Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeventien technologieën met grote invloed op de samenleving van de toekomst (als we de Technology Pioneer community van het Wereld Economisch Forum mogen geloven)

Het invloedrijke maar eveneens omstreden Wereld Economisch Forum kent ook een Technology Pioneer community. In 17 ways technology could change the world by 2027 kijken leden van deze gemeenschap naar technologische trends die volgens hen al binnen vijf jaar grote veranderingen kunnen bewerkstelligen.

Digital transformation
Foto: geralt, Pixabay

Elk jaar komen CEO’s, politici, journalisten en anderen in Davos bij elkaar om te praten over sociale en economische vraagstukken. Digitalisering is daarbij één van de speerpunten van dit Wereld Economisch Forum (WEF). Het WEF kent ook een Technology Pioneer community die bestaat uit vertegenwoordigers van startende en groeiende ondernemingen uit de hele wereld die zich bezighouden met nieuwe technologieën, waarvan men verwacht dat deze een belangrijke invloed zullen hebben op onze samenleving.

In deze bijdrage laat de leider van deze gemeenschap een aantal vertegenwoordigers aan het woord over belangrijke innovaties op het gebied van digitalisering. Deze innovaties hebben betrekking op tal van aspecten zoals werkgelegenheid, energietransitie, e-commerce, financiën, leren en ontwikkelen en onderwijs. Voorbeelden zijn:

  • Je krijgt makkelijk toegang tot internetplatforms voor bijvoorbeeld e-commerce, voedselbezorging en ‘ride-sharing‘. Dit biedt veel mogelijkheden voor mensen in landen waar weinig banen zijn voor laaggeschoolden. Deze digitale arbeidsmarkten zullen ook financiële diensten in hun producten integreren, waardoor krediet toegankelijk wordt voor veel mensen die door traditionele financiële instellingen worden genegeerd.
  • Web3-technologie maakt het mogelijk om de afwikkeling door slimme contracten en de tokenisering van handelstransacties met fysieke activa in een universele standaard, zoals NFT’s, te automatiseren. Er zal sprake zijn van ‘unbundling‘ van handel, van ontvlechting en decentralisatie van protocollen en toepassingen op het gebied van handel. Daardoor ontstaat er een open marktplaats om dingen te creëren en te verhandelen.
  • De ‘data-industrie’ zal inclusiever en betaalbaarder worden, mede als gevolg van issues als data privacy en toegang tot data.
  • De transitie naar de metaverse zal er toe leiden dat bij interacties met anderen er meer sprake zal zijn van echte conversaties met “humanity, intimacy, depth, and empathy“. Als dit inderdaad praktijk wordt, dan biedt dit m.i. veel kansen voor leren, opleiden en onderwijs. De psychologische en communicatieve afstand tussen docent en lerenden wordt dan namelijk kleiner.
  • Gebouwen worden steeds slimmer, mede dankzij sensortechnologie. Gebouwen reageren  dynamisch passen zich aan om menselijk welzijn en comfort te ondersteunen.
  • AI zal onze visie op onderwijs veranderen. Dankzij AI krijgen we meer inzicht in de eigen interesses van kinderen en kan de volgende stap in hun leertraject worden gesuggereerd. AI leidt volgens de betreffende gesprekspartner tot inzichten voor hun ouders en docenten, waardoor deze volwassenen meer mentor worden. Internettechnologie brengt kinderen nu al in contact met de beste deskundigen, verbetert de kwaliteit van het onderwijs en vermindert ongelijkheden. Dankzij digitalisering kunnen kinderen een kosteneffectieve manier ideeën ontwikkelen, prototypes maken, testen en itereren.
  • Nieuwe technologie bevordert globaal en hybride werken. Er zal sprake zijn van een globale markt van talenten: technologie biedt de beste kansen voor het beste talent, ongeacht waar zij wonen. Daardoor wordt het volledige potentieel van een miljard kenniswerkers echt ontsloten.
  • Nieuwe digitale technologieën stellen ons in staat om automatisch overeenkomsten op te stellen. De eindgebruiker krijgt een document dat is geschreven in natuurlijke taal, en kan dit vervolgens bewerken. Dit leidt tot meer efficiëntie. Mensen zijn daardoor meer beschikbaar voor meer betekenisvolle werkzaamheden.

De vertegenwoordigers van WEF’s Technology Pioneer community hebben een wel heel optimistische kijk op de technologische ontwikkelingen, terwijl we alleen al op basis van recente ervaringen -denk aan de ontwikkeling van sociale media- zouden moeten weten dat digitalisering ons niet alleen zegeningen brengt. Zij hebben bovendien ook weinig oog voor beperkingen van technologieën. AI is bijvoorbeeld vooralsnog minder ‘slim’ dan noodzakelijk is om leertrajecten ‘op maat’ te kunnen realiseren.

Tenslotte is deze bijdrage van het WEF, zoals zo vaak, doordrenkt met wat Evgeny Morozov  ‘technologisch solutionisme’ noemt: de oplossing voor maatschappelijke problemen zoals sociale ongelijkheid en klimaatverandering wordt niet gezocht in realiseren van maatschappelijke veranderingen, maar in het bedenken van technologische oplossingen.

Zonder een dergelijk naïef geloof in de zegeningen van de technologie ben je vermoedelijk ook niet in staat om miljoenen aan investeringen in je bedrijf te genereren.

The post Zeventien technologieën met grote invloed op de samenleving van de toekomst (als we de Technology Pioneer community van het Wereld Economisch Forum mogen geloven) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: