Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
McKinsey heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van acht typen leertechnologieën, sinds de Corona-pandemie. In de bijdrage How technology is shaping learning in higher education doen de onderzoekers verslag. De titel van de bijdrage dekt de lading ervan trouwens niet.
Het artikel gaat namelijk niet over hoe het (hoger) onderwijs verandert als gevolg van het gebruik van leertechnologie. De auteurs stellen dat leertechnologieën aspecten van acht dimensies van betrokkenheid mogelijk kunnen maken. Voorbeelden van deze dimensies zijn naadloze verbindingen, een sterke gemeenschap, een heldere ‘onderwijs road map’ en adaptief leren. Betrokkenheid is belangrijk bij onderwijs en leren, maar zegt onvoldoende over hoe en wat er geleerd wordt. Daarbij gaat het m.i. bij ‘shaping learning‘.
Bovendien hebben de onderzoekers een grote groep docenten en lerenden via zelfrapportage ondervraagd over het gebruik en de impact van acht verschillende leertechnologieën in het onderwijs. Het is de vraag of dit de juiste manier is om te onderzoeken hoe het (hoger) onderwijs verandert (al hebben de onderzoekers ook aanvullende interviews met ‘experts’ afgenomen).
Enkele bevindingen over het gebruik zijn in elk geval:
Mijn opmerkingen hierbij:
Zoals gezegd hebben de onderzoekers ook gekeken naar de impact van acht verschillende leertechnologieën:
De onderzoekers formuleren tenslotte de volgende aanbevelingen:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar