Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Gamification is het toepassen van spelelementen binnen een context die niet voor spelen is bedoeld, maar bijvoorbeeld voor leren of verandermanagement. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een quiz als leeractiviteit. Gamification bij leren wordt vaak ingezet om de motivatie en betrokkenheid van lerenden te vergroten. Onderzoek laat zien dat gamification tot wisselende leeruitkomsten kan leiden. Verschillende gamification-ontwerpelementen laten verschillende effecten zien. Verder is gamification niet voor alle vakgebieden en doelgroepen even leerzaam.
Via een LinkedIn-post van Michel van Ast werd ik geattendeerd op de publicatie The impact of gamification in educational settings on student learning outcomes: a meta‑analysis van Rui Huang en collega’s. Zij hebben een metastudie uitgevoerd waarin zij dertig studies hebben geanalyseerd met in totaal 3083 participanten. Deze studies vergeleken gamification met niet-gamification condities. De onderzoekers hebben gekeken naar de totale effectgroottes, naar het gebruik van gamification-ontwerpelementen (bv. badges) en naar de omstandigheden waarbinnen gamification is gebruikt (zoals vakgebied).
Deze metastudie bevat enkele interessante bevindingen.
Mijn opmerkingen
Huang, R., Ritzhaupt, A.D., Sommer, M. et al. The impact of gamification in educational settings on student learning outcomes: a meta-analysis. Education Tech Research Dev 68, 1875–1901 (2020). https://doi.org/10.1007/s11423-020-09807-z
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar