Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Gisteravond, 21 januari 2021, heb ik in het kader van de postbachelor opleiding over e-learning weer een virtuele klas-sessie verzorgd over activerende didactiek en leertechnologie.
Ik had deelnemers vooraf gevraagd een ‘beeld’ mee te nemen dat zij hebben van activerende didactiek. Dat beeld kon een voorwerp zijn of een foto. Ik heb hen gevraagd dat beeld voor de camera te houden. Vervolgens hebben we enkele beelden besproken.
Daarna heb ik deelnemers de volgende vraag gesteld, waar ik aan het eind op terug zou komen: Bedenk één vraag waarmee je kunt checken of een deelnemer aan deze sessie na afloop weet hoe h/zij een onderdeel van de inhoud van de sessie kan toepassen.
Tijdens deze virtuele klas-sessie zijn we vervolgens onder meer ingegaan op drie redenen waarom ICT lang niet altijd op een effectieve, leerzame, manier wordt gebruikt:
Je zou leertechnologie meer moeten gebruiken voor het faciliteren van een activerende didactiek. We weten namelijk mede op onderzoek dat blended learning kan leiden tot goede leerresultaten, maar dat dit afhangt van het toepassen van ‘evidence-informed’ principes. Daar zijn we vervolgens op ingegaan, aan de hand van bouwstenen voor een effectieve didactiek (Surma cs, 2019) en First Principles of instruction (Merrill, 2002).
Ik heb vijf principes kort gepresenteerd, en de deelnemers daarna na laten denken over online werkvormen bij die vijf principes:
In aanvulling op de voorbeelden van de deelnemer, heb ik ook zelf voorbeelden gegeven. Daarna heb ik een quiz gehouden.
Tenslotte ben ik ingegaan op de wisselwerking tussen leertechnologie en didactiek. Daarbij heb ik onder meer benadrukt dat je niet alleen moet kijken naar welke leeractiviteiten je kunt faciliteren met technologie, maar ook hoe leertechnologieën jou in staat stelt bepaalde leeractiviteiten te ontwikkelen.
Hieronder vind je mijn slides:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar