Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Daadwerkelijke persoonlijke interactie mogelijk maken als belangrijkste voordeel blended learning

Vicki Davis heeft onlangs een podcast gepubliceerd waarin Thomas Arnett verschillende vormen van blended learning bespreekt.

Resources blended learning

Bron: http://www.blendedlearning.org/

Arnett is werkzaam bij het Clayton Christensen Institute. In deze podcast benadrukt hij dat het bij blended learning niet gaat om het versterken van het bestaande onderwijs met ICT (zoals het gebruik van een smartboard).

Volgens hem gaat het er om dat je dankzij de mogelijkheden van online leren in staat bent als ‘brick and mortar’-organisatie je didactisch model opnieuw te ontwerpen. Blended learning zou juiste persoonlijke interactie tussen docent en lerende mogelijk maken. Dat is volgens hem het belangrijkste voordeel (al vind ik zelf de mogelijkheid om in te spelen op individuele leervragen en leerbehoeftes een erg groot voordeel).

In deze podcast bespreekt Arnett verschillende modellen, die ik zelf ook vaak in mijn workshops en presentaties gebruik. Zo laat hij diverse varianten van het rotatiemodel de revue passeren.

Over de flipped classroom zegt hij onder meer dat dit een model is dat je als docent vrij gemakkelijk zonder schoolorganisatie kunt toepassen. Je hebt immers geen ICT-voorzieningen van school nodig omdat lerenden thuis online leren.

Over het ‘individual rotation’-model zegt hij dat dit een model is waarbij lerenden volgens een vast schema online leren en dat zij online leren, wat face to face minder goed plaats kan vinden (zoals specifieke individuele instructies krijgen).

Het flex model, het a la Carte-model en het verrijkt virtueel model nemen volgens Arnett alle drie  online leren als uitgangspunt. Je past face 2 face-leren toe bij leeractiviteiten die je lastig online uit kunt voeren (zoals individuele coaching geven). Bij het verrijkt virtueel komen lerenden soms naar school. Bijvoorbeeld voor verdiepende uitleg.

Het Clayton Christensen Institute heeft ook een uitgebreide website samengesteld over blended learning. Daar vind je onder andere meer informatie over de modellen, white papers en (video)cases.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: