Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In deze bijdrage wil ik drie artikelen samenvatten waarin de auteurs terugblikken op onderwijs tijdens de coronacrisis. Wat hebben we daarvan geleerd?
De uitbraak van COVID-19 heeft grote invloed gehad op het onderwijs. In het voorjaar moesten alle onderwijsinstellingen hun deuren op slot doen en online lesgeven. Vervolgens kwam er meer ruimte. Het basisonderwijs kon weer teruggaan naar klassikaal onderwijs. Binnen het voortgezet onderwijs werd eveneens grotendeels weer regulier lesgegeven. In een deel van het voortgezet onderwijs, het mbo en hoger onderwijs koos men vaak voor simultaan onderwijs of voor blended learning waarbij online leren dominant was.
Sinds een aantal dagen moet het hele onderwijs weer volledig online worden verzorgd, uitzonderingen daargelaten. Een situatie die minstens duurt tot 19 januari 2021. Wat zijn geleerde lessen van de eerdere ervaringen?
Teaching Online in the COVID Crisis: What We Have Learned
Ray Schroeder schrijft dat we onder meer hebben geleerd dat we voorbereid moeten zijn op toekomstige pandemieën, natuurrampen of andere verstoringen van het onderwijs. Volgens hem hebben we nu ook onderwijsmodellen die we moeten verbeteren en uitbreiden om de continuïteit van het leren te waarborgen in geval van verstoringen. Schroeder wijst eveneens op de gevolgen voor de gezondheid van lerenden en medewerkers, ook op de mentale gevolgen. Verder wijst hij op noodzakelijke verbeteringen die betrekking hebben op didactiek en pedagogiek (o.a. op het gebied van activering, betrokkenheid en welbevinden). De toegankelijkheid van het onderwijs is ook in het geding gekomen, onder meer omdat jongeren ongelijke toegang hebben tot de technologie die van belang is om aan online leren te doen.
5 Things We’ve Learned About Virtual School In 2020
Anya Kamenetz heeft zes interviews afgenomen met docenten. Zij schrijft o.a. over de angst voor leerachterstanden, waar in de VS op het moment van schrijven nog weinig cijfers bekend van zijn. De geleerde lessen zijn in elk geval:
What Higher Ed Taught Us in 2020: Analyst Reflections
In deze bijdrage blikken zes analisten van Eduventures op basis van eigen onderzoek uitgebreid terug op hoger onderwijs in 2020. Dit zijn belangrijke conclusies:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar