Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
MBO-instellingen, hogescholen en universiteiten ontvangen de komende jaren 560 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds voor het programma Digitaliseringsimpuls Onderwijs. In dit programma wordt onder meer terecht veel aandacht besteed aan deskundigheidsbevordering van docenten. Aan één kritische succesfactor voor de invoering van blended learning schenkt het programma m.i. echter weinig aandacht. Dat is de tijd die docenten hebben om blended learning te ontwerpen en te ontwikkelen.
In Nederland geven docenten naar verhouding veel les. De werkdruk is hoog. Het lerarentekort zorgt er ook voor dat de beschikbare menskracht wordt besteed aan uitvoering. Daar komt bij dat asynchroon online leren volgens de onderwijsinspectie in het MBO niet meetelt bij het minimum aantal uren les dat een lerende moet krijgen. Verder is het plannen van het onderwijs mede dankzij het lerarentekort een enorme klus, waardoor docenten vaak pas laat te horen krijgen welke leereenheden zij moeten verzorgen.
Het gevolg is dat er weinig ruimte is voor het ontwerpen en ontwikkelen van blended learning. Dit gaat m.i. ten koste van de kwaliteit van het onderwijs. Ook worden de mogelijkheden van beschikbare leertechnologieën onvoldoende benut.
Hoe kan meer ruimte vrij gemaakt worden voor de ontwikkeltijd?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar