Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 30-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Blended ontwerp: laat je deelnemers pieken

Hoe laat je mensen pieken? Hoe kun je een goed blended ontwerp maken zodat mensen top in hun vakgebied worden? Ik heb het boek  Peak gelezen, geschreven door Anders Ericsson en Robert Pool. Het is een fantastisch boek wat me veel nieuwe ideeën en inzichten gaf. Ik kende het woord ‘deliberate practice’ maar snap dit nu veel beter. De schrijvers hebben veel onderzoek gedaan naar topsporters en experts die de top hebben bereikt in hun vak.  goed in je vak te worden. Ze noemen het zelf “the science of expertise”. Hoe wordt iemand een expert? Dit levert veel inzicht op voor de elementen van een sterk blended traject wanneer het doel is je deelnemers te laten excelleren. Wanneer je vakmanschap op een hoog niveau wilt brengen. In de 5 moments of needs zou je kunnen zeggen dat het gaat om ‘meer leren’.

 

Eerst een aantal van mijn eye-openers

 

Niet talent maar oefenen brengt je ver

Onderzoek bij vioolspelers brengt dit heel helder aan het licht. We denken dat de top violisten allemaal natuurtalentjes zijn. Geboren met een vioolstok in hun hand. Echter, een onderzoek onder muzikanten toont iets heel anders aan!  Vioolspelers onder de 18 jaar met gemiddeld niveau hebben 3420 uur geoefend. En nu komt het: de betere 5301 uur en de besten 7410 uur! Dit toont aan dat oefenen veel belangrijker is dan aangeboren talent. Had ik toch door moeten zetten met mandoline les :).Veel doen maakt je niet beter in je vak.

Purposeful practice: bewust moeilijkere dingen doen 

Ik ben erg van de praktijk. Leren door te doen. Ik was ervan overtuigd dat zelf aan de slag in de praktijk je vanzelf beter maakt. Een ervaren autobestuurder is beter dan een starter en een arts die al 20 jaar praktiseert beter dan een jonkie. Maar dat is niet zo. Door het geleerde in de praktijk toe te passen bereik je wel het niveau  van ‘gemiddelde prestatie’ en ontwikkelt routines. Echter na dit niveau wordt je niet automatisch beter door te doen. Een dokter die all 20 jaar in het vak zit kan slechter presteren dan een dokter met 5 jaar ervaring. Als je wel beter wilt worden heb je ‘deliberate practice’ en ‘purposeful practice’ nodig: bewust en doelgericht oefenen. Overigens is het ook prima als je niet beter wilt worden in iets – zo zwem ik als een slak tussen de oude dametjes en heb geen enkele ambitie om sneller te gaan zwemmen.

In één van de onderzoeken moet een student steeds meer getallen onthouden. Als het goed gaat, krijgt hij steeds meer cijfers. Maakt hij een fout, krijgt hij minder getallen. De kern hierbij is dat je in stapjes oprekt wat iemand al kan. Wat ik super interessant vond is dat de student soms op een barrière stuitte en dacht dat hij aan de max van het aantal getallen zat. Maar dan vond hij een nieuw manier om een logica in de cijfers aan te brengen en kon hij weer verder, toch weer meer cijfers onthouden. Peak: “je ontwikkelt nieuwe mental models”- nieuwe manieren van kijken.  Ik heb dit zelf ervaren bij Wordblitz. Ik probeer af en toe iets nieuws uit, en zie aan de scores of ik beter word.

 

Leer van de besten en bepaal wat een goede prestatie is

Bij Wordblitz en het onthouden van het aantal woorden is het makkelijk om een prestatie te meten. Bij bv. een manager is dit veel lastiger. Wat is een top prestatie? Bij deliberate practice weet je wat een goede standaard is en werk je daar naar toe. Hierbij wordt de standaard bepaald door goede mensen in het vak. Het helpt dan om een trainer of coach te hebben die de standaard kent en jou kan helpen. Hoe kom je daaraan in een vakgebied waar een top prestatie minder zichtbaar is? Je kunt hier achter komen door mensen de experts aan te laten wijzen en hen te interviewen. Laat ze hardop denken terwijl ze aan het werk zijn. Of kruip in de huid van. Ik heb een schilderij van Marlene Dumas nageschilderd en heb daar inderdaad best veel van geleerd qua kleurkeuze.

Tijdens het oefenen heb je feedback nodig. Doe je het goed? Wanneer zit je op een plateau? Het helpt als je een coach hebt die je kan observeren en feedback kan geven.

Hoe vertaal je dit naar een goed blended ontwerp?

Belangrijke tips van Peak zijn:

1. Ga op zoek naar de experts en bepaal de standaard

2. Zorg dat mensen bewust oefenen (purposeful and deliberate practice)

3. Feedback krijgen.

4. Help ‘mental representations’ ontwikkelen.

Hoe dit laatste eruit ziet wordt geïllustreerd aan de hand van een voorbeeld van scheikundeles op een school. Voorheen werd vooral feiten geleerd. Nu krijgen studenten vragen en taken. Bij het beantwoorden moeten ze hardop denken en fouten werden gecorrigeerd, soms door student assistenten, soms door de leraar. De belangrijkste winst is dat ze meteen gecorrigeerd worden in denkfouten. 

Zoek de experts 

Technologie biedt nieuwe mogelijkheden om experts uit te nodigen.

  • Je kunt veel met video en audio. Denk aan het succes van de YouTube leraren. Niet alleen leerlingen kunnen daarvan leren, maar ook juist andere docenten zouden kunnen afkijken. Vraag naar de experts in hun vakgebied. Maak niet de gebruikelijke talking head video maar laat de expert eens reageren op 3 praktijksituaties. Hoe pak je dit aan? In het ontwikkelen van de module mission safety voor defensie heb ik gevraagd wat commandanten doen die het goed doen. Daarvan hebben we 3 situaties nagespeeld in een audio gesprek. 
  • Ook is Working Outloud interessant als benadering. Kun je mensen uitnodigen om hardop te denken? Ik herinner me de video van een docente die een prijs had gewonnen. Andere docenten vonden het heel fijn om te zien hoe zij het in de klas aanpak
  • Organiseer (online) masterclasses. Zet een casus of deelnemer centraal. 

 

Zorg dat mensen bewust oefenen (purposeful and deliberate practice)

  • Het voordeel van een blended traject is dat de doorlooptijd vaak langer is dan een live traject en je dus veel meer oefenen kunt inbouwen. Een nieuw idee met purposeful practice is dat je groepjes kunt vormen die een bepaalde vaardigheid willen oefenen. Kun je ze een standaard geven? 
  • Bij samenwerkend leren in projecten kun je meer aandacht besteden aan de vraag wat mensen willen oefenen. In de leergang doen deelnemers dat wel bij de faciliteeropdracht. De ene groep lukt dit beter dan de andere om de opdracht zo in te richten dat iedereen kan oefenen. 
  • Je kunt (tegen de mythe in) mensen ook online goed laten oefenen. Bv een video inspreken via Traintool of Flipgrid reagerend op een moeilijke situatie. Of denk aan virtual reality. Meer in de nieuwsbrief ‘een slimme praktijkles begint online’

 

Feedback krijgen

  • Kun je online organiseren dat deelnemers individueel feedback krijgen? Coaches inzetten? In onze serie online cursussen voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken was de feedback van een ambtenaar inderdaad heel nuttig. Echter, ze vonden het altijd veel tijd kosten, individuele feedback. Kun je ook een standaard antwoord laten maken door de experts?
  • Je kunt ook peer assists inzetten voor feedback. Hierbij is het nog belangrijker om een standaard te ontwikkelen. n onze leergang maken deelnemers een blended ontwerp en krijgen peer feedback en van ons als begeleiders/ experts.

 

Help ‘mental representations’ ontwikkelen

Dit vind ik wel de lastigste. Ik denk dat het erom draait dat je minder truukjes aanleert, maar helpt om zelf te denken. Jullie meer beelden hierbij? 

  • Ik denk bijvoorbeeld organiseer geen Microsoft Teams knoppencursus, maar nodig een collega die handig is uit om toe te lichten hoe hij/ zij de kneepjes leert. 
  • Je kunt ook denken aan visualisaties, laat mensen tekenen hoe zij het aanpakken. Dit kan op papier maar ook goed online met behulp van Miro of Mural 

Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: