Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vanuit de optiek van leren zijn smartphones zowel enorme afleiders, als zeer handige middelen. Op basis van interviews met studenten formuleert Stephen Addison van de Athabasca University drie tips om smartphones in te zetten als een effectief leermiddel.
Addison stelt dat smartphones lerenden in staat stellen om bijna altijd en overal te leren. Zij bieden lerenden ondersteuning waar en wanneer zij daar behoefte aan hebben. Smartphones zijn namelijk gemakkelijker, sneller en handiger te gebruiken dan bijvoorbeeld laptops. De tips hebben geen betrekking op het gebruik van de smartphone in de klas.
De tips zijn:
1. Maak gebruik van kleine tijdslots
Docenten moeten daarom leerinhouden in afgebakende brokken onderverdelen en lerenden laten zien hoe zij met behulp van bepaalde tijdsperioden gedurende een week bepaalde onderdelen van een cursus kunnen afronden. Docenten bieden bronnen aan in gebruiksvriendelijke en gemakkelijk toegankelijke formaten voor mobiele apparaten. Daarnaast is het belangrijk om de lerende centraal te stellen bij de leerervaring en na te denken over hoe en waar zij leeractiviteiten en leerinhouden op hun smartphone zullen gebruiken (thuis, werk, openbaar vervoer).
2. Focus alleen op essentiële taken
Docenten moeten dan duidelijk maken wat de essentiële taken zijn voor lerenden. Zij kunnen een beveiligde berichtenservice inzetten om een grote groep lerenden te informeren over updates en deadlines. Daarnaast kunnen docenten instructies voor beoordelingen beschikbaar maken in audio-formaat. Lerenden kunnen deze dan tijdens hun woon-werkverkeer beluisteren en direct ermee aan de slag gaan als zij thuiskomen.
3. Maak je eigen planning en houd je eraan
Docenten kunnen bevorderen dat lerenden de agenda kunnen gebruiken van de mobiele versie van hun leermanagementsysteem. Zij kunnen verder investeren in de ontwikkeling van informatievaardigheden van lerenden, en lerenden tips geven over het stellen van doelen, het maken van een planning en het omgaan met afleiding door de telefoon.
Volgens Addison stoppen lerenden met het afleidend gebruik van een smartphone als zij zelf het voordeel inzien van het gebruik van mobiele technologie voor hun studie.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar