Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Er is waarschijnlijk sprake van een positieve invloed op het leerproces als docenten feedback geven op basis van sterk gevisualiseerde analyses van data van leergedrag. Dergelijke feedback kan bijdragen aan het vermijden van ‘sociale onzekerheid’ die kan ontstaan als lerenden vergeleken worden met andere lerenden. De feedback is namelijk gebaseerd op de eigen voortgang in de richting van de leerdoelen. Dit is een belangrijke conclusie van Australisch onderzoek naar persoonlijke feedback en learning analytics.
Lerenden moeten in toenemende mate hun eigen leren reguleren. Vooral naarmate online leren steeds vaker wordt ingezet. Feedback speelt daarbij een belangrijke rol. Het geven van persoonlijke feedback aan veel lerenden is daarbij een ‘uitdaging’. Learning analytics kan hier wellicht een bijdrage aan leveren. Daarbij is het volgens onderzoek wel van belang dat lerenden feedback die ze krijgen, begrijpen en op basis daarvan acties ondernemen. Anders blijken zij niet goed in staat om passende acties te ondernemen om hun eigen leren te reguleren.
Een aantal Australische onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar “sense-making” bij feedback waarbij gebruik is gemaakt van learning analytics en de tool OnTask. Deze applicatie stelt docenten in staat op basis van bepaalde regels en templates feedback te geven. Lerenden ontvangen dan standaard boodschappen op basis van bepaald leergedrag waarbij zij persoonlijk worden aangesproken.
De belangrijkste bevindingen van dit onderzoek zijn:
De auteurs formuleren ook implicaties voor de praktijk of het beleid:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar