Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vanavond heb ik in het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning een online gastcollege verzorgd over trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Ik onderscheid maar liefst zevenentwintig trends.
Deze trends zijn trouwens niet allemaal aan de bod gekomen.
Ik had deelnemers vooraf gevraagd per deelnemer een trend te verkennen en over deze trend een korte presentatie van maximaal 5 minuten voorbereiden (o.a. relevantie, mogelijkheden, kritische kanttekeningen).
Na de voorstelronde, de introductie van de verwerkingsopdracht aan het eind van de sessie en twee stellingen om voorkennis te activeren, ben ik ingegaan op het fenomeen ’trends’. Trends zijn ontwikkelingen met een lange aanlooptijd en een duurzaam karakter. Ze komen pas na verloop van tijd aan de oppervlakte. Hypes komen razendsnel op, maar verdwijnen ook weer snel. Tools zijn ook geen trends, hooguit representanten van trends.
Trends op het gebied van technology enhanced learning ontstaan ook vaak als gevolg van een samenspel tussen maatschappelijke ontwikkelingen, technologische ontwikkelingen en didactische inzichten. Gepersonaliseerd leren wordt bijvoorbeeld beïnvloed door individualisering, adaptieve technologie (en nu ook door de combinatie van big data en AI) en door opvattingen over ‘mastery learning‘. De wisselwerking tussen didactische inzichten en technologische ontwikkelingen kan ook leiden tot werkwijzen die zonder technologie niet mogelijk zouden zijn (zoals het gebruik van formatief toetsen bij grote groepen lerenden).
Daarna ben ik ingegaan op de veranderende aard van e-learning. Vroeger werd e-learning geassocieerd met het bestuderen van relatief platte online contant. Inmiddels is de aard van e-learning sterk verbreed. Clive Shepherd onderscheidde in 2013 bijvoorbeeld de volgende vormen:
Ik heb er daarbij ook voor gewaarschuwd om niet te snel te spreken van leren. Vaak wordt gesteld dat je ook tijdens je werk leert. Leren is echter een duurzame verandering in gedrag of in het vermogen om je op een bepaalde manier te gedragen, als resultaat van ervaringen (Schunk, 2012). Dat vergt veelal reflectie en feedback. Noem een activiteit niet te snel een leeractiviteit.
Twee andere waarschuwingen waren:
Vervolgens hebben de cursisten hun presentaties gehouden, en hebben we deze bediscussieerd. Daarna heb ik nog een aantal aanvullende trends besproken en bediscussieerd, en is een afsluitende opdracht aan bod gekomen.
Uiteraard hebben we regelmatig gepauzeerd.
Hieronder vind je mijn slides (die dus niet allemaal aan bod zijn gekomen).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar