Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heb ik een online gastles verzorgd voor docenten informatietechnologie van ROC Friese Poort. Ik ben daarbij ingegaan op didactische richtlijnen en op manieren om bij online leren zelfregulering te bevorderen.
Na het voorstellen en de introductie van didactische richtlijnen ben ik ingegaan op vijf van deze richtlijnen. Ik heb daarbij laten zien hoe je deze richtlijnen met behulp van leertechnologie kunt vormgeven.
Na de presentatie van twee principes respectievelijk drie principes heb ik deelnemers de volgende opdracht gegeven:
Bedenk minimaal 1 online werkvorm op basis minimaal één van de twee genoemde didactische principes. Kahoot etc voor het checken van het geleerde mag niet! Ook niet de gegeven voorbeelden. Plaats het bericht in de chat als ik het zeg.
Vervolgens ben ik ingegaan op zelfregulering. Zelfregulering impliceert dat lerenden eigenaarschap nemen voor hun eigen leerproces. Zeker bij online leren is zelfregulering van groot belang.
Ik heb daarbij aangegeven dat effectieve leerstrategieën zelfregulering bevorderen. Ik heb de deelnemers daarna gevraagd in hoeverre zij verschillende doelgroepen ondersteunen bij vier aspecten rond zelfregulering. Ook ben ik ingegaan op activiteiten die zelfregulering bevorderen, zoals doelen stellen en jezelf belonen als doelen zijn behaald. Gamification kan hier ook aan bijdragen. Een ander voorbeeld is lerenden laten samenwerken. Als het goed is, spreken zij elkaar dan aan bij het maken van opdrachten. Zij houden elkaar dan ‘bij de les’.
Hieronder vind je mijn slides.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar