Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Docenten hebben een belangrijke taak bij het bevorderen van zelfsturing bij lerenden. Uit een artikel over organisatiemanagement haal ik vier interventies die je als docent kunt inzetten.
Ik vind het altijd leerzaam om na te denken hoe je inzichten uit een ander vakgebied kunt toepassen op technology enhanced learning. Zo biedt het boek “De plakfactor” interessante inzichten in learning design, terwijl het boek daar zelf niet over gaat.
Vanmiddag kwam ik op Managementsite de bijdrage “Sturing geven aan zelfsturing” van Sander Boon tegen. Boon beschrijft dat leidinggevenden binnen arbeidsorganisaties worstelen met het organiseren van zelfsturing, omdat dit er toe kan leiden dat het zelfsturend vermogen ondermijnd kan worden. Hij geeft hierin vier suggesties hoe leidinggevenden zelfsturing kunnen creëren. Volgens mij kun je deze suggesties ook toepassen op ‘technology enhanced learning’.
Eén van de succesfactoren om blended of online leren ‘vol te houden’ is namelijk dat je als lerende over een behoorlijk zelfsturend vermogen beschikt. Je moet over zelfdiscipline beschikken, goed kunnen plannen (en je aan die planning houden) en afleiding voorkomen als je gefocust wilt studeren. Een duidelijke structuur en deadlines kunnen daarbij ondersteunen. Maar er is meer mogelijk en nodig. Vertaald naar leren, opleiden en onderwijs met ICT luiden de vier interventiepunten van Sander Boon dan volgens mij als volgt:
Als docent heb je al met al best een belangrijke verantwoordelijkheid als het gaat om het bevorderen van zelfsturing bij lerenden. Deze interventies kunnen daarbij van dienst zien.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar