Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Hoogleraar Natalia Kucirkova stelt in een opiniebijdrage op de website van het World Economic Forum dat leertechnologie ‘big business’ is. Deze bedrijfstak heeft volgens haar hooggespannen verwachtingen niet waar kunnen maken. Zij pleit daarom voor een cultuuromslag.
Volgens analisten zal de markt voor leertechnologie -door Natalia Kucirkova omschreven als technologie die wordt gebruikt om het onderwijs te verbeteren en mogelijk te maken- de komende drie jaar met $112,39 miljard groeien.
Deze bedrijfstak groeit fors maar komt hooggespannen verwachtingen vooralsnog niet na: er is geen sprake van democratisering en meer egalitair onderwijs. Leertechnologie is niet noodzakelijkerwijs meer “educatief”.
Kucirkova stelt dat “EdTech” twee belangrijke onderwijsmythes tot in de perfectie heeft geëxploiteerd:
Daarnaast heeft een aantal grote bedrijven hun bestaande business modellen vertaald naar het onderwijs. De twee belangrijke inkomstenstromen zijn: licenties en data ‘verhuur’. Dit zijn volgens Natalia Kucirkova commerciële, niet educatieve, modellen. Samen met snelgroeiende EdTech start-ups, streven deze bedrijven ernaar om te groot te worden om te vallen en te verbonden om te falen. Commerciële belangen hebben dan voorrang op educatieve belangen.
Volgens de auteur kunnen nieuwe ‘EdTech-modellen’ echter publiek-private samenwerking bevorderen en is het mogelijk transparante documentatie van het privacybeleid te eisen. Onafhankelijk onderzoek kan de manier sturen waarop leertechnologie wordt ontwikkeld, geëvalueerd en opgeschaald. Kucirkova denkt dat de realisatie van deze visie collectieve actie van de onderwijsgemeenschap vereist, en van investeerders en onderzoekers.
Zij doet in haar opiniebijdrage ook voorstellen voor verbeteringen. Zoals:
Volgens Kucirkova moeten we ‘EdTech’ rond het jaar 2030 beschouwen als één ecosysteem van wederzijds afhankelijke investeerders, ontwikkelaars en gebruikers, die allemaal verantwoording verschuldigd zijn aan elkaar en aan het onderwijs van lerenden.
Mijn opmerkingen
Hoogleraar Natalia Kucirkova wijst terecht op de niet nagekomen hooggespannen verwachtingen en op de commerciële belangen van de leertechnologie-bedrijfstak. Haar pleidooi voor meer onderzoek naar de (lange termijn) effecten van nieuwe leertechnologie, vóórdat je deze grootschalig gaat gebruiken, onderstreep ik van harte. Al moeten bedrijven uiteraard wel middelen hebben voor R&D. Daarnaast ben ik ook voorstander van publiek-private samenwerking op dit terrein.
Een aantal zaken mogen we daarbij niet uit het oog verliezen:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar