Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 10-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Innovatief ontwerpen van leren met het 3p-model

De cover van ons nieuwe boek Blended leren ontwerpen


Sibrenne en ik kijken reikhalzend uit naar 20 mei, de dag waarop ons boek ‘Blended leren ontwerpen uit komt. Ik heb wel genoten van het schrijfproces- we blokten steeds 1 of 2 gezamenlijke schrijfdagen waarin we de agenda leegveegden. We schreven ieder vanuit ons eigen huis, starten met een Skype overleg en gingen dan schrijven met de Skype chat open om even snel een vraag te stellen. Het enige wat ik zwaar vond was het proefdruk lezen. Ik had daar eigenlijk geen tijd voor ingepland. Maar het ziet er prachtig uit! En het is toch wel een opluchting dat het boek momenteel bij de drukker ligt (er komt natuurlijk ook een e-book!). 

De hoofdstukken van het boek zijn – het organiseren van de start (met ontwerpbenaderingen enz.), ontwerp, innovatieve blends, van doel tot tools, van infographic tot interactieve video’s (over leermateriaal), online facilitering en online specials. In het hoofdstuk ontwerp komt het 3P model aan bod. Het is een super nuttig model omdat het je echt op een andere manier laat kijken naar je ontwerp.

The 3P model helpt je innovatief te denken over je leerontwerp

Het 3P model is beschreven door Chatti, Jarke en Specht. Het model is ontwikkeld als reactie op de veranderende wereld van online media en informatie. Er is zoveel informatie op internet beschikbaar. De oude modellen zoals bijvoorbeeld ADDIE houden hier niet veel rekening mee. Om Hans de Zwart te citeren: Trainers en opleiders concurreren nu met Youtube. In plaats van te concurreren, en een onderwerp waar al veel over online proberen beter uit te leggen kun je goed gebruik maken van de beschikbare bronnen en deze gebruiken voor pull-leeractiviteiten. Pull activiteiten zijn activiteiten waarin lerenden in de lead zijn om te zoeken en keuzes te maken. Op die manier leren mensen proactiever en leer je ze netwerken, bronnen te vinden en te beoordelen.

Ik heb een animatie uitleg van het 3P-model gemaakt met behulp van Squigl. Het is in het engels.

Het 3P model bij de cursus waterbeheer en -beleid

Met het 3P model ontwikkelen we een cursus voor ambtenaren die te maken hebben met waterbeheer en -beleid, in de volksmond: de watercursus. Belangrijke uitgangspunten bij deze cursus zijn:

  • We stellen de lerende centraal, zijn behoefte en voorkeuren.
  • We zorgen voor een gevarieerd programma waarbij we deelnemers actief betrekken in de vormgeving.
  • We kiezen voor een leerplatform wat ze na het traject kunnen blijven gebruiken.
  • Leren doe je met anderen. We willen aandacht besteden aan kennismaken met elkaar, van elkaar leren en het netwerk uitbreiden.

Het traject duurt drie maanden. Er doen 120 deelnemers mee en ze worden begeleid door drie facilitatoren met kennis van zaken. De eerste week maken ze aan de hand van stellingen kennis met elkaar. Deelnemers worden nadrukkelijk uitgenodigd om de eigen beroepspraktijk/ ervaringen te delen. (Participatie) Vragen zijn: wat heb je met het onderwerp te maken? Op welke wijze? Welke vragen heb je? We organiseren een live sessie om deze ervaringen te inventariseren en clusteren. Deze clustering helpt bij het ontwikkelen van keuzemodules. Hierna volgen er twee maanden waarbij iedereen een module naar keuze volgt. (Personalisatie) Elke module heeft een opdracht waarbij iets uitgezocht of ontworpen moet worden wat bruikbaar is in de eigen praktijk. De groepen gaan zelf op zoek naar informatie. Er is een lijst met experts die ze kunnen interviewen (Pull). Tevens krijgt elke groep de vraag om met ten minste één bedrijf contact te leggen. Het traject wordt afgesloten met een presentatie van de opbrengsten en producten van de groepen. Tevens bespreken de deelnemers hoe deze groep eventueel verder wil gaan als kennisnetwerk en wie daar een faciliterende rol in kan spelen.

Zelf animaties maken met Squigl

Ik ben wel een fan van Squigl om animaties zelf te maken (wat overigens ook een onderwerp is in het boek). Je voert (engelse) tekst in bij Squigl en hij gaat dan zelf op zoek naar afbeeldingen. Er is een bibliotheek met getekende afbeeldingen van alle Squigl gebruikers die je kunt gebruiken. Deze bibliotheek breidt zich continu uit, dus er is al een ruime keuze. Ik wil echter nog steeds een keer mijn eigen afbeeldingen tekenen met mijn Wacom-tablet, maar daar moet ik echt tijd voor blokken. Je kun daarna je eigen stem opnemen of een geautomatiseerde stem gebruiken (wat ik nu eens heb gedaan om het uit te proberen). Wil je meer weten over het gebruik van Squigl? Bekijk bijvoorbeeld deze video of lees de blogpost die ik er al eerder over schreef.  


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: