Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 18-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Je doelgroep in beeld met Learning Experience Design en Jobs to be Done

(geschreven in samenwerking met Mariel Rondeel)

Ons boek blended leren ontwerpen start met een hoofdstuk over de start en het belang van je doelgroep in beeld. Bij blended leren moet je andere vragen stellen, om bijvoorbeeld de digivaardigheid en online ervaringen te begrijpen. Er staat een interview in met Niels Floor over Learning Experience Design (LXD). In een meetup ging Niels verder in op LXD.  Ger Driesen introduceerde nog een nieuwe bril om de behoefte van je doelgroep in beeld te krijgen: het Jobs to be Done framework

Het Learning Experience (LX) Canvas helpt je op weg

Binnen learning experience design staat de ervaring centraal in het ontwerpproces, in plaats van de leerdoelen. Die ervaring ontwerp je met als doel om te leren. Het gaat dus niet om ‘leren door te doen’, maar om de manier waarop je kunt leren van de ervaringen die je hebt. Dat leren kan naast doen ook denken zijn. Maar wat is een ervaring? Denk aan IKEA. IKEA is niet alleen een winkel – het is een ervaring met wooninspiratie; van ontbijten tot ballenbak aan toe. Mensen kunnen ook een middag in IKEA doorbrengen voor de lol.

Een belangrijk verschil tussen instructional design en learning experience design is daarnaast dat het gaat om human centered design. Mensen meer zijn dan hun hersenen, ze hebben ook een lijf, gevoelens en gevoel voor humor. Hoe iemand kijkt en voelt, bepaalt hoe je iets ervaart en daarvan leert. Het ontwerpproces draait naast de ervaring dus ook om de persoon: hoe kun je de ervaringen die je ontwerpt zo persoonlijk en betekenisvol maken voor de lerende? Meer over het verschil lees je in deze blog.

Een voorbeeld: Het Hudson jaar besteedt aandacht aan het gedeelde verleden van Amsterdam en New York. Niels heeft een geschiedenisles ontworpen (samen met de Waag) voor scholieren. De les bestaat uit een handelsspel. Scholieren gaan met behulp van een papieren kaart op pad naar allerlei locaties in Amsterdam die een link hebben naar deze periode. Via een skype verbinding kunnen ze in het spel handelen. Het beste team wint. De scholieren zijn super enthousiast in de weer tijdens dit spel.

Bron: https://lxd.org/

Een mooie hulp als je zelf aan de slag wilt is het Learning Experience (LX) canvas wat je hier kunt downloaden op de site van LXD.org. Of bekijk deze video.

 

Het Jobs to be Done Framework zorgt ervoor dat je iets voor elkaar krijgt

Ger Driesen presenteert Jobs to be Done Framework aan de hand van een mooi voorbeeld over… milkshakes! De milkshake verkoper ging niet op zoek naar welke nieuwe smaken milkshakes mensen willen maar naar welke ‘Jobs’ milkshakes vervullen voor mensen. Ze ontdekten dat milkshakes vooral de job vervullen van de maag vullen en verveling op een lange reis in de auto tegengaan. Dus hoe langer je kunt ‘lurken’ hoe beter!

Het kijken door de bril van een ‘job’ helpt je goed te ontwerpen. Er zijn 4 brillen (=jobs) to  be done.

  1. De functionele job- wat er moet gebeuren, bijvoorbeeld bij een boor willen mensen iets ophangen aan de muur.
  2. De emotionele job – is gerelateerd aan de ervaring en gevoelens bij het uitvoeren van de functionele taak. Denk aan: veilig, zelfverzekerd, zeker, trots of gelukkig
  3. De sociale job – hoe willen mensen door anderen gezien worden? Bijvoorbeeld: in control, een leider, er goed uitzien, een expert, een influencer, inspirerend of een goed voorbeeld
  4. De supply job – Dit gaat over hoe gemakkelijk of moeilijk het is om de oplossing die je hebt ontwerpen te bereiken.

Het gaat erom dat je je inleeft in de gebruiker van jouw leerervaring en met deze persoon in gedachten, voor al deze ‘jobs’ de ‘gains’ (wat wil de lerende bereiken) en ‘pains’ (pijnpunten) onderzoekt en samenbrengt in een learner profile. De focus ligt daarbij dus op de professional en wat die wil bereiken: verbind ‘wie’ met ‘wat’.

Het Jobs to be Done format bestaat uit:

een WERKWOORD + OBJECT + CONTEXT informatie.

Bijvoorbeeld: “Koop iets wat je bezig houdt en je maag vult op weg naar het werk.”

Een voorbeeld van brandblussers: “Ga zo veilig mogelijk een brandend huis binnen, wanneer je dat gaan blussen.” Dat is de functionele job. De emotionele of sociale job zou als volgt kunnen luiden: “Jij kunt op je collega’s vertrouwen en je collega’s op jou als jullie een brandend huis binnen gaan om dat te blussen.”

Je ziet dat het raamwerk je dwingt om echt in de schoenen van je doelgroep te gaan staan. Zo bespraken we het voorbeeld van leiderschapsontwikkeling. Vraag door en observeer waar mogelijk. Waar hebben mensen een hekel aan? Waar zijn ze veel tijd aan kwijt?  Of bij onboarding. Het gaat niet alleen om de kennis die mensen nodig hebben maar ook om het feit dat ze niet voor schut willen staan omdat ze iets niet weten of snappen als ze nieuw zijn in een organisatie.

Meer lezen of zoek je een cursus?


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: