Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Hoogleraar Eric Mazur is jaren geleden overgestapt van klassikale hoorcolleges naar ‘peer learning’. Tijdens de Coronacrisis heeft hij een online variant van peer learning toegepast. En nu wil hij niet meer terug naar face-to-face onderwijs.
Donald Clark wijdde onlangs een blogpost aan het werk van Eric Mazur als docent. Een belangrijk kenmerk van zijn werk is dat hij met behulp van pre- en post-tests intensief kijkt wat de effecten zijn van zijn onderwijs.
Tijdens zijn face-to-face onderwijs stelt hij veelvuldig met behulp van student response systemen diagnostische vragen over onderliggende natuurkundige principes. Als blijkt dat zijn studenten een bepaald principe onvoldoende hebben begrepen, dan laat hij hen het principe in groepjes bespreken. Daarna stelt hij weer diagnostische vragen. Mazur heeft daarbij ook ontdekt dat de hele groep studenten beter gaat presteren als de beste studenten in de hoeken van de collegezaal zitten.
Toen hij dankzij COVID-19 geen face-to-face onderwijs meer mocht verzorgen, heeft hij online onderwijs verzorgd met de volgende kenmerken:
Belangrijke voordelen van deze benadering:
“When you teach online, every single student is sitting in the front row”
Mazur stelt dat hij tot nu toe nog nooit zo’n kwalitatief hoogstaand onderwijs heeft verzorgd:
Online teaching is better than in person.
Merk hierbij op dat de context van Mazur een behoorlijk specifieke is (vakgebied, doelgroep).
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar