Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In The move to microcredentials exposes the deficiencies of existing credentials stellen David Boud en Trina Jorre de St Jorre dat microcredentials in hun huidige vorm de zogenaamde tekortkomingen van diploma’s niet kunnen verhelpen. Hun artikel bevat m.i. enkele verkeerde aannames, maar toch ook zinvolle suggesties.
Diverse aanbieders van onderwijs en opleidingen bieden in toenemende mate korte programma’s aan, waarvoor je een certificaat kunt krijgen. Volgens de auteurs weten we nog niet wat de impact is van deze vorm van microcredentials voor vaardigheden en werkgelegenheid.
Diploma’s zeggen in elk geval weinig over de inzetbaarheid van werknemers, hoewel mensen met een diploma vaker een baan vinden dan mensen zonder een diploma. Wel is het volgens de auteurs zo dat afgestudeerden -in ieder geval in Australië- moeilijker aan een baan komen vanwege krapte op de arbeidsmarkt en meer concurrentie. Het is de vraag of microcredentials daar een oplossing voor bieden. De vraag of microcredentials de inzetbaarheid van afgestudeerden bevorderen is volgens Boud en Jorre de St Jorre afhankelijk van de relevantie van hun leeruitkomsten en prestatienormen, de validiteit van de beoordelingen en hoe overtuigend dit wordt gecommuniceerd.
Hier ontbreekt het volgens de auteurs in elk geval bij diploma’s aan. Niet alle leeruitkomsten worden bijvoorbeeld beoordeeld. Leeruitkomsten zijn ook niet altijd gerelateerd aan hoe mensen presteren.
Dit probleem verhelp je niet door bestaande programma op te knippen in microcredentials en vervolgens microcredentials te stapelen tot een diploma. Boud en Jorre de St Jorre schrijven:
If existing course units do not assure learning outcomes then they cannot become microcredentials because they do not meet the minimum requirements of adequacy. The increasingly common re-packaging of existing units into microcredentials must be regarded with suspicion.
Zij stellen dat je microcredentials opnieuw moet ontwerpen zodat deze voldoen aan de minimumnormen van die voor elk aangewezen resultaat vereist zijn. De leeruitkomsten moeten iets zeggen over waartoe lerenden in staat zijn. Daarnaast moet de relatie van microcredentials met een groter geheel duidelijk zijn, en moeten er procedures en standaarden zijn met betrekking tot het samenstellen van microcredentials. Tenslotte moet je goed nadenken over hoe en op basis waarvan je microcredentials gaat beoordelen.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar