Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vanochtend mocht ik een keynote verzorgen tijdens de jaarlijkse gebruikersconferentie van open source leeromgeving ILIAS. In deze presentatie ben ik onder meer ingegaan op didactische principes van ‘social learning’.
Ik heb zelf eerlijk gezegd nog nooit gewerkt met de open source leeromgeving ILIAS. De organisatie had me echter gevraagd hen een spiegel voor te houden. Mijn vraag aan hen was daarom: in hoeverre is ILIAS in staat om ‘social learning’ te faciliteren?
Leren zou wat mij betreft een cognitief en sociaal proces moeten zijn. Leren en ook e-learning is echter vaak een individuele aangelegenheid. ‘Social learning’ is dan ook geen redundant begrip.
Het concept heeft in de loop der jaren wel een andere betekenis gekregen. In zijn social learning theory benadrukte Albert Bandura het belang van de sociale context voor leren. Volgens hem vindt leren vooral plaats door observeren en modelleren. Door ook de gevolgen te zien van het handelen van anderen, trek je conclusies voor je eigen gedrag. Verder benadrukt Bandura het belang van self-efficacy.
Vandaag de dag heeft social learning een wat andere betekenis gekregen. Mede als gevolg van technologische ontwikkelingen en veranderende opvattingen over leren (zoals de erkenning van het belang van informeel leren, leren in netwerken en de toenemende verantwoordelijkheid van lerenden voor hun eigen ontwikkeling), spreken we nu over social learning als sprake is van samenwerkend leren en leren via interactie met behulp van ICT (zoals sociale media) waarbij de lerenden zelf veel controle heeft over het eigen leren. Met name dit laatste is ook erg belangrijk. Bandura’s theorie werd daarbij aanvankelijk genegeerd, maar nu meer erkend.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit deze didactische principes die ik onderscheid:
Ieder voor zich zijn dit bekende principes, die zeker niet uniek zijn voor social learning. Echter, er is pas sprake van social learning -in de nieuwe betekenis- als de meeste principes worden toegepast, en als de lerende veel controle heeft over het eigen leren. Zie ook het boek dat Marcel de Leeuwe en ik over social learning hebben geschreven.
Ik ben ook ingegaan op voorbeelden van social learning (zoals de leersafari) en ben geëindigd met enkele reflecties. Zo kan social learning m.i. zeker betekenis hebben voor een leven lang leren, maar is social learning niet altijd een geschikte manier van leren.
Nota bene: kom ik ook nog de zoon van een nicht van me tegen (40 jaar niet gezien).
Hieronder vind je mijn slides:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar