Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Tanja de Bie en Leontine van Melle van de Universiteit Leiden blikken terug op tien jaar massive open online courses. Hoe heeft de relevantie van MOOC’s zich in die tijd ontwikkeld? Welke kansen en leerervaringen heeft deze trend voor de universiteit opgeleverd?
Kernpunten uit deze reflectie zijn wat mij betreft:
Tanja de Bie en Leontine van Melle zijn, zo te lezen, erg enthousiast over deze ontwikkeling bij de Universiteit Leiden. Mooi om te lezen hoe deze ontwikkeling heeft bijgedragen aan onderwijsinnovatie. Ik had bij een terugblik op tien jaar MOOCs echter wel een wat meer kritische reflectie verwacht. Was tijdens de Coronapandemie bij de Universiteit Leiden namelijk geen sprake van “emergency remote teaching“? En indien ja: hoe kan het dat de geleerde lessen van het werken van MOOCs in die situaties weinig invloed hebben gehad? Ervaart de universiteit geen beperkingen ten aanzien van asynchroon online leren (bijvoorbeeld meer uitval)? Heeft de commercialisering van het aanbod geen beperkingen (zoals de realisatie van een meer beperkt aanbod)?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar