Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat is er de afgelopen tijd zo al over virtual reality geschreven?

Op deze zaterdagochtend ben ik de artikelen die ik de afgelopen tijd in Pocket bewaard heb aan het doornemen. In deze blogpost wil ik jullie attenderen op drie bijdragen over virtual reality.

This Should Be V.R.’s Moment. Why Is It Still So Niche?

Kevin Roose schrijft in de New York Times dat de technologie van virtual reality de afgelopen jaren krachtiger is geworden. Virtual Reality helpt je te ontsnappen aan de werkelijkheid. VR wordt ook vaker gebruikt. Toch blijft het gebruik achter bij de hooggespannen verwachtingen. Dat heeft te maken met het gegeven dat je er nog weinig mee kunt doen. De toegevoegde waarde ten opzichte van andere technologieën is beperkt. Je bent snel uitgekeken op activiteiten en op de beperkte sociale interacties die je binnen specifieke VR-omgevingen  hebt. Bovendien heb je er vaak aparte apparaten voor nodig.

Roose stelt onder meer:

the future of lifelike digital interactions will not be found inside V.R. headsets and computerized goggles, but instead will be built on top of the less flashy technology we’re already using.

6 Key Indicators for Effective VR Training

Taylor Freeman formuleert zes principes die bepalen of een training in een virtual reality omgeving meerwaarde heeft en leerzaam is. Volgens Freeman is VR anders maar van incrementele waarde.

  1. Dankzij VR kun je een fysieke omgeving nabootsen en vervolgens je lichaam gebruiken om te interacteren met de ruimte en de voorwerpen in die omgeving. Op het gebied van tastzin is nog een lange weg te gaan. Zaken als druk, gewicht of compactheid voelen nog niet realistisch aan.
  2. VR is sterk in deskundigheidsbevordering op het gebied van de volgorde en het nemen van beslissingen bij een procedure. Je kunt zo vaak oefenen als nodig is, zonder schade aan te richten aan bijvoorbeeld een apparaat.
  3. Bits zijn veel minder duur dan atomen. Dankzij VR kun je oefenen met apparaten en bronnen die kostbaar, breekbaar of schaars zijn. Lerenden kunnen leertaken uitvoeren die anders moeilijk of onmogelijk uit te voeren zijn.
  4. Dankzij VR kun je gevaarlijke situaties op een veilige en behoorlijk realistische manier oefenen. Daarbij gaat het niet alleen om fysieke veiligheid, maar ook om psychologische veiligheid.
  5. Dankzij VR kun je je letterlijk verplaatsen in andere personen en zaken vanuit hun perspectief leren begrijpen. Je kunt hierdoor nieuwe inzichten verwerven en een groter gevoel van empathie voor de ander ontwikkelen.
  6. Dankzij gesimuleerde scenario’s in een VR-omgeving, weet je beter wat je kunt verwachten. Je bent beter voorbereid het geleerde in de praktijk toe te passen.

De tekortkomingen op het gebied van tastzin beperken m.i. de toepasbaarheid van VR voor het oefenen van risicovolle handelingen, zoals het repareren van een kostbare machine.

Microsoft is the First Major Tech Company to Host a VR Keynote, and it Went Down Without a Hitch

Microsoft heeft onlangs een keynote presentatie verzorgd binnen de VR-omgeving Altspace. Volgens de auteur van deze bijdrage verliep dat heel soepel. Je had overigens geen VR-headset nodig om deze presentatie bij te kunnen wonen. Ook kon je de presentatie via een gewone livestream bekijken. Zo te lezen is Microsoft erin geslaagd het publiek te imponeren.

And its presentation was perhaps the most ambitious and most polished we’ve yet seen, featuring custom-built scenes that stitched together immersive and traditional media alike.

Kijk zelf (na ruim 14,5 minuten komt de VR-omgeving in beeld):

The post Wat is er de afgelopen tijd zo al over virtual reality geschreven? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: