Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Britse Education Endowment Foundation (EEF) heeft in april van dit jaar desktoponderzoek uitgevoerd naar benaderingen die scholen kunnen gebruiken, om lerenden te ondersteunen bij online leren op afstand indien scholen vanwege Covid-19 gedwongen worden de deuren te sluiten. Wat zijn de belangrijkste conclusies?
Hoewel het rapport al enkele maanden oud is, ben ik er van de week pas dankzij Twitter op gestuit. De samenstellers -afkomstig van EEF en de Durham University- hebben zestig systematische reviews en meta-analyses rond conclusies op vijf voor online leren op afstand relevante thema’s bestudeerd en samengevat:
Het rapport bevat een uitgebreide verantwoording van de onderzoeksaanpak. Verder presenteren de samenstellers algemene conclusies, en bevindingen per onderzocht thema. Per thema gaan zij in op:
Niet alleen de algemene conclusies -waarover zo meteen meer- zijn interessant om te lezen, maar ook de bevindingen per thema. De auteurs constateren bijvoorbeeld:
De algemene conclusies luiden:
De samenstellers benadrukken ook dat onderzoeksresultaten vaak afkomstig zijn uit diverse contexten die niet nauw aansluiten bij de omstandigheden van het onderwijs tijdens de coronacrisis. Digitale technologie wordt veelal op school gebruikt en vanuit dit perspectief onderzocht. Online leren op afstand is toch echt anders. De auteurs stellen dat het in alle gevallen belangrijk is dat docenten en schoolleiders hun professionele oordeel gebruiken bij het bepalen van de ondersteuning die zij hun lerenden bieden en dat zij de impact ervan op het leren in het oog houden.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar