Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
prinses
Weet je wat het verschil is tussen serious games en gamification? Serious games zijn spellen met een ander doel als entertainment en gamification is slim gebruik maken van game mechanismes en elementen voor verandervraagstukken. Gamification is het gebruiken van spelelementen in een leer-of veranderinterventie.
Een serious game heb je niet zomaar ontworpen. Echter, met gamification kun je al sneller aan de slag. Voorbeelden van game elementen zijn zoals duidelijk doel (red de prinses), feedback, regels en competitie-elementen. Gamification ligt dus dichter binnen handbereik om andere oplossingen te verzinnen voor vraagstukken dan de geijkte training. In een webinar met Michael Hebben gingen we aan de slag met speels ontwerpen. Michael werkt als partner en learning specialist bij MadLogic, een organisatie die verandering en leren stimuleert middels speelse digitale oplossingen.
De case: Handhygiëne is binnen een zorginstelling een terugkerend probleem. Het blijkt dat professionals niet weten wanneer ze handhygiene moeten toepassen. Als ze wel op de hoogte zijn van de regels passen ze het niet altijd toe. De instelling zoekt naar speelse oplossingen om dit probleem te tackelen.
De oplossingen van de drie verschillende groepen waren creatief, denk aan:
Deze laatste oplossing is gekozen. Interessant is ook nog dat het de hoog-scorende afdelingen stimuleerde om nog hoger te scoren terwijl er op de laag-scorende afdelingen niet veel verbetering optrad.
Stel dat je hier zelf mee aan de slag wilt: wat zijn dan die elementen uit games die je kunt toepassen? Ten eerste bestaat een game uit drie onderdelen: de dynamics, de mechanics en de aesthetics. Zie het plaatje hierboven. Michael deelde vier voorbeelden van gamification. In deze voorbeelden is geen game ontwikkeld maar is gebruik gemaakt van game elementen. Zoals My Coke rewards en het KEAS platform om te laten zien hoeveel medewerkers gezond zijn. Je kunt je ook laten inspireren door de fun theory zoals de speed limit lottery. Zoek op fun theory om meer video’s te vinden. Vier belangrijke elementen die er voor zorgen dat het werkt en waar je dus naar moet kijken als je ontwerpt zijn:
Het werken met levels zoals in een game is niet altijd nodig, maar het is wel belangrijk dat er sprake is van onvoorspelbaarheid. Verder helpen de design thinking stappen, waarbij de eerste stap is empathiseren met de doelgroep, goed weten wat het doel is en wat hen drijft.
Meer leren en inspiratie? Volg de videos van Extra Credits op Youtube
Het bericht Red de prinses! Omdenken met gamification verscheen eerst op Ennuonline.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar