Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Drop-out oftewel voortijdige uitval heeft vaak vele redenen. Nu online leren binnen het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en universitair onderwijs vaker wordt toegepast, bespeur je de angst dat dit ten koste kan gaan van meer voortijdige uitval. Via het ontwerp van je onderwijs kun je ‘drop-out’ echter helpen reduceren.
De publicatie Designing for Student Retention. The ICEBERG model and key design tips (pdf) van de Britse Open Universiteit uit 2015 gaat uitsluitend in op aspecten met betrekking tot het ontwerp van modules die van invloed zijn op voortijdige uitval.
De auteurs kijken daarbij uiteraard naar online leren, aangezien de Britse Open Universiteit voornamelijk online leren aanbiedt. De principes en tips zijn m.i. echter ook relevant voor andere onderwijsvormen, zoals diverse combinaties van online en face-to-face onderwijs.
Effective design for student retention involves a curriculum which is Integrated, Collaborative, Engaging, Balanced, Economical, Reflective and Gradual (ICEBERG).
Verder formuleren de auteurs tien tips:
Je kunt leertechnologie op verschillende manieren gebruiken om deze principes en tips te faciliteren. Leertechnologie is bij uitstek geschikt om leerinhouden duidelijk te structureren (onderscheid maken tussen de kern en additioneel materiaal), en helder te maken wat je van lerenden verwacht. Veel leeromgevingen bevatten bijvoorbeeld ook een digitale studieplanner. Je kunt ook aparte modules beschikbaar stellen over effectief studeren.
Leertechnologie kan ook worden gebruikt om lerenden online te begeleiden. Eén van de voorbeelden is dat je lerenden automatisch notificeert als men de eerste twee weken van de module nog geen leeractiviteit heeft uitgevoerd. Deze vorm van ‘nudging’ kan effectief zijn, mits lerenden terecht een ‘por’ krijgen en als de ‘tone of voice’ respectvol en zorgvuldig is.
Verder kun je uiteraard leertechnologie gebruiken om engagement en studiebelasting te meten, of om lerenden na te laten denken over hun voortgang middels onder andere formatieve evaluaties.
Leertechnologieën zouden wel zeer intuïtief in gebruik moeten zijn. Zorg ook voor een balans in variëteit in activiteiten en overdaad aan applicaties en interacties.
The post Voortijdige uitval via learning design reduceren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar