Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ons boek ‘Blended Leren Ontwerpen’ is beschikbaar! Je kunt het hier bestellen. Jaaaa, we kunnen het natuurlijk niet genoeg onder de aandacht brengen 😏. Vorige week waren we ‘on tour’ en hebben we het boek persoonlijk aan 3 LOSmakers overhandigd. Met elk van hen hadden we ook een leuk gesprek over blended leren. Zo stelde Suzanne Zuijderduijn ons de vraag hoe je goed kunt aansluiten bij de doelgroep.
Een heel relevante vraag want je kunt nog zo’n optimale blend ontwerpen, als deze blend qua inhoud of vorm niet aansluit… We raden vaak aan om te werken met persona’s: leef je goed in de deelnemer in, maak een concrete schets en pak deze er regelmatig even bij tijdens het ontwerpen. Wat je ook kunt doen is de doelgroep al betrekken bij het ontwerpen.. een meer relationele benadering.
Welk ontwerpmodel kan je dan goed gebruiken? In een eerdere blog hebben we het 3P ontwerpmodel beschreven als hulpmiddel om innovatief te ontwerpen. Nu lichten we het ABC ontwerpmodel eruit:
Een zes-stappen-aanpak die je als ontwerpgroep gebruikt om tot een prototype ontwerp te komen. Je maakt daarbij gebruik van zes leerstrategieen en bijbehorende synchrone en asynchrone activiteiten. Dit prototype toets je vervolgens bij je doelgroep.
In onderstaand filmpje geeft ik een korte schets van de stappen in dit ontwerpmodel:
Nog een korte toelichting:
ABC staat voor ‘Arena Blended Connected’ en is ontwikkeld door een universiteit in de UK. Zes leertypes uit onderzoek van professor Laurillard (2021) staan centraal: acquisitie, samenwerken, discussiëren, onderzoeken, oefenen en produceren.
In het ABC model zijn deze zes leertypes vertaald naar zowel ‘traditionele’ als online leeractiviteiten. Aan de hand van een stappenplan ga je met een ontwerpgroep aan het werk. Je bedenkt kort ‘in een tweet’ wat de kern van het leertraject is dat je gaat ontwerpen, om vervolgens in negentig minuten een visueel storyboard van je leerinterventie te maken. Nog concreter zijn de zes ontwerpstappen:
Mij spreekt het model aan door enerzijds de relationele benadering die erin zit: samen met een ontwerpgroep aan de slag en toewerken naar een prototype dat je kunt toetsen bij de deelnemers. Misschien kun je een visueel storyboard maken of een mock-up? Een product dat deelnemers helpt om al wat in de te ontwerpen ervaring te stappen. Daarnaast vind ik het ontwerpen vanuit 6 leertypes prettig. Die stimuleren je om als ontwerper een stuk verder te denken dan het aanbieden van inhoud en verwerking middels opdrachten. Stel dat je ‘produceren’ als belangrijke leerstrategie vormgeeft in je leertraject, wat zouden dan producten zijn waar de deelnemers ook echt mee geholpen zijn?
In ons boek vind je een uitwerking van een ontwerp gemaakt met het ABC model. Er is ook een zeer uitgebreide website met materialen, voorbeelden en blogs. De moeite waard om eens mee te experimenteren!
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar