Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Tijdens de Coronacrisis zijn onderwijsinstellingen op een gegeven moment -in verband met de 1,5 meter- les gaan geven waarbij de helft van de lerenden fysiek deelnam, terwijl de andere helft online participeerde. Bij de Universiteit van Copenhagen hebben ze ontdekt dat de lerenden die online deelnamen aan een hoorcollege meer actief waren dan de lerenden die in de collegezaal aanwezig waren.
Hoorcolleges kunnen passieve sessies zijn. Het leerzame karakter ervan is groter naarmate lerenden de leerstof actiever verwerken, en een docent instructie afwisselt met -bijvoorbeeld- interactie. Bij ‘simultaan verzorgde’ hoorcolleges is het dan extra belangrijk dat je ervoor zorgt dat lerenden die online participeren ook actief betrokken worden. Zij ervaren immers een grotere psychologische en communicatieve afstand dan de lerenden die fysiek aanwezig zijn.
Bij de Universiteit van Copenhagen merkte men echter dat het juist de online lerenden waren die actiever deelnamen aan een hoorcollege. Zij hebben dit meer systematisch onderzocht door opnames van 282 colleges, die werden gegeven aan de farmaceutische, medische en veterinaire faculteiten, te analyseren. De onderzoekers hebben verder instant message-verslagen van drie colleges onderzocht en 15 groepsinterviews met lerenden over hun onderwijservaringen gehouden.
Online lerenden waren actiever in het stellen van vragen over de instructie. Ze stelden veel vragen in de chats. De fysiek aanwezige lerenden stelden heel weinig vragen aan docenten.
Mogelijke redenen zijn volgens de onderzoekers:
Volgens de onderzoekers kunnen chats belangrijk zijn voor een dieper begrip van de inhoud, omdat er meer communicatie is tussen lerenden onderling en met de docent. Dit werkt vooral goed als een e-moderator vragen uit de chat bij het college betrekt. De e-moderator bedient de camera dan ook een dynamische manier, zodat lerenden op afstand kunnen zien wanneer de docent op een bord schrijft of dia’s aanwijst. Verder is het belangrijk dat een docent het stellen van vragen bevorderd en aangeeft dat het niet erg is om fouten te maken.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar