Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Net als bij het traditionele onderwijs, kun je ook diverse keuzes maken als je leertechnologie gaat inzetten binnen onderwijs en opleidingen. Die keuzes maak je op basis van ontwerpcriteria. In 6 Models for Blended Synchronous and Asynchronous Online Course Delivery beschrijft Heather Farmer een aantal ontwerpcriteria en zes modellen.
In het verleden heb ik ontwerpcriteria beschreven, elf modellen voor ‘blended learning’ en later het ‘om-en-om’-model oftewel het HyFlex-model.
In haar bijdrage gaat Heather Farmer eerst in op twee ontwerpcriteria, zonder deze ontwerpcriteria te noemen:
Ik onderscheid deze ontwerpcriteria ook, naast andere ontwerpcriteria.
Op basis van deze twee criteria onderscheidt Heather Farmer vervolgens zes modellen:
Het tweede en derde model (en enigszins model vier) gaan ervan uit dat je online op locatie leert. In tijden van corona is dat nogal lastig. Online kan ook, maar is complex omdat je als docent slechter zicht hebt op grotere groepen lerenden. Uiteraard moet je ook over tools beschikken waarin je op een goede manier in subgroepen kunt werken.
Het is uiteraard schier onmogelijk om binnen een dagdeel online thuis te leren, en in een kleine groep face-to-face op school. Dat betekent dat je online en face-to-face leeractiviteiten met betrekking tot een onderwerp over meer dagen moet plannen.
Het mooie is wel dat Heather Farmer heel expliciet rekening houdt met de mate van autonomie die lerenden aankunnen en dat zij kijkt naar planning van asynchroon en synchroon online leren.
Verder valt op dat geen van de modellen rekening houdt met werkplek leren. Het geven van instructie blijft ook wat onder belicht.
The post Meer modellen voor 'blended' onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar