Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Op het gebied van blended en online leren wordt vaak gedebatteerd over het primaat van didactiek versus technologie-gedrevenheid. De veelgehoorde uitspraak dat “technologie maar een middel” is, is daar m.i. een illustratie van. In het open access artikel An Entangled Pedagogy: Looking Beyond the Pedagogy—Technology Dichotomy presenteert Tim Fawns onder meer een model van een vervlochten didactiek die de wederzijdse beïnvloeding van technologie, didactische aanpakken, doeleinden, waarden en context omvat. In de kern komt Fawns bijdrage op het volgende neer:
De dichotomie technologie-didactiek voorbij
Illusies vs. actualiteit
Volgens Fawns zijn er drie visies op de relatie tussen technologie en didactiek:
De eerste twee visies suggereren volgens Fawns een onrealistisch niveau van controle en voorspelbaarheid. Ze zijn illusies die je moet vermijden door oog te hebben voor zich ontwikkelende combinaties van factoren.
Didactiek als geheel van technologie, aanpakken, contexten, waarden en doelstellingen
Een inspirerende kijk op een vervlochten didactiek
Vervlochten kennis
Vervlochten ethiek en ethische kennis
Conclusies
Deze samenvatting is voor een groot deel gemaakt met behulp van de AI-tool Summari.
Fawns bekritiseert m.i. terecht de valse tweedeling tussen didactiek en technologie. Hij wijst op de complexe context waarin leren, opleiden en onderwijs met behulp van technologie gestalte krijgen.
Fawns, T. An Entangled Pedagogy: Looking Beyond the Pedagogy—Technology Dichotomy. Postdigit Sci Educ (2022). https://doi.org/10.1007/s42438-022-00302-7
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar