Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Dankzij internet betreden nieuwe spelers de markt van een leven lang leren. Een kenmerk daarbij is dat deze spelers docenten rechtstreeks in contact brengen met deelnemers. Een spannende ontwikkeling die ook vragen oproept ten aanzien van mijn eigen dienstverlening, waarbij ik jullie reactie op prijs stel.
Foto: © Mazirama, Depositphotos
Time heeft een lezenswaardig artikel gepubliceerd over Udemy. Udemy is een platform waar docenten tegen betaling cursussen aanbieden. Dat betekent dat individuele docenten betaald krijgen voor de cursusafname, en niet een opleidingsinstituut (uiteraard krijgt Udemy een stuk van de taart). Een enkele docent is daar inmiddels rijk van geworden. Het betreft hier wel een “witte raaf”. Gemiddeld verdienen docenten $ 8000 aan de cursussen. De goedkoppste cursus kost $ 28.
Inmiddels maken ruim tien miljoen deelnemers uit meer dan 190 landen gebruik van zo’n 40.000 cursussen.
Een aantal opvallende zaken uit het artikel zijn:
Udemy is exemplarisch voor organisaties die met name de markt van ‘een leven lang leren’ aan het opschudden zijn (voor zover erkende diploma’s en certificaten minder relevant zijn). Als deze ontwikkeling doorzet kunnen opleidingsinstituten wel eens de Free Record Shop achternagaan. Niet dat alle opleidingsinstituten zullen uiteraard verdwijnen. Kwalitatief goede en op speciale markten gerichte muziekwinkels bestaan immers ook nog steeds. Je moet je echter profileren en onderscheiden.
De nadruk op content en het betrekkelijk zwakke didactische concept maken Udemy overigens tot een kwetsbare speler. Los van het feit dat content gemakkelijk gekopieerd en illegaal verspreid kan worden, is heel veel content ook vrij beschikbaar (mits je in staat bent effectief te cureren). Het is de vraag wat voor content en welke services Udemy en haar concullega’s uniek maken.
Tegelijkertijd zetten deze initiatieven mij persoonlijk ook aan het denken. Het is betrekkelijk gemakkelijk geworden om zelfs zonder tussenkomst van een platform als Udemy leeractiviteiten te verzorgen.
Zou er bijvoorbeeld belangstelling zijn als ik een reeks van vier verdiepende en interactieve webinars zou verzorgen over de laatste ontwikkelingen op het gebied van ‘technology enhanced learning’?
Zou ik me dan moeten richten op een exclusieve groep deelnemers van bijvoorbeeld 25 personen die elk bijvoorbeeld € 300 betalen (met interactie en bewijs van deelname), of op een groter publiek die elk bijvoorbeeld € 50 betalen (zonder interactie en bewijs van deelname)? Een kleinere, meer exclusieve groep, is gemakkelijker te organiseren, bij een grotere groep deelnemers komt meer “geregel” kijken. Tegelijkertijd is het wel een toegankelijker aanbod.
Wat vinden jullie? Reageren kan ook via mijn contactformulier.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar