Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het kabinet wil ingrijpende algemene coronamaatregelen zoals een lockdown voorkomen met specifieke maatregelen per sector. Eén van die maatregelen is m.i. kwalitatief goed ‘simultaan onderwijs’ toepassen binnen middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en particuliere opleidingen. Deze sectoren kunnen zich daar via blended learning nu al op voorbereiden.
Er is sprake van ‘simultaan onderwijs’ als een deel van de groep lerenden fysiek deel neemt aan de les, en een ander deel tegelijkertijd online. Deze manier van werken heeft niet mijn voorkeur omdat het lastig is om de groep online lerenden net zo bij het onderwijs te betrekken als de lerenden op locatie. Je hebt als docent veel beter zicht op de lerenden die fysiek aanwezig zijn. In feite ben je als docent aan het ‘multitasken‘. De kans dat je lerenden ongelijk behandelt, is aanzienlijk. Bovendien moeten onderwijsinstellingen extra investeren in specifieke technologie om ‘simultaan onderwijs’ mogelijk te maken.
Maar soms is simultaan onderwijs onvermijdelijk, bijvoorbeeld als een deel van de lerenden door ziekte niet fysiek aanwezig kan zijn. Dat zal, vrees ik, in het najaar en de winter weer het geval zijn. Diverse deskundigen verwachten weer een toename van het aantal besmettingen met Covid-19. De gevolgen voor de gezondheid van mensen zijn minder ernstig dan in de begintijd van ‘Corona’. Wel zal het leiden tot veel meer verzuim om te voorkomen dat de zieken anderen gaan besmetten.
Het Coronaplan van het kabinet focust zich op sectorale maatregelen -te nemen door de sectoren zelf- om algemene coronamaatregelen te voorkomen. ‘Simultaan onderwijs’ is -naast goede ventilatie- m.i. de belangrijkste sectorale maatregel die middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en particuliere opleiders kunnen treffen.
Dat betekent dat lerenden vaker vanuit thuis onderwijs moeten volgen en docenten vanuit thuis onderwijs moeten verzorgen. Aangezien veel jongeren het tijdens de Coronacrisis van maart 2020-april 2022 moeilijk hebben gehad omdat zij geen of nauwelijks contact hadden met leeftijdsgenoten, kun je dan als onderwijsinstelling het beste kiezen voor ‘simultaan onderwijs’ en volledig online onderwijs alleen verzorgen als een docent besmet is (maar niet te ziek om les te geven).
Het is m.i. wel zaak om goed na te denken over de opzet van dit onderwijs en niet je reguliere les te verzorgen terwijl een deel van de lerenden online aanwezig is. We hebben bovendien ervaren dat het belastend is om de hele dag deel te moeten nemen aan live online sessies.
Mijn belangrijkste tien tips voor kwalitatief goed ‘simultaan onderwijs’ zijn daarom:
Veel van deze tips en maatregelen kun je nu reeds toepassen door blended learning vorm te geven. Ze zijn altijd relevant. Het grote verschil zit ‘m bij simultaan onderwijs in de voorbereiding en vormgeving van de live sessies.
Je kunt je nu dus al voorbereiden op één van de sectorale maatregelen die je over een aantal maanden waarschijnlijk moet treffen. Dit betekent allereerst een omslag in denken bij die docenten die inmiddels weer helemaal over zijn gegaan op (nagenoeg) volledig fysiek onderwijs.
Lees al mijn blogposts over simultaan onderwijs.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar