Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten beschikken over grote hoeveelheden data van hun lerenden. Daarbij gaat het niet alleen om cijfers, maar ook over aanwezigheidsgegevens, tal van activiteiten in diverse systemen, enzovoorts. Volgens Elliot Howells kunnen onderwijsinstellingen lerenden in elke fase van de levenscyclus als lerende een meer gepersonaliseerde ervaring bieden, en hen beter ondersteunen en begeleiden.
Howells stelt dat organisaties in allerlei sectoren data gebruiken om op een persoonlijker niveau met hun klanten in contact te komen. Denk aan de suggesties die Spotify en Netflix doen op basis van je luister- en kijkgedrag. Lerenden zijn hieraan gewend en verwachten volgens de auteur een vergelijkbare ervaring binnen onderwijs en opleidingen.
Instellingen moeten volgens hem dan vier acties ondernemen om meer uit data te halen:
Elliot Howells stelt dat de ervaringen van alle lerenden een hele ‘levenscyclus’ omvatten. Het begint bij werving en toelating, en eindigt als ze alumni zijn. De auteur pleit voor een holistische benadering, zodat lerenden ervaringen kunnen hebben die meer zijn toegespitst op hun eigen situatie. De bijdrage bevat enkele voorbeelden van onderwijsinstellingen die deze benadering toepassen, zoals:
Bij de Nederlandse Open Universiteit hebben we het afgelopen jaar geëxperimenteerd met een ‘data lake’. In eerste instantie hebben we daar alleen de digitale leeromgeving yOUlearn op aangesloten. Vervolgens hebben we ook een learning analytics-monitor van Q-sense aangesloten op dit data lake. Daarmee hebben we een pilot van beperkte omvang uitgevoerd, waarbij we onder meer inlevergedrag en betrokkenheid van lerenden hebben gemonitord. Op dit moment is een vervolgproject in ontwikkeling.
Door data op deze manier te gebruiken, kun je lerenden gerichter benaderen. Bijvoorbeeld als je op basis van de data vermoed dat zij het risico lopen voortijdig uit te vallen. Uiteraard is het belangrijk dat je daadwerkelijk meet wat je wilt meten en dat de verzamelde data. De data moet relevant zijn voor wat je wilt meten. Wees je er ook van bewust dat je nooit echt een compleet holistisch beeld hebt van lerenden. Een groot deel van hun activiteiten vindt plaats buiten het (digitale) gezichtsveld van de instelling. Ook beschik je niet altijd over informatie over hun context: je weet niet welke omstandigheden van invloed zijn op studiegedrag.
Tenslotte is het inderdaad belangrijk om acties te koppelen aan analyses. De effectiviteit van deze acties hangt volgens mij sterk af van de aard van de actie: is de actie passend, gezien de context? Wat is de toonzetting van de actie? Is de actie echt ondersteunend of meer veroordelend?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar