatsje aan de kust dat tegen een heuvel is opgebouwd.

The post Zomervakantie in Parga first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 16-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Dynamic cohort manager

In dit artikel aandacht voor een nieuwe plugin ‘Dynamic cohort manager‘. Een cohort heet in de Nederlandse versie van Moodle een sitegroep en eerder schreven we een uitgebreid artikel over wat sitegroepen zijn en wat je ermee kunt doen. Sitegroepen dynamisch beheren Met de nieuwe plugin kun je sitegroepen dynamisch beheren gebaseerd op regels. De […]


Het bericht Dynamic cohort manager is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 10-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Oude Moodle cursussen opruimen door docenten zelf

Uitdaging Als sitebeheerder herken je vast wel het probleem dat er oude cursussen in Moodle staan die nodig opgeruimd moeten worden. Dat klusje vraagt veel tijd, zeker bij onderwijsinstellingen waar veel verschillende docenten aanwezig zijn. Bij elke cursus moet je navragen bij de betreffende docent of de oude cursus inderdaad weg kan en of de […]


Het bericht Oude Moodle cursussen opruimen door docenten zelf is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing AI voor leren, opleiden en onderwijs als laatste blogpost voor de zomerstop

Deze weblog kent na vandaag een zomerstop. Rond 22 augustus 2022 start ik weer met bloggen. Toch behoefte aan leesvoer? Deze blogpost bevat een overzicht van bronnen over artificiële intelligentie voor leren, opleiden en onderwijs die jullie de komende weken kunnen lezen. AI in education – what can we expect

The post Bloemlezing AI voor leren, opleiden en onderwijs als laatste blogpost voor de zomerstop first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

AI kan helpen evaluaties door lerenden meer bruikbaar te maken (maar…)

Evaluaties door lerenden kunnen waardevol zijn, maar pakken ook vaak negatief uit. Bij de Australische Queensland University of Technology gebruiken ze artificiële intelligentie om bruikbare feedback van lerenden op het onderwijs te genereren. Als onderwijsinstellingen het onderwijs evalueren, dan zien docenten de opmerkingen die lerenden dikwijls anoniem maken vaak met

The post AI kan helpen evaluaties door lerenden meer bruikbaar te maken (maar…) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Emoji’s kunnen tot misverstanden leiden

Bij tijd- en plaatsonafhankelijk communiceren mis je non-verbale signalen. We proberen dit deels op te vangen door emoji’s te gebruiken. Onderzoek van Slack en Duolingo onder 9.400 werknemers uit elf landen naar het gebruik van emoji’s wijst op de potentie en op risico’s. Persoblogger.de vat de uitkomsten van het onderzoek

The post Emoji’s kunnen tot misverstanden leiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een aantal leertechnologieën wordt steeds meer gebruik en lerenden en docenten lijken dat prima te vinden

McKinsey heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van acht typen leertechnologieën, sinds de Corona-pandemie. In de bijdrage How technology is shaping learning in higher education doen de onderzoekers verslag. De titel van de bijdrage dekt de lading ervan trouwens niet. Het artikel gaat namelijk niet over hoe het (hoger) onderwijs

The post Een aantal leertechnologieën wordt steeds meer gebruik en lerenden en docenten lijken dat prima te vinden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan AI een belangrijke tekortkoming van L&D helpen tegengaan?

Artificiële intelligentie (AI) kan volgens Markus Bernhardt bijdragen aan een noodzakelijke verbetering op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D). Tot nu toe is L&D er volgens hem  maar beperkt in geslaagd om af te stappen van de ‘one-size-fits-all trainingen’ en daadwerkelijk werk te maken leren dat effectief is en

The post Kan AI een belangrijke tekortkoming van L&D helpen tegengaan? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

De niet nagekomen beloftes van leertechnologie (en hoe we dat kunnen verbeteren)

Hoogleraar Natalia Kucirkova stelt in een opiniebijdrage op de website van het World Economic Forum dat leertechnologie ‘big business’ is. Deze bedrijfstak heeft volgens haar hooggespannen verwachtingen niet waar kunnen maken. Zij pleit daarom voor een cultuuromslag.  Volgens analisten zal de markt voor leertechnologie -door Natalia Kucirkova omschreven als technologie

The post De niet nagekomen beloftes van leertechnologie (en hoe we dat kunnen verbeteren) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

FCe Postbachelor opleiding e-Learning start op 4 oktober 2022 (en ik ben weer één van de docenten)

Op 4 oktober 2022 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding  behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent drie onderdelen. Deze opleiding bestaat uit: 13 lesavonden (3 uren) 7 webinars (1,5 uur)

The post FCe Postbachelor opleiding e-Learning start op 4 oktober 2022 (en ik ben weer één van de docenten) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerken, modellen en toolkits op het gebied van learning design

Ben je op zoek naar modellen, kaders of hulpmiddelen op het gebied van ‘learning design’? Danielle Hinton (@hintondm) heeft een Padlet gemaakt met korte beschrijvingen en links naar een groot aantal bronnen op dit gebied. Je vindt hier tientallen verwijzingen naar wetenschappelijke artikelen en websites. Voorbeelden zijn: Learner Designer Tool

The post Raamwerken, modellen en toolkits op het gebied van learning design first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn jouw meest favoriete leertechnologieën van 2022 @C4LPT

Op woensdag 1 september 2022 is Jane Hart van plan de resultaten van de 16de inventarisatie van de Top 200 Tools for Learning 2022 te publiceren. Wil jij jouw favoriete leertechnologieën ook doorgeven (deadline 25 augustus 2022)? Hieronder vind je mijn top tien. Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal voor leren,

The post Wat zijn jouw meest favoriete leertechnologieën van 2022 @C4LPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Online cursus onderwijsinnovatie volgen (met mij als docent)?

Wil je jouw expertise op het gebied van onderwijsinnovatie vergroten? Ben je benieuwd naar succes- en faalfactoren van onderwijsinnovaties? Begin september 2022 start bij de Open Universiteit de gecertificeerde ‘professional course’ Innoveren binnen het onderwijs, met mij als docent. In deze online cursus gaan we in het algemeen in op

The post Online cursus onderwijsinnovatie volgen (met mij als docent)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van big data op onderwijs en opleiden

Volgens Allan Smith is er sprake van zeven belangrijke trends op het gebied van opleiden en onderwijs, dankzij ontwikkelingen op het gebied van big data. Ik heb echter nogal wat aan te merken op deze bijdrage. Smith schrijft dat we in toenemende mate gebruik maken van e-learning en dat big

The post De invloed van big data op onderwijs en opleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Virtuele toer door de Stevenskerk als schoolopdracht

Je kunt technologie ook gebruiken om lerenden te laten creëren. Een mooi voorbeeld is deze virtuele toer door de Nijmeegse Stevenskerk die is gemaakt door drie studenten van ROC Nijmegen. Ik las gisteren in De Gelderlander dat Chiara Bals, Daan van Beijnum en Quinn van Dongen ruim anderhalf jaar bezig

The post Virtuele toer door de Stevenskerk als schoolopdracht first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeven uitgangspunten voor effectief leren

De OESO (OECD) heeft zeven uitgangspunten vastgesteld waar elke leeromgeving aan zou moeten voldoen zodat leren effectief is, en rekening houdt met de behoeften van leerlingen. Volgens de OESO zorgt de optelsom van deze principes voor de kracht. Volgens Catherine Meilleur moet ook e-learning (en blended learning) aan al deze

The post Zeven uitgangspunten voor effectief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

De Baldwin-test voor leertechnologie

Charles Logan wijst terecht op de overspannen verwachtingen die ontwikkelaars van leertechnologie dikwijls wekken met hun taalgebruik. Een aangepaste Baldwin-test moet helpen om hier door heen te prikken. Taal wordt volgens Logan vaak gebruikt om macht te vergaren en invloed uit te oefenen. Nieuwe technologieën zoals AI genereren ook taal.

The post De Baldwin-test voor leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vlaamse geleerde lessen over hoger onderwijs tijdens de coronacrisis

Studenten Onderwijskunde van de KU Leuven hebben evaluatieve gesprekken gevoerd over twee jaar onderwijs tijdens de coronapandemie, met in totaal 48 studenten, docenten, begeleiders en opleidingsverantwoordelijken aan hogescholen en universiteiten. In deze blogpost vatten Eline Vanassche en Marlou Mespreuve de belangrijkste inzichten samen. De centrale vraag luidde: wat leert de

The post Vlaamse geleerde lessen over hoger onderwijs tijdens de coronacrisis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moet je binnen de eigen organisatie vooral schriftelijk communiceren?

Erwin Blom van Fast Moving Targets attendeert zijn lezers in één van de edities van ‘Handpicked’ van deze week op de 37signals Guide to Internal Communication van het bedrijf dat onder meer de projectmanagement applicatie Basecamp ontwikkelt. 37signals beschrijft daarin hoe, waar, waarom, en wanneer zij communiceren. Hoe kun je

The post Moet je binnen de eigen organisatie vooral schriftelijk communiceren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tien feiten en fabels over online leren

Ik heb zojuist op verzoek van de GGZ Ecademy een webinar verzorgd over mijn top 10 feiten en fabels over online leren. Ik heb dat vooral gedaan aan de hand van een quiz. De fabels en feiten zijn: Jonge werknemers willen op een andere manier leren dan oudere werknemers Kennis

The post Tien feiten en fabels over online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maak je professionalisering laagdrempelig (podcast)?

Op vrijdag 17 juni j.l ben ik geïnterviewd door Rens de Jong van het programma BNR Werkverkenners over een leven lang ontwikkelen en de vraag of microlearning een manier kan zijn om professionalisering meer laagdrempelig te maken. De uitzending is als podcast te beluisteren. Er zijn drie mensen achter elkaar

The post Hoe maak je professionalisering laagdrempelig (podcast)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Maak kennis met één van de keynote sprekers van editie 2022 van de Online Educa #oeb22

De Online Educa vindt dit jaar van 23-25 november plaats in Berlijn. De Zweedse auteur, docent en adviseur Pär Lager is één van de keynotesprekers. De organisatie heeft hem onlangs geïnterviewd als introductie. Bij het lezen van het interview heb ik me wel achter de oren gekrabd…. Pär Lager heeft

The post Maak kennis met één van de keynote sprekers van editie 2022 van de Online Educa #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Heeft het onderwijs behoefte aan een toezichthouder op de effectiviteit van leertechnologie?

Leertechnologie wordt op grote schaal toegepast. Hoe goed die technologie werkt om leerresultaten te verbeteren – of wanneer ze werkt, voor wie, en onder welke voorwaarden – blijft volgens Emily Tate Sullivan een mysterie. Volgens haar gloort er echter licht aan het einde van de tunnel. Sullivan stelt dat onderzoek

The post Heeft het onderwijs behoefte aan een toezichthouder op de effectiviteit van leertechnologie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Interview met mij over microlearning

Het bedrijf Let’s Learn! ontwikkelt microlearning. Ter gelegenheid van hun eerste lustrum hebben ze mij onlangs geïnterviewd over microlearning. Versterkt microlearning volgens mij leren & ontwikkelen? In het interview ga ik in op de volgende onderwerpen: De term ‘microlearning’. Het gaat daarbij niet alleen om ‘korte leermomenten’. Microlearning is relevant

The post Interview met mij over microlearning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Heeft onderzoek naar ICT en leren een integriteitsprobleem?

Neil Mosley vraagt zich dit in elk geval af. Hij is bijzonder kritisch op Britse onderzoekscentra die onderzoek doen naar de gevolgen van digitalisering op het onderwijs. Volgens Mosley is de teneur in gesprekken over digitalisering in de loop der jaren kritischer geworden. We zouden de voordelen van digitalisering inmiddels

The post Heeft onderzoek naar ICT en leren een integriteitsprobleem? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 23-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hybride leersessies: wat werkt en wat niet?

Hybride werken in de leergangEen hybride leerbijeenkomst ontwerpen en begeleiden is nog best een kunst. Wat werkt wel en niet? Meer daarover in deze blog. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Gratis webinar tien feiten en fabels over online leren (en jij kunt erbij zijn)

Op donderdagmiddag 30 juni aanstaande verzorg ik op verzoek van de GGZ Ecademy een webinar over mijn top 10 feiten en fabels over online leren. Dit webinar is vrij toegankelijk voor iedere belangstellende. Je moet je wel aanmelden. Een aantal inzichten op het gebied van (online en blended) leren en

The post Gratis webinar tien feiten en fabels over online leren (en jij kunt erbij zijn) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Enkele opmerkingen bij de keynote van Dirk Van Damme tijdens de EPIC

Van 30 mei tot en met 1 juni 2022 vond in Rotterdam de Educational Pioneers and Innovators Conference (EPIC) plaats. Eén van de keynotesprekers was Dirk Van Damme. In zijn inleiding wees hij op de verwevenheid van digitalisering met andere belangrijke ontwikkelingen. Ik wil een aantal opmerkingen plaatsen bij zijn

The post Enkele opmerkingen bij de keynote van Dirk Van Damme tijdens de EPIC first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zal leren en ontwikkelen op termijn in de metaverse plaatsvinden?

Pamela Hogle verkent in het artikel Will Learning Move into the Metaverse? de metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren en ontwikkelen. Er wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan de metaverse. Zoals gebruikelijk bij een betrekkelijk nieuwe technologische ontwikkeling -ook al bestaat de term al veel langer- zijn

The post Zal leren en ontwikkelen op termijn in de metaverse plaatsvinden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tijd en professionalisering essentieel voor de adoptie van leertechnologie

Leertechnologie heeft de potentie om vraagstukken waarmee docenten te maken hebben aan te pakken, en het leren van lerenden te ondersteunen. Toch wordt deze potentie vaak niet voldoende benut. De bijdrage Teachers Require Training and Time to use Educational Technology vat aan de hand van een aantal onderzoeken en opiniërende

The post Tijd en professionalisering essentieel voor de adoptie van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Slimmere chatbots kunnen de efficiëntie van het onderwijs verbeteren

De COVID-19 pandemie heeft geleid tot een toegenomen gebruik van chatbots. De ervaringen hiermee zijn echter niet altijd positief. Chatbots worden volgens Mary Frances Coryell echter slimmer en krachtiger waardoor zij de efficiëntie van bepaalde routinematige processen binnen onderwijsinstellingen kunnen helpen verbeteren. Chatbots zijn in de praktijk vaak niet in

The post Slimmere chatbots kunnen de efficiëntie van het onderwijs verbeteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Bespeak | 17-06-2022 | Article Rating | (1) reacties

Vliegensvlug voorbij: stage bij Bespeak

Reinier Enschedé blikt terug op zijn stage bij Bespeak.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeven manieren waarop je de invoering van nieuwe leertechnologie bijna kunt verpesten

Jonathan Shaw van Coventry University en Talia Kolodny van Engageli beschrijven in 7 Ways to (Almost) Ruin Your Ed Tech Implementation de geleerde lessen van de invoering van Engageli als een nieuwe leertechnologie. Welke zeven misstappen heeft Coventry University in het begin van het proces van invoering van nieuwe technologie

The post Zeven manieren waarop je de invoering van nieuwe leertechnologie bijna kunt verpesten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Interessante trends op het gebied van leren (2022 Learning Trends)

TiER1 heeft voor de zevende keer onderzoek gedaan naar trends op het gebied van leren. wat valt mij op in het uitgebreide rapport (pdf)? Wat zijn volgens mij de kernpunten? De organisatie van Will Thalheimer en collega’s publiceren dit vrij toegankelijke rapport -je hoeft zelfs je naam en mailadres niet

The post Interessante trends op het gebied van leren (2022 Learning Trends) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken artificiële intelligentie in het hoger onderwijs

Het Britse JISC heeft een rapport geschreven (pdf) over de stand van zaken met betrekking tot  artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI) in het hoger onderwijs. Dit rapport schetst volgens de samenstellers een overzicht van de typen AI-toepassingen die vandaag in het onderwijs beschikbaar zijn, verschaft inzicht in huidige en aankomende gebruikssituaties,

The post Stand van zaken artificiële intelligentie in het hoger onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs kan met zo kwalitatief goed mogelijk simultaan onderwijs in de herfst algemene coronamaatregelen helpen voorkomen

Het kabinet wil ingrijpende algemene coronamaatregelen zoals een lockdown voorkomen met specifieke maatregelen per sector. Eén van die maatregelen is m.i. kwalitatief goed ‘simultaan onderwijs’ toepassen binnen middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en particuliere opleidingen. Deze sectoren kunnen zich daar via blended learning nu al op voorbereiden. Er is sprake van

The post Onderwijs kan met zo kwalitatief goed mogelijk simultaan onderwijs in de herfst algemene coronamaatregelen helpen voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan het Rigor Relevance Framework de tekortkomingen van het SAMR-model helpen oplossen?

Het SAMR-model wordt vaak gebruikt om te beschrijven hoe technologie wordt gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Het model heeft echter beperkingen die volgens Eric Sheninger kunnen worden weggenomen door ‘SAMR’ te combineren met het ‘Rigor Relevance Framework’. Ik heb mijn twijfels. Ruben Puentedura heeft zo’n tien jaar geleden het

The post Kan het Rigor Relevance Framework de tekortkomingen van het SAMR-model helpen oplossen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

De meerwaarde van robots voor onderwijs ten opzichte van computers

In de bijdrage Robots houden je bij de les komen twee wetenschappers aan het woord die onderzoek doen naar het gebruik van robots voor taal- en rekenonderwijs. Zij stellen dat robots bij taal- en rekenonderwijs beter kunnen werken dan, bijvoorbeeld, tablets. De onderzoekers benadrukken dat robots bij volwassenen minder goed

The post De meerwaarde van robots voor onderwijs ten opzichte van computers first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

De potentiële maatschappelijke impact van microcredentials

De combinatie van microcredentials en digitale credentials (zoals badges) kan grote gevolgen hebben voor veranderingen op het gebied van arbeid en beroepsbevolking. Dat stelt Susan Manning in The macro impact of microcredentials. De arbeidsmarkt is sterk in ontwikkeling. Veel mensen verlaten de arbeidsmarkt of wisselen van beroep en functie. Veel

The post De potentiële maatschappelijke impact van microcredentials first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe een AI tutor het onderwijs kan helpen versterken

De Amerikaanse Brewbaker Primary School heeft tijdens de Corona-pandemie gebruik gemaakt van de artificiële intelligentie (AI) toepassing Amira om de leesvaardigheden van leerlingen te verbeteren. Het gebruik van deze AI tutor heeft tot opvallend goede resultaten geleid. Dat schrijft Jaclyn Brown Wright die directeur is van deze school in eSchool

The post Hoe een AI tutor het onderwijs kan helpen versterken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 11 van 112Eerste   Vorige   6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  Volgende   Laatste